hermanform 0 Postad 10 Januari , 2013 Hej Har en sprillans ny 2012 volvo penta V8 300 (5,7 GXI) som gått 4 timmar. Fyllde på olja i motorn då den tar olja helt normalt under inkörningen (50 tim) men nu piper varningsummern lite då o då och varnar för lågt oljetryck?? Nej jag har inte överfyllt olja, och har svårt att tänka mig att det är fel på nån oljepump eller nåt sånt. Gissar att det är elektronik/givare relaterat. Jag har garanti men skulle vilja slippa att dra båten dit med allt vad det innebär. Har nån därute ideér om vad det kan vara? Bo Z Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 10 Januari , 2013 Har ingen aning om vad ditt fel beror på men det kanske är silikonrester i oljepumpens sugsil eller nåt annat som inte är bra för motorn. Så mitt tips är: Utnyttja din garanti! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
45perarne 0 Postad 16 Januari , 2013 säkrast vore att tillfälligt ansluta en mekanisk mätare för att prova.En VP verkstad kan kanske kolla med ett s.k.Vodia datainstrument Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 29 Juni , 2017 Anslut en mekanisk mätare (kan du säker låna på en bilverkstad). Kör motorn i några sekunder och läs av. Då har du fått svaret på om det är motorn som har problem eller om det är instrumentet. Vad du gör kör INTE motorn om du har tryckproblem. Om den rasar så kan de ifrågasätta garantin och oavsett om du har rätt eller ej så är det jobbigt att behöva tjafsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 29 Juni , 2017 (redigerade) Som de andra redan är inne på, kör inte motorn. Även om den inte rasar, kan det blir förslitningar som visar sig senare. Redigerad 29 Juni , 2017 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser