Dogglas 0 Postad 10 Januari , 2013 Tjena. Farsan har en liten askeladden som han envisats att ha den klenaste motorn på. Det började med en vovlvo penta 3,9hk från 77. Den höll i 25år. Bra kvalitet får jag säga. Utgifter förutom växelhusolja och 2 stift har utlägget varit 14kr för en ny soppaslang. Får man ju se som en bra affär. Efter att pentan gav vika köptes en evenrude 4hk. Den höll i 6 år. En fjäder till draglinan sackade ihop och linan satt fast. Öppnade upp motorkåpan och fjädern på 8m (ironi) fjonga loss. Känns som att den motorn har gjort sitt. Att lägga pengar på den o få den att fungera igen, trotts 2 snurr och motorn är igång efter vinteröppehållet, känns onödigt. Jag tänkte ge farsan en ny (bättre begagnad) snurra i födelesdagsperesent nu snart och tänkte satsa på en 6hk. Inga utsvävingar men iaf lite mer krut än tidigare. Vi gillar att dörja makrill, då har en med manuellt gasreglage vart toppen på de gamla snurrorna för detta ändamål. Men många av de nyare modellerna på småsnurror har handgasreglage. Kan man lösa detta på något sätt om man köper en nyare snurra? Vad bör jag ge för snurra till farsan i present? Max 8 laxar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Januari , 2013 Vad är skillnaden på manuellt gasreglage och handgasreglage...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dogglas 0 Postad 10 Januari , 2013 Nyare har gashandtag som på en moppe. Man måste ha handen på gasreglaget istället för att föra regaleget som vi haft tidagere med en spak. Hänger du med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Januari , 2013 Känns fel att kassera motorn för att startapparaten pajat. Ungefär som att byta bil för att askkoppen är full. Rulla in fjädern och sätt i ett nytt snöre. Eller lämna in den för service. Köper du en begagnad riskerar du få en med värre fel. Begagnade småsnurror säljer man gärna när de har ett svårfunnet kylproblem. De små kylkanalerna sätts igen. Motorn startar bra men stoppar när den blir varm. Akta dig för en sån present till farsan. Laga motorn och köp ett fint ekolod som hittar fisken istället och ett bärbart batteri. Evinruden är minst lika bra kvalitet som den gamla Pentan och håller tjugo år till. Lämplig motorstyrka också då farten bara ökar marginellt med en sexhästare så länge den inte planar. En liten snurra är rätt för lågfart så med stor snurra vill farsan ändå ha den lilla för dörjfarten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 10 Januari , 2013 Brukar det inte finnas möjlighet att ställa in trögheten på gasen på rorkulten så man kan släppa den? Jag är ganska säker eftersom du annars skulle få problem om du använde motorn på en segelbåt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westbas29 0 Postad 10 Januari , 2013 Hej Dogglas jag tror att dom flesta snurrorna åtminstone dom små har en bromsskruv någonstans på handtaget som man kan ställa in hur trög gasen skall vara. Ungarnas gummibåt har Honda 2,3 luftkyld motor den har som en vingmutter i plast man drar åt. Lycka till med den blivande motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 10 Januari , 2013 4 hk Envinrude är en liten, tvåcylindrig tvåtaktare och en sådan skall man hålla vid liv till varje pris. Den är dessutom relativt lätt, bara 14 kg. Såna tillverkas inte längre. Startapparaten är enkel att laga, kan du inte göra det sjäv så borde en marinverkstad kunna göra det för en rimlig penning. Speciellt nu under lågsäsongen. Ev köpa ny startapparat om det fortfarande finns att tillgå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 10 Januari , 2013 Att laga magnapullstarten på en 4 Hkr är att betrakta som småfel. Fixa det. Min 4 Hkr Johnson är en 90a och den har aldrig krånglat med magnapullen.. Likaså min 80 an 2 Hkr. Johnson. Obs Johnson o Evinrude var samma på den tiden bortsett från färgen utanpå, Däremot 4an har en dum konstruktion för friläget med en fjäder som ska greppa med friktion när man lagt i växeln. Den funkade bara ett tag sen slirade det . För att slippa problem med frilägesanordningen svetsade jag ihop in/ut så nu har jag inget friläge, men det behövs inte heller.Friläge hade 3,9 Archimedesen inte heller,. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Januari , 2013 Aha, spak eller rulle alltså...då förstår jag vad du menar. Dock sällar jag mig till övriga skribenter: funktionen mellan de två typerna av gaskontroll skiljer sig inte på annat sätt än att med rullen kan man styra och gasa med en hand vilket ju är klart smidigare. Rullen ska gå att ställa trögheten på så att varvtalet kan fixeras och sedan hållas där utan att man behöver ha handen på reglaget. I moppesammanhang brukade det kallas semestergas på min tid! Om du bestämmer dig för att fixa er gamla motor tycker jag att du ska kontakta medlemmen CarolinaE här på MG. Hon har med största säkerhet de reservdelar ni behöver för att fixa Evinruden! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 10 Januari , 2013 4Hkr med handgas hur gammal är den? Är det den finare nyare modellen som liknar deras 6Hkr? Min 4an har spak på kåpan och ingen mopedgas. I och för sig bra på en 4 Hkrare för med handgas sitter man bara och vrider för att det ska gå fortare. Delar finns nog hos Marinshopen Älvsjö. och sprängskisser bl.a. hos Brp parts. http://epc.brp.com/SiteMods/BRP_Public/BRP_Public_Login.aspx?ReturnUrl=%2fIndex.aspx%3flang%3dE%26s1%3d013bf92b-01b5-4008-a579-2f05555864e1&lang=E&s1=013bf92b-01b5-4008-a579-2f05555864e1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dogglas 0 Postad 10 Januari , 2013 Årsmodellen på Evinruden är runt mitten på 80-talet tror jag. Ser likadan ut som motorn i denna länk: http://www.smalloutboards.com/e486.htm Så ni tycker jag skall fixa motorn istället? Och det är inte svårt att fixa reservdelar eller laga den själv menar ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 10 Januari , 2013 Du har väl inte så mycket att förlora om du gör jobbet själv? Men lämnar du in så fråga vad det kostar innan de börjar. Är det en 80 talare så kanske impellern också behöver bytas? Går den bra när dne går så vet du ju vad du har , men risk att du får sämre om du köper begagnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Januari , 2013 Utan tvekan är det värt att göra ett försök att fixa motorn! Dessa motorer går i evighet om man sköter dem väl. Jag hade själv en 6 hk Evinrude från -75 som alltid startade på första rycket under de fjorton år jag hade den (såldes med båten för två år sedan). Reservdelar får du, som sagt, säkerligen tag i från medlemmen CarolinaE och att byta brukar inte vara speciellt svårt. Oftast är det bara att skruva av felande pryl och skruva dit utbytesdelen. CarolinaE kan säkert hjälpa dig om det är några klurigheter med just ditt fel. Har man tusentals gamla motorer som man säljer reservdelar ifrån har man nog omfattande kunskap om hur man skruvar med dem! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 10 Januari , 2013 köp en ny Parsun eller Selva Godfish beggade motorer är grymt övervärderade. Parsuen har en skruv så du kan ställa hur trög gasen ska vara. inga problem att släppa den. Jag brukar ställa gasen sitta på toften i min gummibåt så den kommer upp på plan och luta mig när jag ska svänga, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 11 Januari , 2013 Dennis, förstår inte riktigt ditt resonemeng, du säger att Envinrude höll i 6 år, samtidigt att den är från 80-talet. På mig låter det som minst 23 år gamma lmotorn, så den måste ha hållit länge, även om du kanske köpte den begagnad ? Jag har motsvarande fast en 93:a, 2 fördelar: sluten kåpa (så den inte låter lika mycket) samt elektroniktändning. Innan dess hade jag en 89:a som jag körde ca 300 timmar fullfart innan jag sålde den vidare. Där fick jag samma problem som du har med startapparaten, fast det gick på garantin. Men vad jag minns så blev det några plastdetaljer i startmekanismen utslitna, för det var fullt av svart plastmjöl under motorkåpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser