Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Shas

Elsystem 230 till 110V

Rekommendera Poster

Hej på Er alla !

Nu är det inte långt kvar... och tiden går fort. Efter första säsongen i min Chaparral 276:a var det inget snack om att denna behövde kompletteras med en bogpropeller, ett akterspel och en värmare.



När jag ändå är på gång och rivit ner halva båten tänkte jag passa på och dra ett parallellt 230V system för de gånger jag behöver använda svenska elprylar. Vill inte göra en helkonvertering då jag har ett mycket smidigt elverk installerat.



Vill kunna ansluta landström både i fören och aktern så därför tänkte jag göra på detta viset se skiss.



Jordfelsbrytare, säkring är ju en självklarhet men hur gör man för att avskilja de galvaniska strömarna.



Så länge jag endast hade 110V trafon inkopplad var ju detta inget problem.

Kontaktdonen är givetvis de blåa husvagnsvarianterna så att man inte kan vända på sladdarna

Tacksam för synpunkter

// Shas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Victron Isolationstranformator. Modellen 2000W kostar 4890 kr och väger 10kg. Med den kan du ligga på landström året runt var som helst utan risk för galvaniska strömmar.

Dessutom kan den byglas för att konvertera 220->110 eller 110->220.

Då den har spole av toroidtyp är den mindre än hälften så tung som en klassisk ringkärna.

Eftersom den har spole och inte är transistorreglerad stör den inte heller radiotrafik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig !

Min skiss verkar inte ha kommit med vilket gör det lite svårare att förstå vad jag menar. Jag vill kunna ansluta landström både i fören och i aktern. Visst kan man lösa detta med trelägesbrytare eller liknande men risker finns att bleckena brinner ihop och att det blir spänning på öppna stift... Icke bra.

För A1 -------------------- B1      C      B2-------------------------- A2 Akter

Kontakt A är en hanne

Kontakt B är en hona

Kontakt C är en hanne (Sitter på en kabelbit så att man kan välja om man vill ansluta CB1 eller CB2.





Mvh // Shas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två anslutningar av 230V är bekvämt, jag fattar det.

Men personligen skulle jag tveka, du introducerar en pryl till i din installation som ev kan fallera, reläer i fuktig miljö, njaeee...

 

Men ok, det är lite extra jobb och dra en kabel över däck, jag antar du har 110V-anslutningen akterut?

 

När det gäller säkerhet och att minimera krypströmmar finns inget bättre än isolertransformator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Tanken vara att inte använda reläer eller manuella brytare utan europakontakter, man får helt enkelt göra sig omaket att dra ur kontakten och ansluta denna antingen till alternativ för eller akter.

Jag tror att det blir en till båten anpassad sladd med jordfelsbrytare och huvudströmbrytare enl ISO 13297, då slipper man massa rappel i båten. Nu när jag kollade så ser jag att jag faktiskt har en isolertransformator då kan jag ju koppla in jorden också ;-)

http://www.blocket.se/stockholm/Trafo___Omvandlare_230___110_volt__CM_Marine_16029893.htm?ca=12&w=3

Jag kommer att dra ett parallellt 230 system men jag kommer inte att koppla in detta utan jag kommer att beställa försöka beställa de apparater jag vill ha från USA.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag lite osäker på hur du tänkt koppla?

 

Men OM du tänkte sätta två Europa-don, intagskontakter tror jag de heter, i för och akter och OM du tänkt parallellkoppla ihop dem? Ledningarna parallellt alltså? Fas till fas, osv osv?

 

Så kan du INTE göra det!

 

Det var därför jag for efter brytare, vred eller stora reläer...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tänker jag fel ? Jag tänker mig två stycken förlängningssladdar en från fören hanne till kopplingspunkten hona, på samma sätt har jag gjort från aktern vilket innebär att jag har två stycken honor vid kopplingspunkten. Beroende på om jag anslutet i fören eller aktern så har jag spänning på det ena eller det andra Då får jag fysiskt byta den gemensamma matningen till den som hona som är spänningsatt.



Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får inte med bilden såg inte att pdf inte accepterades

post-10012956-1394237372,1824_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag gjorde som så .  Från landströms kontakten går nu 220v  flyttade  inkommande  kablarna till nya elcentralen 16 amp från biltema med jordfelsbrytare dit fram går nu 220v och till alla mina uttag i båten bytta till svensk standard .Sedan går en kabel till min trafo som omvandlar till 110v  där ifrån in i orginalcentralen så att jag kan köra spis ,varmvatten beredare, batteriladdare utan problem funkar kanonbra enkel lösning .

Mvh Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shas - nu ser jag att du ansluter med förlängningssladdar. Aha... Bra!

 

Jag var bara orolig att du skulle göra någon egen sorts koppling! Förlåt.

Fast jag var ombord på en båt i somras, vi låg bredvid varandra och han visade mig att han citat, ''dragit in sin förlängningskabel''

 

För han gillade inte att snubbla på kabeln på däck. Och kommenterade när jag la ut elkabeln fram till fören. Vad han hade gjort var att flytta intagskontakten till stuven i fören. Han hade inte flyttat sin JFB...

Det innebar att hans kabel fram till elcentralen var > 9 meter.

 

Man ska ha den så kort som möjligt, såklart, för att minska risk för kabelbrott/slitage innan den ansluts i båtens elcentral. ( enligt ISO standarden ) han hade inte fäst kabeln speciellt bra heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Och då är vi övers om att för och akterkopplingen funkar. Till dig Torgny hur har du löst problemet med galvaniska strömmar. Du har ju inget skydd på 230sidan Jag förutsätter att du har en 10mA jordfelsbrytare vilket gör att om den håller så är det ju inte större strömmar än detta men det kan ju vara tillräckligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shas, om du kopplar in jorden när du har en isolationstrafo tar du ju bort skyddet mot krypströmmar. Du får inte dra vidare jorden från land till båten när du har en isolationstrafo, du måste ha en egen krets för jordningen i båten. 

Du har visserligen kvar skyddet mot strömspikar, men det känns lite overkill att köpa isolationstrafo bara för det.

Som jag förstått ISO-13297 ska det som längst 3 meters kabel in i båten sitta ett kabelskydd, d.v.s. en säkring som är anpassad till kabelns tjocklek, normalt 10A.

Så här ska det vara kopplat:

http://batteknik.se/2010/Landstr%F6mRev3.pdf eller

http://batteknik.se/2010/LandströmRev3.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis har du rätt, jag drabbades av en förhoppningsvis tillfällig sinnesförvirring. landströmskabeln ska bara vara fas och nolla.

Har nu bestämt mig att inte koppla in något 230system över huvud taget. Har fått kontakt med en kille i USA som verkar veta vad han pratar om...

Jag har dessutom fått hjälp i ett annat tråd i detta forum där det finns en tjänst med en tillfällig adress i USA, det löser problemet med att många inte skickar utomland

Vad mycket grejor det finns ;-) och billigt fast vi får väl se när alla avgifter mm har tillkommit. Klart är att det är bekvämast.

Ha det // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Nää ju mer jag funderar på detta med landanslutning destu mer konfunderad blir jag. Nu får någon förklara på allvar. Jag tog helt enkelt fram min trafo och mätte mellan jord på sekundärsida och primärsida ingen kontakt. Det är väl därför den kallas skiljetransformator.



Då ser jag ingen anledning till varför inte landströmsmatningens jord ska vara ansluten.  Landströmsjorden kommer ju aldrig i kontakt med båtens jord. Är man riktigt nogran tycker jag att det dessutom borde finnas en jordfelsbrytare både på primärsidan (stolpen) och på sekundärsidan

Mvh // Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara någon spänning mellan land och sjösida öht.



Jorden från land ska stanna i eller innan skiljetrafon. Utan att veta hur din skiljetrafo ser ut, kan man kanske anta att den ska ha t.ex. skalet jordat med jord från land. Det ska stå i bruksanvisningen och gör man fel kan man dö. Om den har färdiga kontakter är det väl bara att koppla in?



Det finns två bra artiklar, den ena är SXK:s ovan hänvisade och den andra har försäkringsbolaget Atlantica publicerat.

http://www.atlantica.se/Documents/Atlantica/Trycksaker/Elartikel_r%C3%A4tt%20.pdf

http://www.atlantica.se/Documents/Atlantica/Trycksaker/Elartikel_rätt .pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig Breckan !

Trots att jag jobbat med el i många år har jag inte helt greppat detta med galvaniska strömmar och el ombord. Mycket beror väl helt enkelt på att jag inte ifrågasatt. Nu börjar dock polletten trilla ner. Den artikeln du hänvisade till är helt inne på min senast linje dvs det faktum att jorden ska vara ansluten till en skiljetransformator den ska dessutom föregås av en jordfelsbrytare jag bifogar en bild på en skiljetransformator. Det ska altså var en Jordfelsbrytare både på transformatorns primärsida och på transformatorns sekundärsida...

Det som är lite lustigt är att i min hemmahamn där vi har en helt nybyggd brygga men nya fina elsolpar är att det inte finns jordfelsbrytare i stolpen

Mvh // Stefan

post-10012956-1394237373,3313_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan!

Jag har aldrig jobbat med el, men började intressera mig för frågan då vi fick problem vid vår brygga då hela zinkanoden åts upp på bara ett par månader. Vågade i det läget inte ta annan lösning än en isolationstrafo och för att inte koppla fel råpluggade jag allt jag kom över och talade med två olika elektriker. Lever än och båtens elsystem funkar, så det blev nog rätt kopplat. ;-)

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är lite lustigt är att i min hemmahamn där vi har en helt nybyggd brygga men nya fina elsolpar är att det inte finns jordfelsbrytare i stolpen.

Samma på vår brygga. Däremot finns en jordfelsbrytare gemensam för alla stolpar på bryggan, en sak som många inte vet om. Dessa jordfelsbrytare har sänkt många gistna båtar i vår stora hamn här på västkusten. En enda båt med jordfel av bryggans c:a 100 platser ger avbrott till samtliga uttag på bryggan. Ofta en träbåt som ligger och sväller. Med 230V länspump med jordfel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Nu är min båt utrustad med ett elektroniskt skydd dvs något som jag uppfattar som en elanod. Funktionen är om jag förstått saken rätt att den här lilla prylen producerar en motström söm jämnar ut potensialskillnaderna. Jag har inte en tillsymmelse till angrepp på anoderna men så har jag historiskt sätt inte haft jorden inkopplad heller

 

Tack alla för era inlägg nu klarar jag mig....

 

Ha det // Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kopplade bara in jorden i nya elcentralen och i mina vägg uttag .Väggutagen är inkopplade efter nya elcentralen så skydd har jag på 230 v sidan .Jordfelsbrytaren är jag inte säker om det 10amp eller 16 amp bör  vara 16 amp eftersom elcentralen är klassad för 16 amp .  När strömmen kommer till trafon så går bara fas och nolla in jordkabel är inte ansluten i trafon .

// Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig Torgny !

Nu har du nog blandat ihop begreppen lite 1 fas utag = 6A eller 10A avsäkring.

Det har inget att göra med jordfelsbrytaren som mäter krypström mellan Jord och nolla

Maskinskydd 300mA

Personskydd 10mA.

Många tror att bara för att du har en jordfelsbrytare så är allt frid och fröjd.

Håller du i fasen och står med fötterna i vatten så kommer aldrig jordfelsbrytaren att lösa det är säkringen som ger upp om du har tur. 6A är dödligt. Dödlig dos börjar vid 20mA och är en funktion av tiden du blir exponerad.(Fått denna info av en elektriker)

Jorfelsbrytaren löser alltså då det är en potensialskillnad överstigande dess brytvärde.så installation och materialval är avgörande för optimal funktion och skydd 

Om jag har förstått dig rätt så kommer du få galvaniska strömmar på 230 sidan men förmodligen har du inga maskiner inkopplade konstant vilket gör att detta endast sker då du använder dessa = försumbart

 

Mvh // Shas  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  Shas

Tror inte jag kan få galvaniska strömmar när jorden inte är inkopplad i trafon .Min batteriladdare går 110v även varmvattenberedaren och spis . 230v har ingen kontakt med något annat än mina eluttag .Om jag inte minns fel så hänger väll galvaniskaströmmar  i hop med jord ?

// Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig Torgny !

 

Helt korrekt vad beträffande de galvaniska stömmarna Ingen landjord på primärsidan inga galvaniska strömmar mellan din observera din landanslutning och din båt.

Men vad har du då jordfelsbrytaren till ? Eftersom du skrev att  du har en jordfelsbrytare förutsatte jag att du hade jord annars gör den ingen nytta

Du skriver dessutom att du har jord i din elcentral och till dina utag vilket jag antog vara i båten ???

 

Mvh // Shas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  shas

Allström som går från trafon går in i  den båtens orginal elcentral och vidare ut i båten dock ej till mina 230v uttag det går via den nya elcentralen dom är separerade från varandra. en liten kul grej när jag lyfte ut orginal centralen så sitter det som en stor offeranod bakom som jordströmen var kopplad till . Är det likadant i din båt  ?   ( vi har ju sådan där dåliga amerikanska båtar  som är knappt sjödugliga  i någras ögon  )

// Torgny      yes  smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Shas

En fråga till

Brukar inte det vanligaste problemet med galvaniska strömmar va när man kopplar in batteriladdaren och laddar batterierna med landström .

// Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått saken rätt har det inte med att göra vad du kopplar in utan helt enkelt det faktum att du har en förbrukare. Nu är ju just batteriladdning något som kräver inkoppling under en längre tid så visst kan batteriladdning vara ett bekymmer

I detta fallet har du alltså möjlig kontakt mellan Landjord via batteriladdarens jordning och båtjord vilket innebär ett riskbild

Ta bort batteripolerna då du laddar batteribanken så har ju inte landjorden någon förbindelse med båtjorden vilket innebär att allt torde vara frid och fröjd 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta jag såg inte att du hade två inlägg. Jag uppfattar det som om du har en standard svensk/amerikansk koppling dvs landstömmen går in via trafon och förser båtens orginalsystem men 110V, dvs transformatorns allt orginal på sekundärsidan. Har du en gul trafo från CE-marin så är den av typ isolertransformator vilket gör att du inte har någon jord på sekundärsidan av trafon vilket är bra, det skulle i så fall varit landjord. Någonstans i båten i mitt fall vid drevet ligger en jordskena, med ett gäng gula kablar (jord) vilket blir båtjord. Alltså du har ingen kontakt mellan båtens jord på sekundärsidan av trafon och landjorden vilket innebär att du inte har något problem här.





På primärsidan har du dock tjuvat 230V och gått in i en separat elcentral där är jorden inte separerad. men problemet med galvaniska strömmar uppkommer dock endast när du  har förbrukare inkopplade. Du laddar ju dina batteri med 110V laddaren .....

Jag kommer göra en liknande koppling. Det är nämligen så att jag har dricksvattentanken på ena sidan och jag vill snabbt och enkelt kunna tömma denna därför har jag i samband med att jag satte in en inspektions/rengörningslucka även satt in ett dykrör då kan jag via en 230pump tömma mina 120 liter på några minuter. Nytt frächt vatten utan kemikalier :-)



Nu är jag lite nördig jag hade fysiskt kunnat dra ur den jordade kontakten och på det sättet undvikit kontirnuerliga galvaniska strömmar men för att slippa öppna motorluckan styr jag ett 230relä via 12V som i sin tur styr en kontaktor som bryter fas nolla och jord.

Om någon elektriker ser detta vill jag bara tala om att jag är fullt medveten om att att man aldrig får bryta jorden, på land vill säga.... Enligt gällande regelverk så ska jorden inte vara inkopplad mot land om det finns risk för galvaniska strömmar

Ha det // Stefan  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordfelsbrytares funktion kräver inte jordledare. För att den ska lösa ut krävs dock att fasen får en ledningsmöjlighet till jord.

 

Jfb jämför strömmen i båda ledarna och löser ut när den olika. T.ex 10mA från fasledaren går genom en person.

 

Jfb är alltså personskyddande i högsta grad, inte minst i ojordade uttag där risken är större att skadad elektrisk apparat inte upptäckts. Jordad hade säkringen löst ut. Bra med Jfb i vedboden t.ex när elsågen mm används ute pä vedbacken.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Forgus ! Lite överkurs nu det enda jordfelsbrytaren gör är att som du säger mäta skillnaden mellan de trådar man kopplar in i brytaren.

Har man dock inte jorden med, kan ju maskinen vara strömförande tills dess att du tar i den och leder av skillnaden till jord större än jordfelsbrytarens brytvärde.... Kittlar lite ;-)

Ha det // Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elfa har en bra allmänelektrisk faktasida som kan vara en bra källa att ösa svar ur:

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_STATIC/sv/pdf/fakta.pdf

Verkar som länken inte fungerade! Går det kanske inte att länka till PDF?

kanske det här leder rätt, googla meningen nedan och välj tredje alternativet faktasidor:

Mönsterkort som du har ritat i ett CAD program kan ELFA leverera genom ett samarbete med mönterkortstillverkaren Elprin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...