gladius 26 Postad 8 Januari , 2013 Hej! Jag vet att många kortar sina stag till riggen och använder wirelås. Är det någon som vet vad brottsgränsen är på ett wirelås? Till montering av t.ex CU rullen medföljer tydligen kaus och wirelås för avkortning av förstag. Till sist en mycket elementär fråga, hur drar man wiren i ett wirelås av typen som på bilden. Ska wiren korsas i wirelåset eller? mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 8 Januari , 2013 Lyckades inte få med bilden. Verkar inte vara helt ovanligt. Jag gör här ett nytt försök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xcelro 4 Postad 8 Januari , 2013 Inte korsat, på ena sidan in förbi skruvarna och på andra sidan ut förbi skruvarna. Som ett U alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 8 Januari , 2013 Jag skulle rekommendera dig att göra något riktigt istället, men det bör funka med wirelås på en mindre båt. Sätt på två lås efter varandra för säkerhets skull. Maceky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 8 Januari , 2013 Har kortat vant och stag på båda mina båtar, och har då lämnat in dem på riggverkstad och fått ny taluritpressning samt översyn. Minns inte exakt, men har betalat 100-150 kr någonstans, så det finns ingen anledning att snåla och riskera mastbrott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 8 Januari , 2013 Lyssna på Peter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Januari , 2013 Men Peter Varför skall man göra nåt riktigt om man kan göra ett klantarbete för i stort sett samma kostnad!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 9 Januari , 2013 Personligen skulle jag ALDRIG riskera hela riggen m ngt sådant som wirelås. vad tror du försäkrings bolaget säger eft ett masthaveri om dom ser en dylig tingest som smitit när du gör en skadeanmälan. Kosta på ett pressjob från någon riggare, havererar masten kan du hänvisa skaderegleraren till firman som gjorde pressningen. Helt min åsikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 9 Januari , 2013 Hej! Jag håller med alla argument mot att använda wirelås men ibland kan man frestas att ta en enklare väg. Det är inte lägre kostnad som lockar utan snarare enkelheten. Att ta hem ett stag, paketera det, transportera det till posten/ica, köa, åka hem, vänta 1-2 veckor, åka till posten/ica och hämta paketet, åka hem, öppna förpackningen, transportera staget till båten och slutligen montera det. vs. Ta med wirekaparen, kaus och wirelås till båten, klipp av wiren, montera nytt kaus med wirelås = klart Eftersom jag också är av den avsikten att ett gott arbete ger säkerhet och ro så tänker jag använda en sta-lock ändterminal. Den lär ju hålla i alla fall. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 291 Postad 9 Januari , 2013 Finns det ingen lokal knåpare som kan klämma stagen? Själv brukar jag åka till Certex, de är inte mastriggare men de kan wire och jobbar mycket med kran och hissar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 9 Januari , 2013 Vet inte vad ett sta-lock är, men om du ska ge dig på att kapa en vajer av den typen vi talat om, tänk på att risken är stor att den vrider upp sig när ändterminalen försvinner - tydligen rätt vanligt när den varit belastad. Gör den det är det bara att kassera vajern. Angående kortningen tar detta arbete oftast några minuter, så har du en riggverkstad någorlunda i närheten (har använt Benns i Nacka för mina arbeten, men Hjertmans kan visst också göra riggarbeten?) så kan de fixa detta medan du pillar på prylar i butiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Januari , 2013 http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1275,7&artname= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lary 3 Postad 12 Januari , 2013 Hej! Om man ska använda wirelås vilket kanske är tveksamt i det här fallet så har jag lärt mig att wireändarna ska ligga parallellt istuckna från varsitt håll. Alltså inget U. Jag har en skogsvinsch med 6 tons dragkraft och på den har två wirelås efter varandra hållit i mer än 20 år så dubbla är nog bra. Att göra en rundel (U) med liten radie på en wire förstör den och förövrigt går det inta på lite grövre grejer. //Lary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 12 Januari , 2013 Varför använder du inte vanliga virelås? Få se om bilden kommer med eller ej... Syftar på sådana som är som ett U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 12 Januari , 2013 Alltså... släpp det där mer vajerlås. Det är en usel lösning, det går till att börja med inte att böja en vajer av den typen som sitter i stag på det sättet. Dessutom är det tveksamt om de håller för den belastningen som är i ett förstag, om man nu skulle lyckas böja vajern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 13 Januari , 2013 Hej igen! Jag ska inte använda wirelås eftersom jag trots allt vill vara 110% igt säker på att mitt förstag verkligen håller samt att det dessutom är lika enkelt att montera en ändterminal än ett wirelås med kaus. MEN det finns ju dom som använder wirelås, till CU rullen följer det ju dessutom med wirelås och kaus för att själv korta förstaget. Därför skulle det vara intressant om någon visste vad ett wirelås verklgen håller för? OM brottgränsen t.ex är högre än själva wiren så är det ju helt ofarligt att använda wirelås. Jag har ju en liten båt, 19 fot, som har stag med diametern 3 mm. Brottgränsen på 3mm wire är 790 kg, En CU-rulle, som jag nog tänker skaffa i år, har en brottgräns på 2100 kg vilket då borde vara helt ok eftersom mitt förstag skulle ryka långt innan själva rullen ev. pajar. Om jag skulle korta ett stag med wirelås skulle jag nog välja ett wirelås som följde staget/wiren så mycket som möjligt och tejpa rikligt så det blev så lite som möjligt som stack ut av den anledningen skulle jag inte välja det wirelås som davidlobster föreslår. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 13 Januari , 2013 Jag är övertygad om att själva vajerlåset tål belastningen, men böjer du vajern genom ett vajerlås försämrar du egenskaperna för vajern kraftigt i själva böjen. Jämför med vad dom händer med en knopad lina, i knopen minskar hållfastheten med 50-70% mot en rak lina beroende på val av knop, och det är stora siffror Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 13 Januari , 2013 Hej igen! Är det månne så här wiren ska dras? mvh Thomas s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 13 Januari , 2013 Watski har ett wirelås som är enkelt att förstå sig på i alla fall. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 13 Januari , 2013 Jag kan börja med att säga att jag har en cu-rulle på min Dominant 78. 5 mm vajer och dubbla vajerlås av den typen du la ut en bild på. Jag har haft detta nu i 6 år och har seglat flera hårda Tjörn Runtseglingar med vindar på 15-17 m/sek utan att riggen har fallit ner för det. Har ju även en mindre Albin 57 med nyinköpt cu-rulle där jag har 4 mm vajer, kommer troligen att montera denna på samma sätt eftersom att det funkar och ej har fallerat för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 13 Januari , 2013 ja det stämmer, bortsett från att änden ska fortsätta rakt efter wirelåset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Januari , 2013 Den inspänning som rekomenderas för ett 3 mm förstag är 158 kg. Kappseglar man inte spänner man nog inte förstaget med upp till den dubbla kraften. Tror absolut att det både går att montera den efterfrågade vajerlåsen och att det håller för din segling. Själv skulle jag inte kunna tänka mig varesig CU-rulle eller vajerlås i i förstaget på nån av mina båtar. Jag har haft en dylig (har - dock inte monterad i förstaget längre) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Januari , 2013 Det är inte en Vajer som skall skarvas, utan vajern skall kapas för att sätta in ett beslag, både uppe och nere Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 13 Januari , 2013 Peter_K: Då torde en taluritpressning med kaus inte vara mycket bättre än kaus + wirelås. Om jag då sammanfattar mina nyvunna kunskaper så ska man använda pressade ändstycken för att få maximal hållfastighet. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 13 Januari , 2013 Har du kaus är det lite bättre eftersom kardelerna inte knäcks, men visst är det betydligt bättre med ett pressat ändstycke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Januari , 2013 Taluritpressning med kaus är mycket bättre än kaus + wirelås. Jag är så halvstarrig att tanken att du inte skulle använda kaus aldrig har föllit mig in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 13 Januari , 2013 Hej igen! Visserligen är jag ny på det här med segling men jag har aldrig tänkt tanken att inte använda kaus vare sig med wirelås eller med taluritpressning. Min sammanfattning blir så här ang wirelås: Visst kan man använda wirelås och kaus det kommer nog att hålla bra. Vill man vara extra säker sätter man dit två wirelås efter varandra. Vill man vara extra extra säker använder man pressat ändstycke. och så här om CU-rullen (har googlad runt mycket och läst många, kanske alla foruminlägg om cu-rullen): Många nöjda seglare och den verkar ju fungera bra. Skönt att slippa köpa nytt försegel eller sy om befintligt. Tydligen kan man också segla med revat försegel trots att detta inte är tanken. Eventuellt kan man byta ut pistolhakarna mot segelhake av plast för att skona seglet. För cruiserseglare verkar den duga utmärkt. Enkelt och billigt, enda haken är väl att man måste korta av förstaget. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lary 3 Postad 13 Januari , 2013 Det är klart att dubbla wirelås av rätt dimension rätt åtdragna håller på ett förstag till en liten båt. Att dra åt rätt kräver nån sorts fixering, med skruvstäd eller åtminstone rörtång. Sen gäller det att säkra muttrarna och det skulle jag göra genom att kvadda gängorna. Flera möjliga felkällor alltså plus att det inte ser så proffsigt ut kanske. //Lary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 13 Januari , 2013 Det blev nog ett missförstånd, jag menar att när man gjort en ögla och fört tillbaka viren ska den tejpas ihop med den andra, som kommer ha belastning ovanför virelåset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 13 Januari , 2013 Hej Gladius Kolla tidigare tråd. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=360013 Samt under bilden, jag har knyckt den från Toaen, hittar du min beskrivning. Funkar kanon. Du kan köpa på Hjertmans el annan båtbutik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser