mlowgren 0 Postad 7 Januari , 2013 Hej, Jag har länge haft ett problem med en motor till min båt. Båten är en Flipper 640 HT från 1985 och motorn en Volvo Penta AQ 145B med ett 290 SP drev. Problemet är att båten som brukade göra en 30 knop ca nu bara gör runt 20 och om man kör i högre hastighet så sker det ibland det att motorn liksom stannar till (alltså inte stänger ner) och tappar helt dragkraft och ett svart rökmoln kommer ut bak. Efter bråkdelen av en sekund sätter den igång igen och fortsätter som vanligt. Jag misstänker starkt att jag själv har skapat problemet när jag la i båten och glömde ansluta slangen till sjövattenkylsystemet. Jag körde sedan iväg med båten varefter den blev för varm och stannade av sig själv (överhettade). Den startade dock efter stund efter det att den fått svalna och jag anslöt slangen igen. Vet någon vad som kan ha hänt med motorn och om/hur det går att åtgärda och kanske vem som kanske kan göra det? Båten ligger nu i Malmö området men jag tänkte flytta upp den till Stockholm. Pratade med MICAB Marin på Lidingö men dom ville inte ta sig an en så gammal motor. All hjälp mottages tacksamt! //martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westbas29 0 Postad 7 Januari , 2013 Hej Martin. Händer detta varje gång du försöker köra i 30 eller bara ibland??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
45perarne 0 Postad 7 Januari , 2013 Ta först ett kompressionsprov.Kolla igenom konditionen på tändsystemskomponenterna. Kolla kamaxel och ventilspelet.Ställ in förtändningen med stroboscopelampa är några tips! Några sådana motorer har vi försett med brytarlös tändfördelare,som blivit bra. Titta gärna på min hemsida: www.pa-produkt.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mlowgren 0 Postad 7 Januari , 2013 Hej, Det händer redan när jag tar upp den upp mot 20 knop som nu är max hastighet. Det händer inte varje gång riktigt (jag har dock inte varit ute mycket sedan jag fått detta problem) utan kommer ibland. Kan vara både efter kort och lång tid efter start. //martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mlowgren 0 Postad 7 Januari , 2013 Hej 45perarne, Tack för goda råd. Som du kanske misstänker är jag inte så motorkunnig. Jag har försökt byta olja, impeller och några zinkanoder och gjort egen vinterförvaring men inte mycket utöver detta tyvärr. Antar att jag blir tvungen att hitta en verkstad till detta, kanske har du något tips - gör du detta? Vet du om detta kan bli dyrt - någon jag pratade med undrade om cylindrarna eller blocket kunde blivit missformat/skadat på något sätt nar motorn överhettade vilet låter som en stor sak. Du tror inte det kan vara det? //martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westbas29 0 Postad 8 Januari , 2013 Låter skumt om det inte händer varje gång men eftersom det har hänt efter varmkörning skulle jag misstänka toppen. Jag skruvar sällan med bensinmotorer nästan bara diesel men jag felsökte på ett liknande fel på en dieselmotor en gång, som också tappade kraft och rök till på högre varv och det visade sig att ventilsätena var spruckna. Gentemot bränslet man tycker in desstå högre explosionsgrad blir det i cylindrarna där av högre tryck i påföljd att det läkte in i insugningsventilen från avgas ventilen. Dock gick det inte köra över 900-1000 varv på den motorn. Men som föregående talare säger är det nog inte fel att kolla tändningen först. Man skall inte måla fan på väggen. Ibland kan man dona sprickor. Mellan ventilsätet spricker ofta aluminium toppar brukar inte vara så farligt med lite sprickbildning men i mitt fall var den helt kaput... Lycka till med din felsökning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Januari , 2013 Hej! Skulle gissa på nåt glappfel i tändningen angående de kortvariga avbrotten, att något eller några tändstift slutar gnistra. Att motorn verkar trött kan vara allvarligare, skulle som sagts tidigare testa kompressionen. [Hittas nån avvikande cylinder kan man hälla i ett par matskedar motorolja i loppet genom tändstiftshålet vilket tätar kolvringarna. Är kompressionen fortfarande låg så är alltså ventilerna misstänkta.] Reservdelsskisser finns här. Kan vara dags att byta kamrem ifall det inte gjorts på länge? VHB med ventiltider, förtändning mm finns här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser