Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
stenpa

Vp 280 sköld

Rekommendera Poster

Hej Hur många olika varianter finns det på 280 sköldar? Jag håller på och byter drev från 250 till 280t sp, den tidiga modellen som har 1 powertrim cylinder.  Har en sågmall för 280 270 med eller utan powertrim dp och sp, mallens bultmönster och hålbild den stämmer med 250 men så ser inte min nya köld ut. bult mönstret är både bredare och högre, hålet i aktern är för litet upptill men något för brett ner till. Vevaxel verkar sitta ca 10mm högre.

Vist det blir till att plasta och borra men sen kommer man till det berömda S måttet . Har mätt å mätt och kommet fram centrum på de mittre skruvhålen ska vara 366mm över kölen för att få kavitiationsplattan i linje med kölen Akter spegeln är 12grader. Verkar det stämma? Vore även till stor hjälp bara om jag fich måttet från kölens underkant upp till nedre kanten av skölden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen vp historiker som vet vad jag fått tag i för grejjer? Höjden på skölden tror jag jag löser genom att montera drevet på skölden och spänna upp en planka under kölen som kavitatonsplattan får vila på, borde bli rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är osäker på vad dumenar för drevmodell.270T och 280T har en power trim cylinder plus en lyftcylinder på insidan.Båda dessa har stora hål i akterspegeln.Jag har tillgång till dessa hålmallar om behov uppstår.Se denna länk:

http://www.volvopentashop.com/MicabMarin/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7736850_148?path=MarineGasolineEngines%2F7736850%2F7736850_44%2F7736850_148

Du hiiar mitt mail via hemsidan : www.pa-produkt.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.drevia.se/db/drev/280T.jpgDetta är väl drevet du har antar jag.Tyvärr börjar det bli svårt att få tag i vissa reservdelar då VP ej nytillverkar vissa delar längre.Senare kom ett drev dom hette 280PT med två kolvar och efter detta kom 290 som är ett mycket vanligare power trim drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som vet hur kranen på lyftcylinderna ska stå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...