Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Torbason

Länspump Rule 500

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa en länpump Rule 500 med intervallstyrd nivåkänning. Några erfarenheter om  densamma? Måste man skruva fast den i skrovet eller kan den ligga löst men fixerad i kösvinet.Har en motorsnipa typ Johnson 24.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett antal Rule 500 i ett antal båtar. Det var länge min favoritpump efter ett tipps frå Hunnebo båtinredning. 

Har monterat dem på den styva slangen så att de stått rätt upp och ner och dessutom har det alltid varit i trånga utrymmen där pumpen nätan inte kunnat röra sig i sidled. Kölskrapet eller som man säger lite vanvärdigt - kölsvinet. 

De pumparna har fungerat över allförväntan. Min lilla bohusjulle, båten på bilden tillvänster håller en sån pump läns en hel sommar på ett på våren fulladdat 75 Ah batteri. När jag kollade efter styvt tre månader hade batteriet bara laddats ur till hälften.

Jag har under den senaste åren haft två problem. I en av mina större båtar var lygthöjden så stor, så att det blev ståendes för mycket vatten i slangen. Detta fick till följd att pumpen gick ständigt. 

Lämnade båten en vecka i en hamn på västkusten. När jag lyfte durken för att stänga kranen tillkylvattnet hörde jag att pumpen gick, men tänket att det var en tillfällighet.När jag kom tillbaka till båten en vecka senare och lyfte på durken gick pumpen. Kände på slangen och den var så varm att det nästan inte gick att hålla på den.

Detta var sommaren 2008. Pupen har sen dess suttit i min bohusjulle och fungerar än idag.

Vi våras köpte jag en ny Rule 500 för att ha i min motorseglare. Hade dragit ner på lyfthöjden, mot vad jag hade i den tidigare båten. När jag kopplat in den startade den som den skall - var tredje minut. När jag kom till båten nästa dag startade den var 5 sekund. 

Stängde av pumpen så den fick kallna. När jag satte på den startade den var tredje minut. Efter ett ganska kort tag blev intervallerna kortare för att till slut starta var 5;e sekund. Gjorde om provet några gånger men nån dags mellanrum. Tolkade det som om att nån komponent i automatiken inte höll måttet och blev varm.

Lämnade tillbaka pumpen till affären. De skulle skicka in den till Rule, men jag har inte hört nåt - men det är ju bara närmare ett år sen. wink

Nån hade tipsat om en annan pump här på MG. Köpte en dylik på båtmässan hos HR på Ellös. Monterade den och den har fungerat klockrent. http://www.langfardseglarbutiken.se/vvs/pumpar/whale-pumpar/lanspump-med-inbyggd-nivavakt-40lmin-12v.html

För mig lär det nog dröja innan jag köper en Rule 500 igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nämnda pump i min båt, är inte så förtjust i att den startar var tredje minut, den gör ju det även på natten och tyst är den inte eftersom ljudet fortplantar sig i skrovet, har den fastskruvade i svinet. Jag skulle ha satsat på en pump med nivågivare istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig ploblem med ljudet - jag hör väldigt dåligt.wink

Däremot har jag fått stänga av pumpen de gånger min fru varit med ombord. 

Den nya pumpen som jag länkade till har inbyggd nivåvakt.

Lösa nivåvakter har jag bara dålig erfarenhet av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då skulle man kunna säga att jag hör som en käring :-) nä, inte lösa nivåvakter, innebär bara ytterligare risk för ärg och skit, och det vill man inte ha i en så viktig funktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Blir nog ett besök / event inköp på båtmässan i Göteborg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan också rekommendera Whale Supersub som nämns ovan, jag har den i min båt. Se kort tråd om inkopping här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=442384. Inga lösa delar och ingen timerstyrd avkänning som drar ur batteriet. Jag importerade den kraftiga modellen från USA men Whale gav utmärkt support via Watski i Sverige trots det.

Edit: såg att den diskuterats högre upp i tråden, jag rekommenderar alltså samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...