Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
pelle75

El / Laddare / C-Tek / Konstig "läckström" ???

Rekommendera Poster

Har senaste tiden upptäckt en del egenheter i nuvarande båt som vi aldrig haft problem med tidigare. Det började med en Eberspächer D5W vattenvärmare som var riktigt korroderad invändigt.. Alltså - elekotrlytisk korrosion i mina ögon... Sen plockade jag ur den och efter att ny byggt helt nytt värmesystem så monterade jag en ny (njae, refurbished saab 9-5 eberspächer) värmare och började koppla ihop och testa.. Efter lite strul med värmaren så fick jag en lätt stöt och började då mäta mig fram..

Till slut står jag med totalt tre stycken C-Tek laddare... En liten  (typ 3A) till startbatteriet, en M100 till bogprop-batteri och en M300 till förbrukarbanken.. Alla tre har läck - den enda jag mätt ur båten är M100 laddaren som ger ~110v mellan skyddsjorden på matningen och minus ut från laddaren.. (Se bifogad bild på mätningen)... Växelström..

I båten har jag plåttank som är jordad i landströmmen som i sin tur hänger ihop med motorn.. Men förbukarsidans minus är inte jordad dit så det blir då en ström mellan förbrukar-minus till värmaren - via vattnet till värmeväxlaren vidare till motorn som då är 110v därifrån.. Inge vidare..

Ska en laddare vara såhär? Nån som varit med om liknande fenomen? Mätte en gammal Run-X laddare jag har till en bil - den har jag fått en liten kyss av i en båt en gång som jag tyckte var otrevligt - den mäter ~32 volt vilket ju är avsevärt mycket mindre än 110... Hrm..

 

post-3679-1394237368,8502_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt vilket motstånd du har mellan jord - mätt på anslutningen på sladden när den INTE är ansluten till 230V nätet - och minus som INTE är ansluten till något?

 

Att du har en växelspänning på jordkabeln är inte SÅ konstigt men frågan är vad det innebär?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!! jag vet ju inte hur ditt 230 system är uppbyggt i båten . Men att mäta så kan nog bli lite mystiska värden på digitalmultimeter men om du slår över den på lik och prövar och se om det blir samma,sedan kan prova att vrida stick proppen 180 grader så du skiftar fas och nolla och se om du får samma resultat. Får du rätt siffror om du mäter mellan plus o minus?? Jag hade ett liknande fel i en båt jag jobbade med då var det läckström i en doppvärmare som satt monterad i motorn det var en väldigt obehaglig upplevelse kan ju även vara patronen i varmvattenberedaren om du har någon sådan många tappar av dom på vintern men glömmer dra ut stickproppen så bränner elpatronen sönder och kan leda till jordfel i hela anläggningen m.m m.m lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen jordanslutning på laddaren (i varjefall inte på den M100 jag har i garaget).. Dom är jord-fria och ska vara galvaniskt åtskiljda enligt CTEK såvitt jag kan se..

Likspänning finns inte - det är växelspänning... Har vänt stickproppen och dubbelkollat jorden men problemet (om det nu är ett problem med laddarna) kvarstår..

I båten där jag först upptäckte problem har jag ~54-55 volt och då är VVB och doppvärmare urkopplade.. Drar jag ur båda C-tek-laddarna som sitter där får jag typ 10-15 volt... Som blir 54 när dom är inkopplade... bara 39 med M300 laddaren inkopplad..

Provade precis att känna lite mellan nätjord och minus på M100 laddaren och kunde inte känna någon direkt ström - spännings-skillnaden (AC) gick ner från 110 till ~20 volt vilket tyder på rätt låg strömstyrka, men ändå inte helt oansenlig...

Ska se om jag får tummen ur att mäta mer i båten under kommande veckor - är lite hektiskt nu när året startar upp men nån tid kan jag nog få över..

Klart är iaf att om tanken är jordad i land-jord men minus på förbrukarbanken inte är det så kan det bli läckström i värmarsystemet som binder ihop förbrukarbank med motorns elsystem som ju är jordat via tanken..

I förra båten, en 2011 års Bavaria, var jord på landström ihopkopplat med minus på både start och förbrukarbatterier och tank mm och det mynnade ut i en offeranod c:a 3 dm från drevet på akterspegeln.. Tidigare segelbåtar har jag aldrig upplevt liknande problem med..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! tänkte på detta en stund för modligen är det inte fel på laddarna dom sluter kretsen när du kopplar in dom om du har ett jordfel ut i jorden på tanken och ut i motorn alltså en läckström. Det är ju trotts allt en spole i laddan som läckströmmen rusa igenom och ställa till det.

Jag skull börja med att mäta upp kabeln till båten och kolla så jorden inte har lossnat och sedan följa upp båtens 230 system. Det märkliga är att inte jordfelsbrytan inte slår av? Men det kan den inte om jorden har lossnat. Jordfelsbrytaren kanske inte fungera och det är vatten i en av handskarna då leds ström ut i jorden oftas inte full kräm för det är vanligast sötvatten som läckt in i dom av regn. Ja ja funderar lite högt på det här. Hoppas du löser det....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar dig rätt säger du alltså att laddaren som är urplockad och inte ansluten till något mer än ett jordat uttag har en spänning på 110V mellan minus och skyddsjord (som i sig inte är ansluten till laddaren men bör har samma potential som nollan om jordningen i huset är korrekt). Man ser inte riktigt i ditt foto om pluspolen är kopplad till något, men om man antar att den inte har kontakt med något (inklusive ditt arbetsbord) och att du inte gjort något annat mätfel så betyder det att det finns någon typ av elektrisk förbindelse mellan sekundär- och primärsidan av laddaren.

Det skulle kunna finnas några små filterkondensatorer (eller något annat?) mellan minus och de ingående ledarna (fas och nolla) för att bli av med störningar. I så fall skulle plus- och minuspolen hamna ungefär mitt emellan 230V och 0V. Och förhoppningsvis kan man inte dra någon ström den vägen.

Har du testat att mäta (växel)strömmen mellan minus och skyddsjorden, dvs hur stor den kan bli? Vid oändlig resistans (typ med bara mätinstrumentet anslutet för spänningsmätning) så kanske man kan se en spänning, men så fort man försöker dra ut någon effekt (även uA) så borde den rasa ner till noll. Provmät om du kan dra igenom någon ström, det låter onekligen intressant!

Annars kanske Cteks support kan ge dig en förklaring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är landströmmens skyddsjord kopplad till tanken och motorn?

Läser jag rätt att det är så, detta vill jag ha förklarat varför det är så.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tank och motor blir ju jordade genom skyddsjorden på vvb och doppvärmaren

Indirekt... Eller tänker jag fel okej att glykolvattnet kanske inte leder fullt ut men det är mycket partiklar i det vattnet som är ledande. Om man då har en läckström i 230 systemet vad händer då tro? (Kalle)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också att det kan vara små kondensatorer som monterats på ledare som kan föra vidare högfrekvens från switchkomponenter. Kan ha kommit dit som en nödlösning efter hf-test för elgodkännande.

 

Såna kan finnas mellan fas och signaljord/chassie. Inte ovanligt att man får en svag ofarlig? stöt av en apparat som inte är jordad när man kommer åt metalldelar, som chassiet på dator, skrivare mm. Kan kännas rätt obehagligt ibland.

 

Kan vara så pass stora strömmar/spänningar att känsliga dataingångar kan förstöras om ojordad apparats signalkabel sticks i efter att strömsladdarna anslutits. Ofta pajade PC-ns skrivarport i hemmiljö (ojordade uttag nätuttag) om signalstift oturligt kom i kontakt innan signaljorden när parallellkabeln stoppades i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt - nu börjar vi få en konstruktiv diskussion.

Jag har ofrivilligt varit frånvarande från datorn idag.. Eller ja - dator för privat bruk - drog igång efter jul-uppehållet och började med att packa upp alla kontorspryttlar efter att vi flyttat kontoret i GBG - så efter att ha stöttat västlänken med 18kr åt varje håll är jag nu hemma igen ;)

Hur som - jag märkte först i båten att jag har nån form av läckström.. Detta då jag fick en hygglig purrning i armbågen så pekfingret höll i värmaren (som är ansluten till batteri-minus i förbrukarbanken) och råkade peta till armbågen mot metalldelar ~50cm ifrån som binder ihop pexrör vid övergången till gummislang..

Än så länge är inte VVX ansluten till motorn så jord kom i det här fallet ifrån att delar låt emot bränsletanken - den är - från jeanneau-varvet - jordad till landströmsjord och även ihopkopplat med motorn. Således - enligt båtens elschema är tank + motor jordad ihop med landströmsjord och i vanliga fall blir det ihopkopplat med vattnet i värmesystemet via VVX men i det här fallet via ett par kulventiler som låg emot tanken.

Då hade jag ~6 volt mellan kulventiler och värmare.. avstånd ~0,5m.. kontakt mot tank ytterligare ~2m därifrån.. isolerade kulventilerna från tanken och hade 0,1-0,2v mellan värmare och delar i aktern.. Mätte då mellan tank och kulventil-.. 45 volt..

Sen mätte jag minus vid nav-bord till jord i landström... 55-56 volt.. Trodde att kanske landströmsintaget var defekt eller kabeln - tog en separat kabel jag har liggande till ett annat uttag jag har i hallen båten står i - samma värden.. Nolla-fas ~227 volt.. Jord - fas 227, Jord-Nolla 0,00volt..

Alltså  - intaget verkat ok - men det läcker ändå.. Drog ut 2st C-Tek laddare och gick till ~16 volt.. (från 55)..

Nu har jag inte mätt mer än så än så länge utan fokuserat på andra detaljer (renovering av två Eberspächer värmare som äntligen är klara).. Ska nog ner imorgon och mäta lite mer..

Men - klart är att det läcker nånstans.. Eller rättare sagt; fler-stans (som ju inte är ett ord).. Dra ur en värmare = 55 -> 39v.. 2st 55 -> 16 volt.. Ska se om jag kan mäta strömmen på respektive detalj med..

Båten står alltså på land, inomhus, 30% luftfuktighet inne i båten,  60% i hallen.. 10 grader varmt.. Inga konstigheter där.. Inget annat anslutet i närheten av båten..

Har vissa idéer om vad som kan vara fel men vill gärna ha brainstorming.. Vet att man i Bavaria-båtarna sedan 2008 har börjat jorda elsystemets minus ihop med landströmsminus ner till en offeranod.. Hade en på vår förra båt (en motorbåt, 34 sport 2011) som åts upp på ett par månader.. En kompis har en segel 40:a som tydligen fick sin uppäten mellan september och nu..

Jag har många års erfarenhet av 12v, lite av 230 och har ett jävla intresser för mobilelektronik men jag är ute efter lite olika idéer som jag kan kolla igenom innan jag rotar vidare - mest för att se så jag inte gjort en tankevurpa..

I båtens manual står det att tankmätaren normalt är kopplad via tvåpolig brytare som måste tryckas in för att avläsa tanknivå och den ska bara användas måttligt to avoid electrolysis..  Verkar ju som varvet nånstans varit lite smått orolig för jordningen från början..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag googlade lite på störning hf kondensator och filter och ser att EMC-direktivet gör det svårt att unvikade de här krypströmmarna. Radioavstörningsfilter verkar vara förenat med att ett apparatchassi får halva nätspänningen genom att en kondensator sätts mellan fas och jord och nolla till jord. 115VAC och några mA kanske, hamnar på jordpinnen/chassiet. Det är den kittlingen man kan känna ibland när man donar med datorer och andra apparater. Är stickproppen isatt i jordat uttag leds den lilla strömmen till jord och kittlas inte längre. Eller dubbelisolerad apparat med ojordad stickpropp. Inget metalliskt hölje att få stöt av. Där blir väl istället signaljord som kan kittlas lite om den är oansluten eller riskerar lägga på överlagrad 115VAC på likspänningen.

 

Inte lätt att veta hur man ska göra. Elsystem i båt kan bli svårare än man inbillar sig. Inte tänker man så mycket på de små strömmarna när man drar nya tåtar. Milliampere på fel ställe märks sällan men kan ställa till med tiden.

 

Kan behövas nån som kan det här, t.ex Seawolf som kan styra upp tankegångarna. Själv är jag bara en som får en lätt stöt nån gång ibland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...