Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
nilsnobbing

Campus 600?

Rekommendera Poster

Hej!

Efter några år som båtlös är jag nu spekulant på en Fabola 600 som finns i min hemstad för en rimlig penning. Jag har inte sett den än men den förefaller vara välutrustad och i någorlunda skick. Som småbarnsförälder finns inte mycket tid över till segling så tanken med denna båt är att den ska användas till dagsturer på finvädersdagar. Möjligen någon övernattning med familjen men främst ensamsegling för mig. Om 3-4-5 år är målet att återigen skaffa en  riktig båt. Just nu lockar enkelheten med campus.

Jag bor i Sundsvall, och där finns ingen skyddande skärgård. Campus 600 skiljer sig helt från de båttyper jag tidigare haft, som varit trygga, lugna båtar. Är därför nyfiken på om någon har egen erfarenhet av segling med Campus 600 på öppna kuststräckor? Håll gärna ovanstående användningsområde i minnet, jag vet att det inte är någon lämplig långfärdsbåt. Utöver detta, har någon koll på vanliga fel, svagheter och styrkor med båten?

Allt gott!

Kpt Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inget specifikt om just campusen, men roderinfästning, röstjärn, költrumman är väl vanliga saker att titta extra på. Köpte mig en Albin 57 i augusti bara för att ha en trailerbåt man kan dra runt med.

Campusen har ju även barlasttank som kan vara bra att kika på oxå.

Båten på blocket är ju från -84, och har den klarat sig hittills utan större åkommor ska det nog inte vara några problem framöver heller. Du har ju varit båtlös länge nu så du får väl snart slå till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tackar för svar! Jo det är den båten och är rätt sugen. Har varit båtlös alldeles för länge men det finns orsaker. Små barn är en av de, en trasslig hjärtoperation är en annan. Men nu är det läge!

Hur går det med trailandet? Varit på någa nya vatten?

NN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte trailat runt båten då jag köpte den i augusti, varit ute några dagturer och håller som bäst på med lite uppgraderingar i form av nya segel, ett hembyggt peke och en enkel targabåge för två solceller akter om akterspegeln. Nya stripes och lite uppiffning invändigt. Kommer att ta båten upp till mälaren i sommar en månad och kuska runt lite där.

Trailerbara småbåtar blir mer vanligt med folks pressade scheman där allt ska få plats. Att segla en Campus jämfört med If är som natt och dag, Campusen är nog mer som en jolle som kräver passning hela tiden. På den du är spekulant på fanns ju autopilot vilket nästan är en nödvändighet om du ska fram och ta ner focken eller spinnakern.

En rulle till focken kan vara en bra investering, jag köpte en cu-rulle till min nu för att slippa besöka fördäck.

Att segla på öppet vatten kräver ju lite mer tankeplanering om vädret skiftar fort, se vilka hamnmöjligheter man har om man måste in fort. Att man bör ha någon typ av snabbrev är ju viktigt med såpass lätta båtar som detta ändå är.

Det står inget om vagn till båten i annonsen? Kan bli dyrt att köpa en efteråt, min är originalbyggd vilket då på den tiden kostade 10,000:-.

Hur som ska du nog inte fundera för länge då dessa båtarna försvinner relativt fort med tanke på prislappen.

Här en länk till ett fabolaforum. http://forum.hamnen.se/fabola-campus-forum/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det skiter sig med Campusen så är min Julle i Söråker till salu för mindre pengar.

Inte trailerbar men klarar gott och väl Åvikebukten i hårt väder.

http://jullepower.wordpress.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajjamensann, då är man återigen i de båtägandes tappra skara. Kikade på Campusen och fann en fin båt utan större skavanker. Enkelt utrustad som jag vill ha det, båtvagn, sittbrunnstält, autopilot, kompass och diverse snören. Dessvärre har seglen sett sina bästa dagar, men det får man väl ta tag framöver. Kanske finns någon kappseglingsklass där man kan shoppa begagnade segel som passar? Någon som vet?

Hur som helst, jag är glad i dag!

//Nils Nobbing

post-24301-1394237370,0438_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och grattis till en ny båt Nils!

Glädjen med en ny båt är härlig att uppleva. Jag som dessutom köpte en lite sliten båt upplever (nästan) samma känsla och glädje  efter varje förbättringsaktivitet. Senast fick jag nästan en ny båt när jag köpte nya segel. Googla runt lite så ska du se att nya segel inte behöver kosta skjortan. Själv fick jag betala 5.500 kr för nytt storsegel + nytt försegel. Jag har en 19 fot stor båt så till en Campus 600 torde priset bli samma lika ca.

Lycka till!

Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till köpet och välkommen till småbåtsseglarklubbenutaninbördesbeundran. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En får tacke för lyckönskningarna. Nu följer en lång väntan på att isen ska släppa...

N.N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För övrigt, angående min inledande fundering om Campus 600 och sjövärdighet. Det visade sig att den första ägaren, som ägt båten i 25 år, regelbundet seglat mellan Stockholm och södra norrland med den. Så lite måste den duga till...

N.N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha... Kan uppdatera tråden med att min Campus 600 nu är såld och jag är landkrabba igen. Efter två säsonger och lika många turer tog jag beslutet att sälja. Det är liksom inte värt trasslet när elaka små dvärgar stjäl all tid...

Båten var på det stora hela en rolig bekantskap, även om konstruktionen också har några brister. Men den seglar fint, till och med riktigt fint! Trailerbarheten är på topp och det är riktigt läckert att kunna dra upp den på stranden.

Det blir nog båt igen framöver men fram till dess får man väl längtansfullt glo ut över Sundsvallsbukten från balkongen.

//Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha... Kan uppdatera tråden med att min Campus 600 nu är såld och jag är landkrabba igen. Efter två säsonger och lika många turer tog jag beslutet att sälja. Det är liksom inte värt trasslet när elaka små dvärgar stjäl all tid...

Båten var på det stora hela en rolig bekantskap, även om konstruktionen också har några brister. Men den seglar fint, till och med riktigt fint! Trailerbarheten är på topp och det är riktigt läckert att kunna dra upp den på stranden.

Det blir nog båt igen framöver men fram till dess får man väl längtansfullt glo ut över Sundsvallsbukten från

balkongen.

//Nils Nobbing

Det var tråkigt att höra, men det är bara att bryta ihop och komma igen när det passar. Har inte haft min Albin i sjön iår pga, sjukdom. Min större Dominant 78 har legat omastad vid bryggan hela sommaren utan att ha flyttats en meter. Mitt senaste förvärv, en plastsnipa på 27 fot har varit ute 3 ggr före midsommar, sedan ingenting. :-( En väntande operation nu på onsdag sedan får jag se till att få upp de två som ligger i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas det ordnar upp sig. Drömmen om båtlivet är en motivation så god som någon för att återfå formen.

Allt gott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...