Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Hasse_O

Val av Autopilot till rattstyrd segelbåt

Rekommendera Poster

Vilken typ av autopilot är bästa valet till en segelbåt med ratt och mekanisk länkarmsstyrning?

- Tror att jag hellre vill ha en linjär styrenhet direkt på roderarmen än att sätta ett drivhjul på ratten.

Har funnit i 1:a hand 2 marknadsledare som har elektrisk direktverkande drivenhet, men där priset är rätt högt för båda ca 20 resp 28tkr. Fråga till er, är det någon som har erfarenhet av någon av dessa och hur tycker ni de fungerar....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valet kanske står mellan dessa

Alt 1. Raymarine SPX-10 Linjär m. ST6002 –  Ca 20tkr Autopilot med linjär drivenhet för båtar upp till 11 ton.

* ST-6002 kontrollenhet

* Kursdator

* Fluxgatekompass

* Rategyro, 10Hz uppdateringshastigeht

* Linjär drivenhet

Alt2. Garmin GHP 12 autopilot syst  (Ca 14,5 tkr )

* GHC 10 kontrolldisplay

* GHP 12 elektronisk styrenhet (Electronics Control Unit, ECU)

* GHP 12 kursdator (Course Computer Unit, CCU)

+ Garmin Class A Drive Unit      (Ca 13,6 tkr)  = Totalt 28tkr

Linjär drivenhet för segelbåtar upp till 13 ton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sitter med samma val och för oss lutar det åt Garmins grejer och anledningen till det är att vi gillar garmin och har deras grejer i övrigt. Den undersökning som jag gjort (internet) så verkar de likvärdiga i kvalitet.

Jag tror på att bygga i system och hålla sig till ett märke.

Tillför kanske inte så mycket...

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om inte Peter på blur.se har skrivit en om autopiloter i samband med sina artiklar om instrumenteringen på sina båtar. Prova att söka där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte alltid en fördel att välja samma leverantör på piloten som man har till övriga instrument? I mitt eget fall, B&G, är detta en förutsättning för att det ska funka optimalt. Och helt avgörande om du vill låta piloten styra på AWA el. TWA.

(Jag har ändrat svaret, menade självklart vindvinkel och inte hastighet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är två saker att fundera över vid val av autopilot, dels vilken mekanisk lösning man tror mest på men också vilket kommunikationssystem man vill satsa på.

Det första vet jag inte så mycket om. Vad gäller kommunikationen så finns det en uppsjö olika kommunikationsprotokoll som man tidigare använt. Äldre instrument har tidigare varit isolerade från varandra - ekolodsgivaren hade sin givare och en sladd till sin display, vindmätaren sin givare och egna display, osv. Sedan för 10-15 år sedan började man bygga mindre nätverk med kommunikationsprotokoll framtagna av leverantören själv (som t.ex SeaTalk-1 från Raymarine). Och trenden är att allt idag ska vara ihopkopplat över ett gemensamt standardiserat nätverk och informationen ska kunna delas mellan alla anslutna enheter och displayer oavsett fabrikat.

Standarden alla satsar på nu är NMEA 2000. Den kommer ursprungligen från fordonsindustrin (heter där CAN) och har använts där i drygt 10 år och finns i varenda fordon. Men tyvärr försöker man som leverantör ändå låsa in sina användare, bl.a med egna kablar så att man inte enkelt kan ansluta givare eller instrument från de andra. Exempelvis Simrads SimNet och Raymarines SeaTalk NG (next generation) är kompatibla med NMEA 2000 men man har enheter som kräver egna kablar och kontakter. Nu finns det adapterkablar som i stort löser det problemet, men det är ändå en liten komplikation att man inte kunde köpa standarden i sin helhet. (Alla hävdar såklart att just deras sladdar och kontakter är bättre, kräver mindre håltagning, ...)

Ytterligare en komplikation är att en del givare (som t.ex ekolod och vind) kan trimmas för olika förhållanden, MEN i många fall kräver en givare från leverantör X att man har ett displayinstrument eller plotter från dom också för att kunna ställa in just trimdata. Data ut från givarna (djup, fart, vind, tank, ...) verkar vara kompatibla, dvs alla förstår de data dom andra skickar, men trimning och diverse inställningar (i den mån sådana finns) verkar vara låsta till leverantören. Dessutom kräver en del instrument (som tex Raymarines i70 och B&Gs Triton multidisplayer) och givare att man har en plotter från dom själva för att programvaran ska kunna uppdateras. Undantaget är Garmin som erbjuder dom som saknar kompatibel plotter en enkel minneskort-baserad pryl som ansluts någonstans på nätverket och som sköter uppdateringen av alla Garmin-enheter på nätet. Bra tänkt.

Och många instrument pratar fortfarande enligt äldre standarder som NMEA 183 eller SeaTalk-1. Just detta hade jag nog undvikit om jag ska investera i nya dyra komponenter. Jag hade satsat helt på NMEA 2000 och ratat alla navigatorer och autopiloter som inte stöder detta när jag köper nytt. En snabb, mycket snabb, googling på de två system du funderar på gav att Garmins system är NMEA 2000 baserat men Raymarines system bara stöder de äldre standarderna NEMA 183 och SeaTalk-1. Men jag kan ha sett fel här så dubbelkolla för säkerhets skull. Så är inte all annan utrustning du har från Raymarine hade jag nog valt bort deras lösning. Men rimligen har dom väl i så fall nyare produkter som är NMEA 2000 kompatibla (dvs det dom kallar SeaTalk NG) ?

Hoppas du fått några nya tankar i och med detta. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för mycket relevanta svar ovan, Tack!

Eftersom jag redan har Garminplotter som är både NMEA 0183 och NMEA 2000 kompatibel så talar oneklingen mycket för att hålla sig till det märket även om det borde gå med andra fabrikat som följer något av dessa protokoll.   Intresant detta med att kablar och kontakter likt förb skall behöva vara olika för att krångla till det och låsa in köparen.

Eftersom jag även har Nexus NX2 vinddatasystem så kan tillföras ett 3:e alternativ.

Alt 3:  Autopilot från Nexus  (hörde dock ryktesvägen att Garmin nyligen köpt Svenska Nexus vad det då innbär,a,,,,fördelar eller osäkerheter...? (är det bra eller är det dåligt ?)

Länk till Nexus Autopilot : http://www.nexusmarine.se/products/marine-instruments/autopilots/?lang=sv

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på en sak till som tillägg till mitt inlägg ovan. Man kommer ju alltid på nya saker när man läser texten en andra gång.

Det äldre NMEA 0183 har en stor begränsning och det är att man får bara ha en enhet som sänder, alla andra måste vara lyssnare. Så kopplar man ihop autopiloten och navigatorn med NMEA 0183 så kan man visserligen styra efter waypoints men man kan inte få vinddata från vindinstrumenten till autopiloten.

Det har Raymarine löst genom att den autopilot du länkade till pratar NMEA 0183 med navigatorn och deras egna SeaTalk-1 med vindinstrument och ev. fluxgatekompass, och då kan autopiloten styra efter kompass och vind också vilket kan vara praktiskt. Men då låser man ju in sig på ett äldre protokoll från en specifik tillverkare och det är ju inte så lockande.

Allt nytt bör därför baseras på NMEA 2000 om man har den möjligheten. Där kan man blanda fritt och ha så många sändare och lyssnare man vill, exempelvis den dagen man skaffar en NMEA 2000-kompatibel vindgivare och kopplar in den på nätet, då kan autopiloten direkt börja styra efter den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viss risk med nätverk är att man kan bli helt instrumentlös om nätverket krånglar. Risken är nog inte stor och kanske det finns bra möjligheter att felsöka. 

Det är inte så lätt med datorer för en oinsatt men standarden är etablerad sen många år och mycket att googla på. Hur felsöker man då inte ens kontakterna alltid är standard t.ex? Kan man koppla in en dator och köra nåt felsökningsprogram? Kontaktadaptrar?

Skulle ha det som en fråga till leverantören, hur felsöker jag på databussen?

Själv skulle jag också gärna se en PC-lösning som alternativ. Kanske dags för PC-anslutbara instrument, displayer och givare.  Trådbunden ethernet eller varför inte Bluetooth eller liknande trådlösa standardnätverk.

Med PC-kompatibilitet kommer möjligheten att få hjälp av en IT-tekniker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ATt man kan koppla in en PC i systemet är väl inget nytt? Jag tror det finns system för att skapa eget wifi för sånt där. Jag rekomenderar återigen blur.se. Peter har stenkoll på intrumenteringen och har skrivit om det. Jag är inte så intresserad av det, just nu, så jag har inte läst det så ingående. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej mitt första inlägg på detta forum så jag hioppas det funkar.

Jag har en del erfarenhet som kan vara till din hjälp. Vår nya båt en Jeanneau 409 levererades i juli 2011 vi valde att beställa en basic utrustad båt för att själva kunna välja hur att utrusta bland annat så valde vi inte standard instrumet detta eftersom Jeanneau då levererade Raymarin som vi inte var så förtjusta i men i Basic ingår vind,lod och logg samt ett ST 70 instrument. Vårt val blev Garmin som huvudleverantör. Vår vision var att vid SB och BB ratt instalera en plotter Garmin 6008 dessa skulle visa alla data som rorsman önskar oberoende vid vilken ratt man styrde. I båten fanns ett Raymarine nät SeaTalk NG och jag kan bekräfta att Tomas 99 beskrivning stämmer väl med mina erfarenheter. Vi använde befintligt nät och kopplade in plottrar med Raymarins kablar NMEA 2000 i ena ända SeaTalk Ng i andra ändan och det funkade vi fick Logg, Lod,Vind presenterad på plottrar.Därefeter så kopplade vi in Garmins Autopilot (tror det är som du beskriver) och det funkar utmärkt. Man kan köra Autopiloten på rutt, kurs eller Vind och användargränssittet är mycket bra mellan plotter och pilot. Drivenheten är en av Garmin inköpt från Jefa som de kallar klass A. Jag har god erfarenhet av Jefa och allt talar för att det även är en bra drivenhet även mot Garmin. Jag har inte så stor erfarenhet ännu men vi körde i sommras 90 Nm med en vind 9-14 m/s och vindvinkel 110-130 grader och faktiskt var det svårt att styra bättre än piloten. Är då allt bra inte helt vi har ett intermitent fel i piloten några gånger i sommar säger den att den är aktiverad men drivenheter är inte aktiverad det går att resätta men jag hoppas få detta åtgärdat i vinter. Ett annat önskemål är att kunna styra trögheten i vindvisning den är nu lite för fladdrig men det kan ju vara ett problen vi får ju data från Raymarie. Vi har även kopplat en TrueHeading AIS (tansponder) kopplad via NMEA 183 det funkar perfekt i bägge plottrar samt att vi kommer att sätta in en video kamera i stäven för att se bryggan/klippan funkar med en enkel backkamera för 400 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska fundera på vilken pilot som styr bäst också. Det är en regleralgoritm i botten som dels ska vara bra designad och robust, dels skall gå att anpassa efter din båt. Det är inte helt enkelt.

Raymarine har gjort autopiloter länge, Garmin inte vad jag vet. Är nöjd med min Raymarine, vet inget om Garmin men tycker definitivt du ska inhämta erfarenhetsbaserade vitnessmål om hur dem är innan du slår till! Just till autopilot kan jag inte se att det är någon fördel med nmea2k eftersom datamängderna är ringa.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en GHP 12:a.. Den sitter i vår Sun Odyssey 45.2:a och driver där en Raytheon type 2 drivenhet (linjär) som i sin tur sitter på original kvadrant.. Har även Ray´s roderlägesgivare.. Dom är inkopplade till ECU´n med garmina adapterkablage.

I somras när vi köpte båten satt en gammal pilot från Raytheon. Den hade ingen gyro och i mina ögon dög den till motorgång och möjligen segling inomskärs i vindar under 10m/s.. Det är inte i dom förhållanden vi normalt vistas under semestern så valet att byta ut den var enkelt. Eftersom vi även tänkte byta övriga instrument från gamla Raytheon/Raymarine till Garmin p.g.a goda erfarenheter av Garmin så blev det så även med piloten.

Erfarenhet av autopilot sedan tidigare begränsar sig då till en Bavaria 36 (2004:a) med en Raymarine ST6001 S1G - Gyropilot med Typ 1 linjär drivenhet på hjärtstocken.. Den klarade sig rätt bra i hård vind och 3-4m sjö i slör 110-150º verklig vind 12-16m/s..

Så - vad tycker vi om vår nya kompis från Garmin? Setup:en och konfigureringen var väldigt enkel och gick snabbt.. Sen körde vi lite inomskärs vilket funkade kanon.. Sen har vi seglat i väldigt varierande förhållanden - Det enda AP´n varit kopplad till har varit 6012 plottern eftersom jag inte hade fått i logg/lod/vind paketet.. Men i undanvind i 10m/s och mer så var den lite slingrig och långsam tyckte jag..

Men - när jag monterade den inför semestern har jag brådis och satt CCU´n (kompassen) på samma ställe som den gamla Fluxgate-kompassen från gamla piloten satt - alltså i ena akterkabinens garderob (där Raymarine´s flux funkar utmärkt).. Garmin rekommenderar att den ska sitta i främre halvan av båten och har garanterat med hur dom har byggt programvaran att göra. Nu håller jag på och gör klart installationen och har precis flyttat CCU´n till ett kölsvin i våran hytt i fören, kanske 50-60cm för om kölen. Är övertygad om att den kommer bli ändå bättre..

Men - den funkade bra även om jag saknade rudder response inställningen som var lätt tillgänglig i S1G piloten.. Hittade efter lite pill det avancerade läget i höstas innan upptagning (dealers mode tror jag det var) där man kan gå in och justera mer än vad som går med standardläget så det går nog att finslipa lite där också..

Tror att piloten kommer bli kanon till sommaren - har du tid att vänta ett par månader så får du en rapport till - kommer förhoppningsvis sjösätta i slutet av mars!

Edit: Glömde nog att notera det vi var mindre nöjda med.. Fick handstyra en del i undanvindar över 10-12m/s med rullig sjö - då tyckte jag att jag styrde mycket stabilare än Mr Garmin - jag ser ju vågorna innan gyrot känner dom - men det tyckte jag även med Raymarine-piloten i 36:an och det var en mindre och lättare (snabbare i svängarna) båt... Men - jag har mailat lite med andra som har Garmin-pilot och blivit rätt säker på att placeringen av CCU´n kommer förbättra detta avsevärt! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet ungefär hur känslig en vanlig rorkultspilot är för metallföremål?

Typ gasolflaska, stålrör, vinsch m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara med såna grejer. Dels avståndet ganska stort och inga magnetiska material i nån större utsträckning. Sen ställer man ju kompasskurs och rör man inte de magnetska grejerna sen man ställt in kursen påverkas inte kursen.

Har åkt på pumpen ett par gånger då jag lagt nån magnetisk grej mobiltelefon? nära kompassgivaren till automatstyrningen och då har den helt gått ur kurs så man har fått kasta sig på ratten och kliat sig i huvudet tills man kommit på anledningen. Då har vi givaren ovanför nedgången tillsammans med alla övriga instrument och med plats att lägga grejer. Ska göra en tydlig skylt att sätta upp då det är lätt att glömma sig.

Rorkultspilot kan påverkas av mobiltelefon eller likn. i fickan kanske men styr autopiloten är han som regel ensam där och ingen hylla att lägga grejer på så nära så det stör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till ovanstående:

Hade rorkultpilot till förra båten. Upplevde aldrig problem med störning från ståldetaljer etc, däremot i bland problem med att elkontakten hoppade ur eller att piloten inte hinner med att styra i medsjö eller kompenserar inte så bra för ökad lutning i tex vndbyar.

 

Återgår därefter nedan till rattstryrning och styrning direkt på roderlänkaget.

Jag fortsätter att söka info för val av lämpligt system för autopilot med linjär styrarm som är kompatibel med Garmin-GPS-plotter och Nexus-vindsystem. Hittade lite mer info i andra forum bla nedanstående:

NMEA snack:

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=7107&p=69634&hilit=autopilot#p69634

Och en del om glapp i styrsytem och fördelar med direktstyrning på länkaget:

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=5035&p=41407&hilit=autopilot#p41407

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade köpt en begagnad. Personligen tycker jag att alla finesser är meningslösa - det räcker att den klarar att hålla en kompasskurs. Waypoints, dodge turns osv är bara lullull.

Vår har electrical rotary drive och verkar via en koppling på roderlänkaget och sitter torrt monterad under däck - det tycker jag är bra. Förra båten hade linjär hydraulisk som verkade på roderkvadranten - det funkade också bra.

Gemensamt för alla är väl att de drar för mycket ström - men om man har vindroder kan man klara sig med en minimal direktverkande autopilot (isf vindflöjel) eftersom servoåran står för kraften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...