springer 1 Postad 5 Januari , 2013 Hejsan! Har ett konstigt proplem med min mercury f50 med förgasare den går jätte bra man kan ligga i 20 knop och helt plötsligt så tappar den kraft och när man gasar på så hackar den bara, men stänger jag av motor och sätter på den igen så går den bra igen men sen händer det igen efter några minuter i typ 20 knop då får man stänga av den och sätta på den igen och då går den bra. Vad kan det vara för fel??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 5 Januari , 2013 Kan du ha fått någon skit i förgasarna ? Provat att rengöra dem ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 5 Januari , 2013 Motfråga. Sitter allt fast ordentligt.? Förgasaren, tändning-tändspole etc. är något löst här? Är det så att den knackar vid gaspådrag, så kan tändingen vara för tidigt ställd eller att du kör på för lågoktanig bensin eller att den suger tjuvluft eller något annat. Märkligt att problemen inte verkar finnas vid pådrag men däremot efter ett tag vid konstant högre varvtal....är felbilden så ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 6 Januari , 2013 Motorn får inte tillräckligt med bränsle! Det är något som hindrar i sugröret, filtret eller dåkig pumpfunktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 6 Januari , 2013 Den blir inte för varm så den går på något nödläge? /Moltas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 222 Postad 6 Januari , 2013 Håller med, och lägger till att det kan vara stopp i luftningen till tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 7 Januari , 2013 Även jag tror på stopp på sugsidan i bränslesystemet. När Du kör fort och det går mer bränsles så är det något som hindrar bränslet och det byggs upp ett vaccum ända tills bränslet inte orkar fram längre, det räcker då inte att slå av på gasen då även bränslepumpen på lågt varv förmår att bibehålla det tidigare uppstådda vaccumet. Först när Du stoppar motorn så läcker vaccumet bort och eventuellt stopp i rör/slang/filter släpper..... Till nästa gång det blir stort flöde och samma sak sker igen..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 7 Januari , 2013 Även jag håller med att det kan vara plugg (strypning ) i bränsleledningen ELLER att tankens urluftning inte är öppen. Det senare var mitt första misstag som ny båtägare (länge sedan) och stämmer rätt bra med felbeskrivningen och de senaste förklaringarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
springer 1 Postad 9 Januari , 2013 Tack för alla tips! Jag tror också att det är något med bränsletillförsen men inte luftskruven för den har jag haft öppen och inte något med tanken då jag hat provat med tre olika tankar. Kan det vara något med blåsan som man pumpar fram bränsle med som sitter på bränsleslangen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
springer 1 Postad 30 Oktober , 2013 Någon som vet vad som händer med motorn när bränslepumpen strular? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 20 November , 2013 Prova byt packningen i bränslepumpen. Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser