Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Mickechristel

evinrude 25 hk-89

Rekommendera Poster

Hejsan på er

Köpte en båt med en evinrude som är svårstartad när den är kall.Behöver säkert 25-30 drag i snöret.Går snabbare med startgas.Choken,ska den bara dras ut eller ska den pumpa upp tryck mot förgasare,den glider nämligen tillbaka om man bara drar ut den.Gnista finns men tycker den är lite ojämn mellan de 2 stiften.Varmstart inga problem.Likaså går den bra när man kör,men kan lägga av ibland på tomgång.

Jag har inte gjort så mycket felsökning(kan inte så mycket om motorer)har haft den i ca 2 månader och den står nu på land under presenning,men våren är snart här:)

Har ni några tips på var man ska börja leta fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt lätt att sura motorn om man gör fel med choken. De utombordare jag haft ville bara ha choke i någon sekund och sedan lite stöttning tills de kommit upp i lite temperatur. Körde jag choke längre än två sekunder tvärdog de och de enda gånger jag haft riktiga problem att starta har varit när de inte startat direkt och jag fortsatt choka.

Kanske chokar du för mycket? Testa att pumpa upp blåsan så den blir hård, aktivera choken och försök starta motorn. Om den inte tänder på en gång avaktivera choken direkt och testa igen. Testa att choka lite olika länge varje gång du kallstartar och se ifall motorn visar olika beteende. Om detta är felet kommer du snart lära dig exakt hur länge din motor vill ha choke.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite olika på olika motorer. Min 6 hk Evinrude hade tydliga lägen på chokespaken där den stannade om man släppte den. På min 35 hk Evinrude fjädrade chokespjället, men den motorn hade elstart så en solenoid drog i spjället när man tryckte in startnyckeln.

Har din motor haft elstart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,den har haft elstart tidigare men någon av de förra ägarna tog bort den.

Var tydligen mycket stölder där så han föredrog att ha så lite som möjligt i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

felet du har på din motor är att nippeln som sitter på överkanten på förgasaren är igensatt ,du har primersystem på denna motor knappen ska ej stanna kvar ute så det är helt normalt att den åker in den är fjäderbelastad,ta bort förgasaren å dra i primer knappen å kolla insidan av förgasar halsen så ska det spruta en tunn stråle ur denna nippel som sitter i överkanten på förgasaren ,de finns även en i locket ner till på luckan till bladventilerna ,de brukar gå bra å rensa dessa hål med en tunn tråd .lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.Det måste jag prova.Kan det även ha att göra med att den lägger av på tomgång?Ibland kan den gå i 2-3 min och sedan bara stanna tvärt.Nästa gång går den länge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen.

en fråga ang att prima.Jag hade en Johnson tidigare med elstart,då skulle man prima 2 ggr med nyckel,är det samma nu med manuell primer,innan man drar igång motorn?

 

/Tacksam för all hjälp med denna sega motor!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På äldre motorer är det svårt att svara på exakt hur man ska göra. Det skiljer från motor till motor, även om de är samma modell och år på dem. Det var därför jag skrev att du skulle testa dig fram. Börja med att choka för lite och öka sedan tiden choken är aktiverad.

Sen är det beroende av yttre faktorer också, temperatur och luftfuktighet, så det gäller att lära sig hur sin motor beter sig. De gamla snurrorna är ju inte direkt som nya bilar med massor av datorer med sensorer som ställer in allt så det bara är att vrida om nyckeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par drag i primerknappen brukar räcka de finns ett mellan läge på knappen de är för varmkörning .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har haft problem med primern på min Johnson 20Hkr -90a.

 

Efter rensning med nål i övre hålet fungerar primern bra.

 

Tidigare drog jag i primerspaken så trycket spräckte slangarna med jämna mellanrum. Kanske filtret i bränslepumpen är för dåligt så skit som fastnar i munstycket passerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser nu fram mot lite varmare väder så man kan testa detta med att rensa i förgasaren,och provstarta motorn.Vi har varit utan båt nu i 3 år när denna dök upp i oktober så kunde jag inte låta bli att handla:) (till frugans förtret)

Jag hör av mig igen om det strular

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Vill bara tacka för hjälpen med tips jag fick under vintern ang. min svårstartade motor.

Jag plockade väck förgasarn och rengjorde i nippeln till primerslangen,blåste med tryckluft i bränsleslangarna samt bytte tändstift.Köpte även ny bränsleslang,den gamla såg lite torr ut.Kopplade ihop,pumpade upp bensin och drog i snöret.Startade direkt på första draget.Blev så rädd att jag hoppade en halv meter i båten,jag brukade få dra 20-30 gånger innan start tidigare.

Jag ändrade även lite på skruven till bränsleblandningen för den dog tidigare på tomgång,även detta problem verkar vara borta.

Har dock ett problem,den hostar/misständer vid lågvarv.Tomgång ok,likaså med lite gaspådrag.Vet ej om den behöver lite mer varmkörning för jag står på land nu med spolmuff och vill ej köra för länge pga ljudet(grannarna tittade lite:)

Kan det ha att göra med att jag ställt om bränsleblandingen fel eller kan den behövas gå varm,har trots allt stått i 6 månader?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min 90a så skakade tändmodulen och spänningsspolen som sitter under svänghjulet loss.

Har du kollat det? Vet inte om det är vanligt men i mitt fall fick jag köpa ny tändmodul samt laga (löda ihop) ledningar mellan tändmodul och spänningsspolen. Skruvarna som håller dom låste jag med låslack enligt servicemanualen.

Sen visade det sig också senare att plattan som tändsystemet vrider sig runt hade spruckigt och lossnat. 

Annars om motorn bara fnyser till och stannar så kan det också vara bränsleskruven som är för längt inskruvad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat idag vid havet med att dra igång motorn och skruvade lite igen på bränsleskruven,det verkade hjälpa mot hostningen.Men problemet är nu med tomgången,ligger den ifriläge med lite gas inga problem med vid tomgång dör den direkt,hann inte ens lägga i växel och gasa iväg.Kom därför inte ens ut ifrån bryggan.

Kan man reglera tomgång på något annat sett,tex med gasvajern som man gjorde med gamla mopeder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 90 20Hkr johnson med rorkultstyrning där ställer man in lägsta tomgång med att vrida ytterst på rorkulten strax innanför nödstoppet. Det påverkar gasen som när man gasar fast som ett minläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kikade ikväll på rorkulten med där fanns inget att ställa in tomgången eller varvtalet på.

Tänkte prova i tunna med att starta upp och ändra bränsleskruven igen och se om det går att ställa in tomgången på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte en svart räfflad rulle strax innanför där du sätter säkerhetssnöret på den röde knappen? Rullen kan du vrida på. Vrid åt höger så ska tomgången öka för den ställer då in min gas man kan ge via gashandtaget.

 

Enligt brp parts ser det likadant ut vad jag kan se på 89orna som 90 orna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,så det är den man ska snurra på.Ska testa det imorgon.Har du reglage kopplat till din motor?Undrar bara om det har någon betydelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har bara rorkult.

Har du reglage vet jag inte var du ska skruva men det borde vara samma princip att man ställer minläget på gasen vilket påverkar plattan där tändningen sitter som i sin tur påverkar själva gasspjället.

Kanske du kan se på sprängskisser på brp parts?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde vara där man ställer in tycker man då rorkultshandtaget följer när man gasar med reglaget(hoppas)

Tack än en gång för din välvilja att hjälpa en okunnig:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...