Lilliz 1 Postad 5 Januari , 2013 Jag bor på Gotland, och undrar om ni vet en bra båt som man skulle kunna ta sig över till tex Oskarshamn, Nynäshamn, Västervik, osv. Båten skall alltså klara tuff sjö, men vara på max 6m, Våghöjden ligger väl en lugn dag på runt 1m plus dyningar då såklart så den skall ju klara av hård sjö och vara relativt snabb minst 30 knop. Ber inte om några annonser utan bara märken eller rekomendationer på bra motorbåtar/RIB. Heja Sverige JVM- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 5 Januari , 2013 Gissar att du tänker dig en överbyggd båt och att du tänker kunna åka över havet inte bara vackra dagar,, då bör du ha en stadig båt som tål sjö och även går att köra hyvsat fort med även då det går enhel del sjö. En sådan båt bör då ha en djup V-botten och därför kräva rätt mycket motorstyrka. Tycker det låter väldigt lite med 6 meter för detta! Eftersom djup V-botten innebär smal båt så skulle jag nog fundera i trakterna minst 7-8 meter. Tänker då främst på tex en gammal Smuggler 28 som var byggda för offshore, men det finns väl modernare exempel på liknande. Där man kan stå på genom sjön. Men du får väl bättre svar strax av någon mer motorbåtskunnig här på MG, själv är jag seglare och har erfarit att det är jätteskillnad med stor i stället för liten båt ute på havet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 6 Januari , 2013 Enkel fråga Finns ingen sån båt En 6 meters båt krossar ingen sjö den flyger/studsar ovanpå som en vante så glöm 6 meters båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Januari , 2013 Misstänker att det inträffat för TS som det ofta gör för mig. Skriver med pekfingrarn och har den känslan att jag är lite snabbare med en näven än med andra och det händer ofta att två bokstäver är omkastade. Skulle tro att TS menar KORSSA SJÖN - inte krossa. Om motorbåtar och snabba offshoredito vet jag ingenting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 6 Januari , 2013 Kan bara instämma med tidigare att 6m är på tok för litet. Det räcker knappt för Mysingen i blåsigt väder. Anytec båtar är väldigt robusta och byggda för riktigt tuffa tag så titta på en sådan i lämplig längd. En annan viktig parameter är att du får med dig tillräckligt med bränsle på ett säkert sätt, en båt på 6m brukar inte ha så stora tankar och då måste du släpa på extra tankar som inte är roligt att hantera när det går grov sjö. En båt med fast bränsletank som med marginal tar dig dit du vill är klart bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 6 Januari , 2013 Hej. Läste en trevlig artikel i en båttidning 2007 om två finnar som tog sig från Helsingfors till Island i en 7meters öppen aluminiumbåt. Då pratar vi om 5 meters vågor i Atlanten. Du kan säkert googla artikeln. Tror att båten var en Finnfaster. Lycka till. Resan Gotland - Fastlandet är väl rena söndagsutflykten i jämförelse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 256 Postad 6 Januari , 2013 Gissar att de inte körde i trettio knop som ju var önskemålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 6 Januari , 2013 Hej. Det var en planande båt med stor utombordare, gissar att de höll mellan 20-30knop hela vägen, de hade ett antal fat med bensin med sig, tog sig runt Sverige, till Bergen i Norge, fyllde båten med soppa och tog sig till Färöarna för att tanka på nytt. Kommer inte ihåg alla detaljer ska försöka att googla resan, återkommer med en länk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 6 Januari , 2013 Här var länken. De hade en 175hk utombordare. Raderat, virusvarning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 6 Januari , 2013 det är bra om du inte lägger länkar till sidor med virus. Vill minnas det var ngra killar som skulle åka jorden runt med en liten båt.. men de blev vist osams i norraishavet.. och ett par tyskar som åkte en Nidelv 24 till svalbard. Yrkesfiskare brukade Örnvik eller Utterern. Man får dra av lite på gasen men de klarar rejäl sjö. Jag har varit långt ute på vänern med helt öppna Örnvik 480 510 utan problem. Har du en HT blir det nog till och med trevligt, de flesta båtar klarar mer än besättningarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 6 Januari , 2013 Ursäkta om där var virus. Använder Ipad så jag märker inte det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 6 Januari , 2013 Killarna som utförde resan heter Pekka Piri and Matti Pulli De har skrivit en bok om resa. Den sista sträckan hade de 1200liter bensin i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 6 Januari , 2013 Jag hade en Legend 6,20m med en 175hkr Jonsson 2-takt.(styrpulpet med mittkonsoll,eller vad det heter) Båten gjorde typ 45 knop tror vi,det var innan jag hade gps. Och gick från Fyrudden utanför Gryt till Visby. Andra hållet med. Inga problem sålänge vädret är ok. Har för mig att vi var över på två-tre timmar när det var stampigt, runt en och en halv när det var platt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 6 Januari , 2013 Aina Cederblom korsade både Östersjön,Svarta havet, Nordsjön och stora bitar av Atlanten i en fem metersbåt och en penta på 8 hp. http://www.sverige.fo/index.php?option=com_content&view=article&id=182:aina-cederbloms-langfaerder&catid=55:personligheter&Itemid=91 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 6 Januari , 2013 Läste just alltihop; vilken j*vla resa - tänk att jag missat denna historia helt tidigare. Hon skulle nog ha varit helt oförstående inför nutiden, när man behöver som minst en Anytech för att plocka upp näten när det går lite gäss på innerfjärden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 6 Januari , 2013 absolut.. vilken hjältinna. Det hade varit kul att se här är ditt liv programmet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Januari , 2013 http://www.svtplay.se/sok?q=Aina+cederblom Tittade på hela programmet på svtplay. En fantastisk kvinna. Motorn gick sönder vid Grönland och vädret dåligt och maten slut. Ett kex varannan dag räckte bra, man blev bara lite smalare. Efter nitton dagar blev vädret så bra att hon kunde reparera motorn och fortsätta resan. Se den, Lasse Holmqvists bästa Här är ditt liv. Funkar inte länken, sök på aina cederblom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Januari , 2013 http://www.svtplay.se/klipp/140200/aina-cederblom Som en del inlägg ovan hänvisar till går det att korsa stora vatten med båtar om egentligen inte passar där. Killarna från Lysekil som gick från Lysekil till Alaska via Island och Panamakanalen är ju också ett äventyr av samma slag. Det är ju besättningens erfarenhet och kompetens som sätter gränser och sen har de som utfört de mest spektakulära färderna en hel del tur. Det är nog inte så dumt som TS tänker att skaffa sig en båt som passar för en färd över öppet hav. En täckt RIB-båt kanske!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 179 Postad 7 Januari , 2013 Gå över svåra vatten med liten båt!?!?!? Ja inte är jag någon expert på motorbåtar men titta vad KBV och sjöräddning använder. vad används av forskare och andra i Arktis och Antarktis? Vad sätter Seasheperd och Greenpeace i vattnet mitt ute i ishavet för att störa valjakt? Jag tror att svaret är RIB! Jag har åkt RIB-båt ute till havs en gång och den kändes onekligen förbaskat trygg. I somras hade grannklubben satt in en pytteliten Qicksilver med styrpulpet, kanske 3,5 m lång, som säkerhetsbåt på en tävling vi arrangerade. Den föreföll tryggare än den Buster jag själv hade att hantera som tenderbåt. Då var de två man i den. En förare och en kille i torrdräkt. Så mitt tips är en rekorderlig RIB! Den enda motorbåt jag kan känna mig sugen på ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 8 Januari , 2013 Såg en fräck täckt RIB, den på bilden, på Azorerna för ett antal år sedan. SACS Mamba (ca 20-fots?). Skulle nog kunna göra jobbet utan mankemang... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Januari , 2013 Det var precis en sån jag tänkte på. Fast den är nog inte gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 8 Januari , 2013 Pargon annars om man ska han en ribliknande båt med hytt. Större rupertar har även någon hyttliknande anordning men dessa kostar å andra sidan efter det, dvs mycket. Ribbar i allmänhet är trevliga att åka i, tex charter-ribbar som går i 60+(kn). Skrovet på dessa klarar lasten och med potonerna så blir de bredare samt stabilare, klarar även större vågor utan någon märkbar ökad känning. Men nackdelen med ribbar är ju att de normalt sett inte har någon form av hytt. Jag tycker även att en båt som ska uppfylla kraven som TS anger verkar att kosta mycket, om det ens finns någon vettig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser