Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Barmeister

Backhakeproblem...

Rekommendera Poster

Har haft problem på slutet av säsongen med backen och gissade då att backhaken strulat. Tog upp henne på land och spolade/smörjde och sedan gick den väl så där... Precis innan upptagning gick det inte alls att backa och väl upptagen så såg vi naturligtvis hur långt problemet sträckt sig. Frågan är nu: Måste vi byta hela skölden (om det nu heter så) eller, kan man göra något annat? Bifogar bilder här och i nästa (före/efter-bilder).               

post-10012995-1394237368,1882_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du svara på ditt eget inlägg skall det bara vara att lägga till en bild

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det är lite svårt att se på bilden om något är trasigt eller om det bara är en justering som krävs. Jag bifogar en länk till service manualen för VP drev, kolla i manualen ang. backhaken och bestäm själv om du vill testa att renovera den själv. Det borde inte vara ett problem om inget är trasigt...

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=justera%20backhake&source=web&cd=2&sqi=2&ved=0CDsQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.champagnelady.se%2FII%2F%3Fwpfb_dl%3D1&ei=8zHsUIrJBOOo4gTe5IAI&usg=AFQjCNGlOzvHqIfLgH1qp8Ei-_GMljMqWA

Mvh  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till slut kommer här en bild på drevskölden. Som man kan se så har en del av skölden helt enkelt gått av vilket förklarar att backen nu helt är ur funktion...

Letar nu efter en ny drevsköld och hör någn om var man kan hitta en sådan så tar jag tacksamt emot tipsen! 

post-10012995-1394237372,5734_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut som du har använt det yttersta hålet för ställpinnen. Jag har själv en Ancas och jag använder det mittersta av de tre hålen, då tycker jag att propelleraxeln ligger parallellt med båtens botten och båten går fint i vattnet. Om mittenhålet är helt så är ju enklaste lösningen att använda det i stället...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha! Hade inte ens noterat dessa hål!

Tack Stefan, du visade på en öppning till en lösning. Dock lite orolig om drevskölden är slut i sig eller om jag ska ta och köra på ditt förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om skölden inte är allt för korroderad och porig är det nog ingen fara. Se bara till att växeln är justerad och tomgången lagom så att backen inte smäller i för hårt. Det yttre hålet kan ju haft en spricka efter en grundkänning någon gång under båtens historia, skölden borde inte brista annars.

Det är ju ett ganska stort jobb att byta sköld. Motorn måste ur eller åtminsone lossas och flyttas fram en bit. Jag förmodar att en begagnad sköld också kostar en rejäl slant...

Med pinnen i mittenhålet kommer du också märka att båten planar lite lättare och går lite högre med aktern när du fått upp farten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med mmsab i västreås.Dom brukar ha beg.delar till penta.

mvh kaj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska prova detta, bara att skaffa en ny ställpinne.

Har du också någon teori när det gäller drivremmen som plötsligt på slutet började gå ojämnt och slets ner på noll tid. Hade en extra som gjorde att jag kunde ta mig till vinterplatsen med nöd och näppe. Det jag kunde upptäcka men som jag inte vet är direkta orsaken, var att svänghjulet i mitten går att röra en anings. Någon obalans måste det ju vara som gör att remmen slits ner.

post-10012995-1394237372,6953_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får väl lossa remmen och känna om cirkulationspumpen eller generatorn går trögt. Motorns vevaxel med den stora remskivan längst ner går naturligtvis trögt men den ska inte gå att röra fram och tillbaka. På en B30 tror jag att det sitter en svängningdämpare innanför vevaxelns remskiva. Är det den du menar med svänghjulet i mitten? Den ska inte heller sitta löst. Du kan ju också kolla så att alla remskivor spårar eller ligger i linje. Det kan ju hända att t.ex. generatorn är utbytt någon gång och monterats fel. Jag skulle nog tippa på att cirkulationspumpens eller generatorns lager gett upp. Jag ser att du har en hel del svart gummidamm på motorn, lossa insugsljuddämparen och gör rent flamdämparnas stålfilter. Det har säkert sugits in en del damm där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollar detta. Det hjul som jag tycker mig kunna röra lite på är det ovanför kopparören i bilden. Allt har fungerat hela säsongen så plötsligt vid upptagningen händer detta. Generatorn har jag ibland fått spänna då den glider något ibland men för övrigt har allt varit ok.

Tack för tipsen och speciellt det om gummiresterna, det har stänkt en del...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller spänning av generatorn så har jag ett riktigt grymt tips! 

Byt ut blecket, där skruven glider i en skåra, mot en vantskruv med ögla i var ände. På så sätt är det superenkelt att precisionsspänna remmen och det är noll risk att generatorn rubbas ur sitt läge.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...