PeKe 0 Postad 4 Januari , 2013 Jag har funnit det läge att byta bälgen till min Comfort 32 med VP MD11D och 120S-drev som passerat bäst före datum. Det är ju så snillrikt konstruerat att man sedan måste flytta motorn framåt några cm också. Jag har kämpat för att få loss allt kring drevet och ser ut att ha lyckats med det. Jag har svetsat ihop en lyftanordning så jag kommer in under sittbrunnsdurken och kan kroka i lyftöglan så jag kan nu lyfta i motorn. Mitt problem är att jag inte begriper hur jag ska få loss motorn från motorbädden? Motorn stödjer sig via två motorkuddar på ben i framkant. Fästet för motorkuddarna ser ut att vara fastsatt med 3 bultar ner i motorbädden på båda sidor. Ska man lossa de tre bultarna och sedan skjuta motorn vilandes på bädden framåt? Det som är märkligt att en av bultarna (den inre, aktre) på båda sidor sitter rakt under motorkudden. Dvs den går max att skruva ur 1 cm sedan tar bulten i motorkudden? Dvs den går inte att få ur…Eller är det så att den inre bulten inte går ner i motorbädden? Min tanke var då att istället lossa motorkuddarna. De skulle ju ändå behöva bytas efter 30 år. Det funkar att lossa i underkant på kuddarna där en mutter sitter. De kommer jag åt att skruva och de lossar. Men motorkuddarna sitter i ca 45 graders lutning och det går ju inte att bara lyfta i motorn efter ha lossat den undre muttern!? Det är också en bultskalle upptill, på ovansidan av kudden, som likaså den tar i gods om man försöker skruva loss den (det tar i stålkonstruktionen eller armen som håller motorn).…moment 22… hur får man loss motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Januari , 2013 Hmm ... har ingen aning men kanske blir du något hjälpt av de länkade sajterna nedan?Reservdelsskiss MD11D. (Motorkonsol 1 verkar bultad till motorn men dessa går inte heller att lossa i ditt fall?)VHB MD11D m.fl. (Notera att texten kan zoomas med reglagen längst ner till vänster. Detta gäller även nästa VHB trots att reglagen där är osynliga. Pekpilen blir då en hand på motsvarande ställen.)VHB drev 110S. Tyvärr finns ingen för 120S men de kanske är snarlika? (Den uppslagna sidan beskriver i.a.f. kortfattat demontering.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 7 Januari , 2013 Hur sitter motorfästena fast i motorblocket? Är de gjorda som lösa delar så kanske kan lossa fästena där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeKe 0 Postad 7 Januari , 2013 Mitt fäste, nedre delen under gummikudden ser inte exakt ut som det som är på sprängskissen ifrån Marinepartseurope (se min bild, bultskallen går i kudden om jag skruvar ur den) De kan väl inte vara så att man ska skruva ur lite-grann och sedan lyfta i motorn nån cm och sedan skruva mera osv? Den inre bulten kanske inte är så lång...? (men isf kan man ju undra varför den sitter där)den sitter jäkligt till ochjag har ännu inte försökt ta loss den) Jag var inne på att lossa själva fästet på motorn för benen till kuddarna. Problemet här är att de är fastsatta på framkant av motorn och en bit upp...jag vill ju kunna få motorn framåt och där sitter de effektivt ivägen...om jag då tog motorn bakåt tar de i svänghjulet.. Och så värst högt kan jag ju inte lyfta pga sittbrunnen Generellt sett , brukar man lossa vid kuddarna eller i fästet ner mot bädden när man flyttar motorer för bälgbyte eller motorbyte för den delen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeKe 0 Postad 7 Januari , 2013 Vid närmare koll så ser ju motorfästet i sprängskissen lika ut som mitt, det är sannolikt en bult under kudden, hålet för den syns inte på skissen (antar det eftersom det är 6 st bultar i satsen)...Varför placera en bult så? det tolkar jag som att man ska dela motorn från båten vid motorkuddarna? Jag har läst att man ska skjuta motorn framåt...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 7 Januari , 2013 Hej. Du måste naturligtvis lyfta litet på motorn och palla under den. Sedan kan du ta bort motorfästet från bädden när du lossat motorkudden. Den inre skruven du talar om behöver bara lossas en bit eftersom hålet är öppet. När fästet är borta kan du skruva ur skruvarna och ta bort uppfångarbygeln. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 9 Januari , 2013 Hej! Skickar ett tips som jag lånat från Comfortförbundets webbsidor. MAckey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeKe 0 Postad 10 Januari , 2013 Hej och tack för era svar! Är det någon som har erfarenhet av att byta bälg så som Mackey tipsar om? Ser ju rätt listigt ut…man slipper ju lossa övre delen av drevet från motorn, drevet väger ju en del.. Men jag förmodar att motorkuddarna o fästena mot motorbädden måste lossas för att ställa motorn så på näsa framåt?? (Är svänghjulet demonterat, ser lite ostadigt ut, är det så att främre motorfästet sitter och håller balansen?) Och när främre fästet ändå är lossat (motorn skjuten framåt) är det så besvärligt att baxa ut drevet sedan? Ett annat sätt att byta bälgen är ju att lossa bultarna och dela drevet som det sitter, dvs underifrån och släppa ner undre halvan en bit.. Det går på vissa båtar, med hjälp av ett par borrhål genom skrovet, skulle jag säga inte funkar på en Comfort 32, jag får inte ens upp handen i emellan drev och skrov underifrån.120S-drevet har också en säkerhetstråd trädd emellan bultarna, den skulle nog inte gå att få på plats igen efter bälgbyte. Gärna mera synpunkter på bästa metod, tips o aspekter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smoothie 10 Postad 26 April , 2015 Det är bara den aktre motorkudden som måste låssas sen lyfter du motorn enbart i aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser