Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
juanmanuel

tips om hur man får ut motor i havsfidra

Rekommendera Poster

Hej!

jag försöker mig på att renovera en havsfidra och motor MD6A fungerar men har sina bättre dagar bakom sig.

Jag skall fåut klumpen och renovera den, men jag undrar om ni som har större kunskaper har några tips over hur kan man få ut motor utan maskinhjälp.

MVH Juan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det allra enklaste är naturligtvis om man har tillgång till en maskin, truck, traktorgrävare, kranbil eller liknande. 

Har dessvärre plockat ur motorer ur båtr ett stort antal gånger av olik anledningar, varav några ur havsfidror.

MD6 väger ju 160 kg, så det är ju en klump.

Står du ute eller inne?

Skall du lyfta ner motorn hel, måste du ju ha något att fästa en eller två taljor/spaklyftblock i.

Står du inne är ju taket ett möjligt ställe.

Står du ute, får du väl nästan bygga en bock av jätteformat. 6 plankor varav 5st  2tumx6 och 1 st 2tumx5.

Brukar lägga en skiv på durken framför motorn och efter att den lossat från bädden släp fram den i salongen med hjälp av ett spaklyftblock. Kofot är inget dumt verktyg för de små extra lyft som behövs. Ibland är det bra med olika storlekar.

När man fått fram motorn i slongen så är det ju absolut lättast att ha en maskin som lyfter ur den. Det går på några minuter.  

Den enda gången jag inte kunnat komma åt med en maskin för att lyfta ur motorn var på den gamla L32;an som jag köpt på Svinninge marina. Motorn var inte konserverad, hade stått still i flera år och kannorna hade rostat fast. Den motorn vägde ca 350 kg. När jag släpat fram den i salongen, tappade jag av oljan så gott det gick. Hade lagt en presenning på durken innan jag tog farm motorn. Lossade backslget.  Utan backslag blev motorn ett antal kg lättare och framför lite kortare. Även sån lösa delar som startmotor och generator mm plockades bort.

Båten stod på land med masten på. Pallade under bommen på ett par ställe och lyfte upp motorn och ställde den på ett par plankor som jag lagt över ruffnedgången. Med ett annat spaklyftblock lyfte jag sedan fram motorn  i omgångar en bit fram på rufftaket och efter att jag svängt ut bommen åt styrbord och pallat om den, lyfte jag ner motorn på skarndäck. Därefter var det en enkel match att släpa fram motorn framför masten. 

För att sen lyfta ner motorn från däcket till marken anlitade jag en hjullstare.

Bifogad bild, min L32;a på Svinninge marina. Den stod sämre till när jag lyfte fram motorn.

Sen kan man naturligtvis plocka ner motorn i smådelar inne i båten och bär ner dem. Vissa delar får man kanske va ett par man och lyft upp och fira ner med rep.

 

post-945-1394237367,7113_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt snabba svar.

Jag står ute och båten på vagga högsta punkten på båten är 2, 9 meter vid pulpiten.

Motor är lossad och backslaget sitter på, den har en jobbig mutter eller skruv som sitter under vid kl 6. Jag funderade på att fästa en planka vid mastförstäckning så man kan anbringa ett spaklift och hasa motor i salongen. Där kan man nog komma åt den sista mutter på backslaget.

Konstig nog sitter motor på kuddar och jag hade trott att Havsfidran satt direkt på.?

Annars får jag plocka ner den inne i motor och få ut den i delar, den skall ändå plockas isär för renovering.

jag skall försöka mig på att dokumentera förloppet.

Häsningar Juan Manuel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så jag brukar göra. En planka mellan mastskotten och släpa fram den med ett spaklyftblock. Dock kan svänghjulet fastna i utrymmet framför motorbädden har jag för mig, men det brukr fixa sig med nån bräda och en kofot.

 

Både på min havsfidra och min storfidra satt motorern stumt monterade, men det var ju MD1 respektive MD2.

 

MD6A är ju en nyare 2-cylindrig motor som kom nån gång  ca 1972. Hade en sån i min Bianca 27, som jag byggde ungefär då. Den motorn lyfte jag upp i båten för hand med hjälp av spaklyftblock. Fast jag hade ett redigt presenningsskjul med stomme av 2x4 reglar, så jag hade något att fästa spaklyftblocket i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du tagit ur motorn så tänk på att tyngdpunkten ändras, en kompis tog ur MD1 ur en Havsfidra, när han sedan klev upp längst fram på fördäck så lättade aktern. Havsfidrans form gör att det kan behövas ett extra stöd i fören när motorn är urlyft.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behov av stöttning i fören kände jag även när motorn satt på plats. Kan kanske bero på att jag är en fullvuxen man både på längd och bredd. wink

Efter att jag monterat peket var en sån stöttning lätt att arrangera. Det känns ganska otäckt när aktern börjar lyfta sig.

post-945-1394237367,8018_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag börja plocka isär motor i båten och jag kan säga att det var inte en minut för tidigt. Jag har aldrig tagit isär en dieselmotor och i mina ögon ser den ganska igengäggade kanaler.

Jag bifogar en bild då jag har tagit bort avgaslimpa(tor jag heter så)

Jag förtsätter med jobbet.

Tusen tack för era svar, det värmer verkligen.

 

Hälsningar Juan 

post-10023826-1394237368,2453_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Magnus! Det hade jag inte tänk på men som tur är finns ni och jag såg att vaggan den sitter i har en sådant stöttning fast lite kortare, jag skall sätta dit en till ifall att.... smiley

Hälsningar Juan Manuel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Idag har vi tagit isär cylinderlocket och lyckas ta bort stödkuddarna samt dela på blocket och backslaget. Men man får sina överraskningar då man håller på med gla motorer. Tur att man inte slöade till och körde igång motor för att i vevhuset hittade jag en lös  skruv som inte borde vara där. Det skall viss sitta på en spak på ventillocket, som jag inte riktig förstår funktionen. Bifogar en bild på den.

post-10023826-1394237368,4881_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spaken i akterkant av ventilkåpan är ventillyftaren. Den måste man fälla upp om man vill vevstarta motorn. Då vevar man runt det tunga svänghjulet utan kompression och när man fått fart på svänghjulet fäller man ner spaken och motorn startar. Spaken kan också användas om startbatteriet inte orkar dra runt motorn. Man lyfter spaken och då orkar startmotorn dra runt svänghjulet som sedan hjälper till att dra igång motorn när man fäller ned spaken.

Staffan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit ut motorblocket och det gick ganska bra tack vare barnens kusin som istället för att gå till gymmet och lyfta skrot fick han göra nytta;-) jag hade tagit bort motor stödet så den kunde glida in i salongen på råstyrka och med spaklift upp på sittbrunnen kom den. Därifrån ofraddes en gammal lång trasmatta och vi lät motorbloket glida längsmed kanten till en väntande skottkärra.

Lite olja hamnade inne men med lite sågspån och våtdamsugare kommer den upp vad det lider.

Nu återsår att läsa in mig på motorn och se vad som behövs göras. Det lärbli en del för motor är från 75 och kanske bytes några delar 1982 dvs för 30 år sedan. ... Vad tog de åren vägen? Det var bara igår jag var 28 vårar;-) .

Jag lär återkomma med mera om renoveringen.

Åter igen tusen tack, har ni vägen förbi Växjö vet ni var det finns kaffe alltid, bullar beror på vad smågamarna har lämnat kvar.

MVH Juan Manuel

 

post-10023826-1394237368,7934_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...