Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
MeaDiva

Koppla samman sjövattenintag med sittbrunnsläns

Rekommendera Poster

Hej på er alla och god fortsättning!

Jag har en fundering, vad finns det för nackdelar att koppla samman sjövattenintag med sittbrunnsdräneringen?

Det som jag själv har tänkt på är att om man spolar rent i sittbrunnen riskeras det skitiga vattnet sugas in i sjövattenintaget och vidare till pumpen!

Syftet  med sammankopplingen är att få så lite hål i botten som möjligt.

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En svår fråga när man inte vet hur din båt ser ut vid dräneringen. En nackdel skulle kunna vara risken att pumpen suger luft från sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flytta självlänsutloppet ovanför vattenlinjen.

Håller med om att det finns risk för luftsug.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för tips, att det suger in luft den vägen har jag inte tänkt på! Det får nog bli ett separat sjövattenintag för att inte riskera.

Angående självläns så finns det inte möjlighet att dra den ovanför vattenlinjen pga inredningskonstruktionen!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självlänsutloppen ska väl vara ovan vattenlinjen trodde jag? Kan inte tro att en båt kan CE-märkas om de har genomföringar utan kran under vattenlinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så är det, det skall vara kran på och det har vi tänkt att ha. Har lite mer CE-krav i ett anteckningsblock hemma, det skall vara kran på allt som kan komma under vatten om jag mins rätt!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självlänsarna ska vara ovan vattenlinjen just för att man inte ska ha behöva ha kran på dom. De andra genomföringarna kan man ju stänga när man åker från båten men självlänsarna behöver  vara öppna om det regnar eller, som det ibland kan bli nere i västerhavet (har jag sett på bild), vågorna går så höga in i hamnen att de sköljer  in i sittbrunnen.

Tycker det låter som en opraktisk och onödig anordning att ha självlänsarna med kran under vattenlinjen och sjövattenintaget via dom. Det blir ju inte färre genomföringar under vattenlinjen på det sättet och dessutom blir dom som är så mycket större än det lilla hål som behövs för sjövattenintaget.

God fortsättning förresten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så finns det inte någon lösning på att slippa självlänsar ut ovan vattenlinjen så vi får lära oss att leva med öppna ventiler....vi har ju en GSM modul till elsystemet så vi får helt enkel sätta högnivålarm på kölen ifall vi får vatteninträngning.

Jag har kommit fram till att vi kommer sätta ett eget sjövattenintag och inte bygga ihop det hela

Eventuellt blir det två självlänsar genom botten, det beror på lite beräkningar kring CE-märkningen som vi inte fått gjort ännu!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag satte ett t rör på kylvattenintaget till motorn med separat kulventil till spolningen så den går att stänga om nått börjar läcka medans man kör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...