Tlinden 2 Postad 31 December , 2012 Hej, Någon som vet om det går att koppla en OBD2 till Volvo D6? Är det samma kontakt eller har Volvo en egen variant? Fungerar givare och protokoll med programvara som finns för smartphone eller surfplatta? Skulle vilja prova en enklare (billigare) lösning än Volvos EVC / VODIA. Att installera via en OBD2 bluetooth som skickar datan upp till en smartphone eller surfplatta som har ett mer eller mindre gratisprogram för att läsa av motordata. Är speciellt intresserad av bränsleflödesdelen. Någon som vet eller provat?? Har en D6-350 2006. //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 31 December , 2012 Har aldrig hört någon använda något annat än Vodia Med tanke på hur allt annat funkar(funkar inte rättare sagt) så har jag väldigt svårt att tro att OBD2 skulle fungera. Med Penta skall allt vara dyrt och icke kundvänligt tyvärr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 8 Januari , 2013 En OBD/OBD2 stöpsel passar inte till pentas diagnosuttag. En förbruknigsmätare är annars rätt lätt an montera. Kopplas bara i serie med de andra mätarna och sen gör man en autokonfiguration.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 9 Januari , 2013 Måste väl inte vara VPs grunkor. Ex.: http://www.marinediagnostics.co.uk/htm/Main.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 9 Januari , 2013 Är inte så insatt i Penta men det där borde väl gå o lösa via NMEA, åtminstone bränsleflödesdelen..? Bara ett uppslag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 12 Januari , 2013 Som sagt, är det bara bränsleflöde man vill se är det absolut enklast att köpa en bränsleflödes mätare (EVC) och kabel att koppla den i serie med de andra instrumenten. Vodian för övrigt är inget man kan köpa som privatperson, krävs licenser m.m. till den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieseldoris 0 Postad 18 Februari , 2013 Hej. Saken med penta är att dom har sitt eget protokoll på diagnosen och motordata. Detta har man gjort för att stänga ute alla andra från systemet, penta kallar detta protokollet J1587 ECU´n som styr motorn på D6 är en vanlig EDC7 från BOSCH,denna ECU ger ett protokoll som heter J1939, ett protokoll som är standard i branchen, dvs att alla styrsystem hudrausytem växelådor pratar detta J1939. Vad penta gjort är att man tar J1939 och gör om det till J1587, just för att stänga ute alla andra. I J1939 på D6 kan du få ut allt, varvtal förbrukning oljetryck turbotryck allt allt, även diagnos. Det finns massa eftermarknads paneler att montera, allt ifrån ca1500kr till ca 10.000 beroende på vad som faller dig i smaken. dessa paneler är sjukt enkelt att koppla in, 4 kablar. Batt + & - och HI-can & LO-can. Sedan har du allt i panelen. På tidiga D6 som din är det busenkelt att koppla in sig, tar ca 5min Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 18 Februari , 2013 Tack Dieseldoris, Är det så enkelt att det är ett SAE J1939 CANbus protokoll ut ur pluggen? då finns det hur många möjligheter som helst. //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieseldoris 0 Postad 19 Februari , 2013 Hej Ja visst gör det det, det sitter en vanlig EDC7, på din motor så har du en 8-polig Deuche kontakt, på motorn, uppe på hö-sida.Den som går till PCU´, där kopplar du enklast in dig på linan. Glöm inte sätta ett end of line 120 ohms dämp motstånd bara. Om jag inte minns fel. Röd kabel Batt + Röd/blå 15+ Svart Batt- sedan är dom två andra HI-can & LO-can, dom är vit/svart och Vit/gul om jag minns rätt Så enkelt är det att blåsa girbukarna Volvo penta, vars affärside går ut på att flå folk på pengar! Man betalar 5500krför en uppdatering av HCU för att se förbrukning, som redan finns i ECU´n + instrument ytterligare 5500kr. Skitpenta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S340 0 Postad 20 Februari , 2013 Dieseidoris, du verkar vara insatt i detta. Har du någon koll på det system som används på KAD motorerna? Höll på som f...n med det för ett par år sen men gav till slut upp då även om det fanns andra lösningar än pentas skulle det bli minst lika dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieseldoris 0 Postad 20 Februari , 2013 Hej. Nej dom tidiga systemen är ganska primitiva, och dom är J1587 om jag inte minns fel. Det finns konverterburkar som gör om 1587 till 1939 men eftersom detta är en mekanisk motor blir värdet för bränsleförbrukningen inte så exakt som på en mordern motor med CR eller PDE. Är det bara en annan panel man vill ha finns det CAN-boxar, dessa boxar gör om en analog signal till data. Personligen tycker jag KAD serien är riktigt skräp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieseldoris 0 Postad 20 Februari , 2013 Ja men saken är den att Penta har löst det på följande sätt, för att blåsa folk på pengar. Du MÅSTE köpa en mjukvaru uppdatering för att kunna så förbrukningen i ditt nyinköpta instrument! Dvs först pröjsar du ca 5500kr för instrumentet och 5500kr för uppdateringen. Denna uppdatering är inget annat en att man går in i HCU och aktiverar funktionen, som redan finns där.Ungefär som att du skulle betala SAMSUNG för att aktivera textningen på TV´n hemma! Du betalar alltså för något som redan finns där, men måste aktiveras. Detta är typiskt Penta, allt kostar sjuka pengar för saker som oftast är standard på andra fabrkat. Hade någon annan sysslat med verksamhet som detta, hade man kallat det för bondfångeri! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S340 0 Postad 21 Februari , 2013 Om jag minns rätt använder KAD motorerna rs485 protokoll. Vet att det fanns lösningar men de var varken enkla eller billiga Har åkt KAD i snart 20 år och kan inte säga att jag är missnöjd. Att penta är banditer håller jag helt med om!!! Hittade förra året alternativa inköpskällor till alla nödvändiga servicedelar så nu blir inga fler pentaremmar, oljor, filter eller andra originaldelsr med ockerpriser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lgorroe 0 Postad 15 Oktober , 2015 Hej Ja visst gör det det, det sitter en vanlig EDC7, på din motor så har du en 8-polig Deuche kontakt, på motorn, uppe på hö-sida.Den som går till PCU´, där kopplar du enklast in dig på linan. Glöm inte sätta ett end of line 120 ohms dämp motstånd bara. Om jag inte minns fel. Röd kabel Batt + Röd/blå 15+ Svart Batt- sedan är dom två andra HI-can & LO-can, dom är vit/svart och Vit/gul om jag minns rätt Så enkelt är det att blåsa girbukarna Volvo penta, vars affärside går ut på att flå folk på pengar! Man betalar 5500krför en uppdatering av HCU för att se förbrukning, som redan finns i ECU´n + instrument ytterligare 5500kr. Skitpenta! Hej! Plockar upp en gammal tråd som nybliven ägare av en båt med en D4-260A-B och EVC-B. Har den J1939 i multilinkporten eller behöver jag plocka upp det från den 8-poliga motorkontakten? Även nyfiken på behov av termineringsmotstånd i multilink respektive motorkontakten. Räcker det med ett motstånd i interfaceänden eller ska det vara 120 ohm i vardera änden av anslutning mellan EVC/motor och interface? Hälsningar, Lars-Gunnar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser