Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
motorknasen

Propeller 4 bladig Trophy

Rekommendera Poster

Hej någon som kan svara på vad en Mercury Trophy Plus (4bladig) 13 3/4 x17p stål motsvarar mot vanlig trebladig stål ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trophy plus kan köras på 4,25 tums hus o blir då en vanlig thru-hub propp. Körs den på 4,75 tums hus går den som sk over-and-thru propeller där en del av avgaserna går innanför trumman och en del utanför. Olika proppar presterar olika på olika ekipage, så vad är det för båt o motor det pratas om, vad är syftet med bytet, jämfört med vilken trebladog propp och till sist vad är nuvarande prestanda? När du kompletterat med dessa uppgifter har du betydligt större chans att få nåt svar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har en Ryds 568 med optimax 75hk som är uppgraderad vilket ger den runt 110hk med orginal propp Black Max 19 så varvar den lätt i topp. Jag har testat lite olika proppar i år. Men inte prickat rätt.

Jag hoppade över den 4 bladiga och köpte en 13 1/8 x 21 stål Ballistic istället tror att detta blir bra, vi får se till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej Det har jag inte. Har dock hört gott om dessa 25% snabbare till topphastighet samt att de inte tappar nåt i toppfart mot original.

Har bara provat ett par vanliga tre bladiga stål samt några alu.

Men hoppas på Ballistic då den ska gå lätt för att vara stål.

Vi får se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 4-takt Mercury 80 hk, på en HR480 den gör (med mätare ej gps) 41 knop, samma med Spitfire.

Tiden till planing är ca 4,5 sek med org prop, och 3 sek med Spitfire.

(På min HR610 150 hk optimax kör jag oftast med en Trophy (4 bladig stål) har även bla provat fyrbladig aluminium, en som jag inte rek till en sån motor.)

Fördelen med stål är högre toppfart, men det är det enda.

Är man ute efter toppfart så har mina båda båtar gått fortast med Laser II

Det blir mer vibrationer med stål prop, det märks att Trophy är MYCKET tyngre, den är även segare upp till planing, men sen är den naturligtvis mycket bättre i acc.

Fanns det bara en Spifire till Optimaxen hade jag beställt en direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...