Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
IW23

vhf - handhållen - räckvidd?

Rekommendera Poster

Hej

är det någon som har praktiskt erfarenhet av att köra handhållen vfh, sthlms skärgård? skulle vilja ha det ifall mobilen inte har täckning, upplevde i somras att det var en hel del ställen som mbilen inte hade tcäkning oavsett abonemang.

för en fast vhf skulle jag behöva göra om hela elsystemet.

Kommer jag med en handhållen uppleva i sthlms skärgård att det saknas teckning då och då eller är räckvidden tillräckligt bra för även ytterskärgården?

ska fixa extern antenn såklart i masten

tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade både fast och handhållen i en båt med flybridge för några år sedan. Jag upplevde den bärbara som ganska kass. Skall du göra dig besväret med att montera antenn i masten hade min rekommendation att köpa en fast. Den fasta har ju kraftigare sändare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med en fast Vhf dom sänder på 25watt istället för 3-6watt som en handhållen gör.

Skillnaden är stor,vi har båda och kör man båda på samma kanal kan det vara tyst i den handhållna

medans det är ett himla surr i den fasta.

Så för att vara säker på att ha täckning i ytterskärgården installera fast vhf.

Då kan du lika gärna satsa på en enhet med dsc funktion och få ännu ett hjälpmedel vid nöd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också två st, varav en handhållen. Tycker nog inte skillnaden vid lyssning är så dramatisk som föregående inlägg, fast när du ska sända är ju skillnaden ganska stor. Det beror både på effekt och antennhöjd.

5-6 W mot en fast stations 25W blir skillnad om du kan få ut sändareffekten ur en förstärkande antenn monterad 10-15 meter upp?

Har du ingen mast så tipsar jag om att det finns handhållna där du kan byta mot en längre antenn...

När det gäller installation av en fast VHF tycker jag inte du behöver göra om hela din befintliga elinstallation, så knepigt är det inte?

Dra två hyfsat tjocka kablar från batteriets kopplingsplintar till där du vill ha den fasta VHF'n.

Sätt en säkring och separat brytare på matningen, klart!

(Brytaren är för att en del VHF inte stänger av sig helt... )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

problemet är att jag inte har så mkt el att göra av med, skulle jag köra en fast skulle den äta upp ransonen.

Mast: har jag, se ovan.

Ang det inlägget att det hörs mkt i den fasta som inte hörs i den handhållna, och framförallt att effekten om jag själv ska sända är stor: är det om man är ute på öppet hav eller gäller det även skärgården att man märker stor skillnad?

tacksam för tips och svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har upplevt en stor skillnad på våra enheter ic-m71 och ic m603 (Icom).

Men det är 16meters skillnad på antenn höjden mellan dessa två,

så det vore konstigt om dom prestera lika bra.

Men hur stor skillnad man upplever, det beror nog till stor del var man är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ingen som har kört med handhållen men antenn i masten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går nog väl även så, men du skulle ha en 'semi-fast' installation för den handhållna apparaten, med vagga, kopplingadapter för antennkabeln och helst en separat mikrofon/monofon.  Det blir en kompakt installation men med prisnivå av ett fast installerat system.

Med antennen uppe i masten hör och hörs den handhållna vhf:n förståss betydligt bättre än ifrån sittlådan.

Installerar du en antenn i masten, kunde du överväga att  ha en kombiantenn med filter för både marine vhf och gsm. Antennen högt uppe ger en fin räckvidd till gsm i skärgården.

Jag har haft detta för ett antal år; använder gsm för det mesta, och vhf är där för säkerhetens skull (med automatisk alarm via den 'röda knappen') och för att eventuellt kunna ta kontakt med större fartyg..

Betr. fasta vhf: det finns en betydlig skillnad mellan olika apparater betr. ström under 'receive':  De mest sparsamma drar bara 0.1-0.2 A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! vet du var en sådan kombinerad antenn går att köpa? tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skillnaden i effekt mellan en handhållen och en fast VHF har inte så stor betydelse.Hade VHF-systemet lanserats idag hade man troligen haft kanske 10 Watt. Men när VHF började användas var rör som gällde och dessa tappade effekt med tiden därför tog man till när det gällde effekt. Det ansågs också bra att ha lite pulver för att bränna bort  saltet.

Antennhöjden är helt avgörande för räckvidden, förutsatt att man har fri sikt. Det har man ofta eftersom basradiostationernas antenner sitter ett par hundra meter upp i luften. Handjagaren brukar fungera bra utom när man hamnar i radioskugga bakom någon ö men ofta fungerar det bara man flyttar sig lite. Man kan sätta en längre och effektivare antenn på handjagaren, det brukar ge en viss  förbättring eftersom huvud inte skuggar på samma sätt. Sätter man e extern antenn i masttoppen så hör man mycket mer men det är inte ovanligt att man tappar 3/4 av effekten i kabeln så i praktiken når man ofta inte så mycket längre. Sätter man en splitter så tappar man massor med effekt, det är helt olämpligt med en handapparat.

Jag kör idag med en fast VHF och masttoppsantenn och en handjagare. Den fasta har en egen GPS för DSC men den fasta är normalt avstängd, för dagligt bruk använder jag bara handjagaren. Mitt förslag är altid att börja med en handapparat, det är en stor förbättring jämfört med att tidigare inte ha någonting. Sen kan man se om man har ett behov av en fast apparat.

Är man mån om säkerheten satsar man på en vattentät bärbar som flyter och som har både GPS och DSC. På en bråkdel av en sekund får man ut ett nödanrop som inte bara triggar kustradion utan varenda båt runt om kring som har DSC (och det är många) får in nödmeddelandet inkl position även om de dragit ner volymen för att lyssna på allt pladder.

För GSM/3G etc är räckvidden begränsad till ca 20-30 km, det beror den digitala tekniken. Det spelar ingen roll hur högt man får upp antennen, man kommer ändå inte att nå längre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med bhemac ovan. Räckvidden för VHF är till horisonten. Högt placerad antenn avgör räckvidden. 

Har själv en fast VHF med DSC+GPS med antenn i masttoppen och en handapparat som reserv-nödapparat och för kommunikation med båten vid utflykter (med jolle eller på land). Används också vid jolleseglingar vid banläggning etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Närjag gick VHF kursen var det just sådan frågor man fick svar på samt tillfälle till direkta frågor till operatörerna på Sthlm Radio. Rekomenderas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...