Elite60 0 Postad 26 December , 2012 Hej Vet någon vilken som är tryck resp retur på Volvo Pentas värmeuttag på en 41 motor. Ut på topp och in lägre brukar det vara men en av dessa går in på vattenpumpen och är detta vekligen returen ? Skall montera en värmare med cirkulationspump i kretsen därav frågan. Tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
45perarne 0 Postad 27 December , 2012 Det finns 2 st R1/2 proppar på framkant av termostathuset.Ut o in går vilken som.Montera kul- ventilkranar och ev.också vinklar.Vill du veta mer kan du maila mej...45perarne@gmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 December , 2012 Hej, finns även en verkstadshandbok angående kylsystemet här.Ser till min förvåning på sid 37 att termostaterna faktiskt är vaxfyllda. Tydligen expanderar vaxet vid temperaturökning. (Hehe, har hittills trott att snack om vax berott på missförstånd i flera led där ordet bi-metall gudvethur omtolkats som bivax och sen vidare till bara vax. Knappast så i en VHB kan tyckas, dags kanske att lära om?? ;-)) Edit tillägg: bimetall enligt wikipedia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 December , 2012 Litet OT, men ändå: jag gillar att försöka begripa hur saker fungerar innerst inne, och detta med vax är rimligen en kontraproduktiv vandringssägen (typ råttan-i-pizzan). [bevisa gärna vaxhypotesen den som kan, i.s.f. genom trovärdig källhänvisning till vaxets pålitliga volymutvidgning /användbarhet visavi tempen.] Vaxhypotes-skrönan är tyvärr såpass spridd att man hittar den även vad gäller husventilation mm, dags att åtminstone börja försöka motarbeta vidare spridning kan jag därför tycka. Har annars stor respekt för min länkade VHB ovan funktionellt sett, men detta med vaxet är struntprat oavsett! Eller ... ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 28 December , 2012 Nu är jag ganska säker på att du är ute och cyklar på en enhjuling, Thomas -1 och då kan det bli lite vingligt. Skrönan är ingen skröna och även i duschblandarna används vax. Jag läste själv ett test av duschblandare och skillnaden i stegsvar om de var vax eller bimetalluppbyggda. http://en.wikipedia.org/wiki/Wax_thermostatic_element Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 December , 2012 Excel319: Tack! Här har man vinglat runt på enhjulingen i 50+ år och trott att spiralfjädrarna var av bimetall. :-) Kanske också förklarar varför de pajar ibland, vaxet kan läcka ut när det är flytande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 29 December , 2012 Man lär så länge man lever, förhoppningsvis. Det ser jag som ett friskhetstecken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser