Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
toaen

Is i sjövattenfiltert

Rekommendera Poster

Lasse_L visade på ett par bilder om hur han löste problemet med is i sjövattenfiltret. http://lasselundell.se/februari.html se bildera längst ned.

Tanken måste väl ha varit att koppla slangen som sticker ner nån meter under båten direkt till motorns kylvattenintag!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag uppfattade den undre bilden som starten av slangnedförningen och den översta hur det såg ut när han var klar, jag tror att L skulle ha skrivit att den kopplades in om så var fallet, men du skall ju snart ut i sörjan så lägg ett pm till han för säkerhets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessvärre har vi helt isfritt, så det blir nog inga som helst problem i år. men det är ju en intresant fråga för oss som envisas med att ha båtarna i sjön.

Man skulle i så fall göra en stopp av vulktape, så att slangen inte åker ut.

Mitt sjövattenfilter sitter lite halvtaskigt till om man måste rensa det från is titt som tätt. Får se om Lasse tittar in och ger sina synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om herrarna läser texten till bilderna (för ni är väl läskunniga?) kan man utläsa att slangen sticks ner en meter under båten. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå eller! Det var väl det jag skrev :-). Tror jag, eller i vilket fall uppfattade jag min egen text på det viset;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så pass mycket har vi nog förstått och det var väl också det jagskrev i det inledande inlägget och är väl också  finessen med inovationen. Frågan är bara var andra änden på slangen ansluts. 

Stoppar den i filtret eller ansluts den direkt på motorn.

Skickade ett PM till Lasse_L och bad honom gå in ock kolla på denna tråden och kommentera.

Nu har all isen gått i min hemmahamn och det är flera plussgrader och har regnat från och till idag, så problemet är ju inte på nåt sätt akut för mig. Dessutom har turen till Hållö, som vi skulle gjort i morgon Torsdag blivit framflyttad tills i början av nästa år.

Kom precis på att jag har en 90 graders böj direkt efter kranen på bottengenomföringen. Det komplicerar ju det hela. Får ju i så fall bygga om och dra om slangen till inkommande vatten.frown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen börjar ju i filtret och går igenom ordinarie slangen ut genom skrovet. Fabbro skulle kanske önskat sig starkare glasögon av tomten? ;-) I vår hamn Björlanda ligger det röten is just nu. Har nog att göra med sötvattenutsläppet i hamnen och även nordre älvs mynning att isen lägger sig så mycket tidigare här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett problem med issörjan. Yrkesbåtar exv. boserare har några m3 vattentankar för kylningen.  I min fd. bogserbåt (Albin 120 Hkr) hade jag 2*200 l oljefat med kylvatten. Det fungerade bra, för den hade torra avgaser. Blev vattnet för varmt var det bara att stanna och byta ut det.

Till fråga. Min fantastiska inovation är,  :-)  att slangen stoppas ut genom skrovet via filtret, ordinarie intagsslang och bottenkranen. Slangen slutar inne i filterburken. Nackdelar: böjer slangen sej ingen kylning, större isstycke kan dra ut slangen om den inte säkras.

Jag har ingen sil över bottengenomföringen, lättare att rensa slangen från is att med en  lagom grov pinne trycker ut sörjan. (Pinnen blev en gardinstång i teak).

Funderar på att montera ett starkt rör i aktern någon meter djupt och koppla in till filtret. Skulle fungera vid färd frammåt. men vid backning blir det knepigare, lätt att böja röret som då kommer att trasla in sej i proppen. Problemet är när jag skall ut ur hamnen, ca 0.7 Nm. Är det sörja utanför så avstår jag och säsongen är avslutad.

Körde sönder en skruv som höll stävskenan, M6 skruven var ej åtkommlig innifrån utan mycket besvär. 6 mm hål sänker ju inte båten plötsligt. Efter varje avslutad tur körde jag upp båten i en lerbank och fick hålet tätat. Detta upprepades efter varje tur den vintern och felet avhjälptes när båten fick sin varannaårs överhalning på land i juni. Då plastade jag också in ett förligt kollisionskott.

post-571-1394237358,4644_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många små problem som man aldrig normalt tänker på.

Har bara råkt ut för att motorn fått dålig kylning vid gång i is.

Dagens tilltänkta tur till Hållö blev framflyttad tills början på nästa år av olika anledningar. Hur isläget är då återstår att se. 

Att göra som Lasse för att undgå att sjövattenfiltret inte skall fyllas medd is går inte på min båt - åtminstone inte utan en viss ombyggnad.

Har både en utvändig sil på bottengenomföringen och dessutom en 90 graders böj direkt efter avstängningsventilen. Dessutom är dimensionen alldeles för klen. En smärre ombyggnad är nödvändig, Byte av bottengenomföring med större diameter samt avstängningsventil och slang, Dessutom måste slangen dras om och gå en lite anorlunda väg. 

Slangen för vintervattnet2 och som skall sticka ner nån meter under bottengenomföringen behöver ju också va av en stelare typ än en vanlig vattenslang, Nån typ av slang som man lägger  vattenburen golvvärme med. En utvändig stopp av vulktape så att slangen inte dras ur,

Enkalste lösningen är nog att ta med ett par vattendunkar som vid behov fylls med sjövatten och kopplas direkt till motorns sjövattenpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse L skrev: Nackdelar: böjer slangen sej ingen kylning, större isstycke kan dra ut slangen om den inte säkras.

Kanske en smal metallvikt intryckt i änden på slangen kan motverka att den böjer upp sig? Strax ovanför vikten sen massor av smärre hål vars sammanlagda area blir tillräcklig med råge?? Blir väl i.o.f.s. ännu viktigare att säkra så slangen inte kan dras ut neråt, men men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte farttrycket jag är orolig för utan isflak som kan böja slangen. Flera sumloggspropellrar har gåt åt. Givaren till framåtseende lodet ser sliten ut.

När det blir stopp så hörs det direkt att avgasljudet ökar markant, och att splaschet uteblir.

Bara att stanna och stoppa i en ny trädgårdsslang, kostar nada. Överväger att använda septitanken som kylvattentank (150 l), fast det blir många kranar och slangar för ett smidigt hanterande och att efter varje tur vinterkonservera.

Torsten´s tips med dunkar är inte så tokigt.

Slitaget på skrovet kan ses på //http://lasselundell.se/oxalsyra.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det kanske du som kom med tippset om dunkar från din boxerbåt. Jag omsatte bara iden till mina förhållanden.

Ångrar på sätt och vis att jag tömde vattentanken när det var riktigt kallt för 14 dar sen. Min rymmer 160 liter. Tror den i stort sett va full. Det hade egentligen inte varit så svårt att koppla om provisoriskt och tömma tanken via motorn.

Hur mycket kylvatten drar en liten marindiesel per tidsenhet. Brukar ju köra igenom 25 liter sötvatten, innan jag kör runt glykolblandningen, men kommer inte ihåg hur länge det klara sig med 25 liter. Men det är väl inte många minuter!?

Tanken på en hårdare slang var kanske inte så bra när man läser vad du skriver om isflak som trycker till slangen.

Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara omöjligt att samla en del av det varma sjökylvattnet i en tank och med jämna mellanrum pumpa tillbaks det varma vattnet genom sjövattenintaget. T.ex när sjövattentrycket sjunker under en viss nivå slår en kraftig pump till några sekunder, rensar intaget med varmvattnet och vattnet rinner på igen.

 

Det varma sjövattnet trycks in strax före sjövattenpumpen. En del går då genast upp till värmeväxlarn men en del trycks bakvägen ut i sjön. Kräver kraftigare flöde än sjövattenpumpen, t.ex borde en elektrisk länspump kunna vinterkopplas för detta ändamål. Lite rörkrökeri och elmeck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det blev begripligt men ett exempel brukar belysa tankegången.

 

Sätt en nivåbrytare, en sån som flyter upp och slår till länspumpen, i botten pä en spann.

 

Koppla in brytare och länspump.

 

Tryck ner länspumpens sugslang i botten på spannen.

 

Sätt ett t-stycke på sjövattenintagets slang strax före sjövattenpumpen. Montera en slang till länspumpen.

 

Sätt ett t-stycke på sjövattenslangen där vattnet rinner ner i kröken. Dra slang till spannen. Sätt en tving som strypning eller två träbitar och två skruvar. Bara en mindre del ska ner i spannen, får provas ut.

 

Nu bör det vara klart för test.

 

Motorn puttrar igång och spannen fylls med en del av vattnet som är ljummet och ska kyla avgasslangen och kröken. När nivåvippan flyter upp strömmar vattnet ned i sjövattenintaget en kort stund. Ev. stopp löses. Länspumpen stannar när spannen är tom. Förloppet fortsätter.

 

En del av vattnen från sjön kan tryckas till spannen bakåt genom länspumpen beroende på pumptyp. Kran som stängs när motorn stoppas.

 

Detta är bara ett exempel som kan varieras.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattade nog till en viss del. Tanken är nog inte dum, som vanligt när det gäller dig. 

Kan du göra en enkel skiss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provar att skicka bild med telefonen.

Det var ett smidigt sätt att skicka bilder! Bara att ta ett foto och bifoga filen.

Tänkte just att isproppsrensaren även fungerar sommartid på samma sätt, dvs skjuter tillbaks det ev. skräpet som fastnat i inloppet. Ingen nackdel alltså att göra en permanent sjövatten-inloppsrensare. 

Genom att sätta en justerbar strypning på slangen som fyller hinken slipper man höra länspumpen vråla så ofta. Kan räcka med ett vrål om dagen sommartid. 

Länspumpen kan ju vara bra där den sitter så den ska här ersättas med en annan kraftig pump, helst med backventiler. En sån med membran brukar funka så att vattnet inte rinner bakåt. 

post-5771-1394237366,5581_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada båtägare...Jag har alltid i mina båtar på vintern eftersom jag bor på en ö använder jag båt dagligen i stort sätt. Nu köpte jag en Westbas29 för tre år sedan och inte hunnit göra detta på min nya båt...

MEN som jag skulle komma till!!Jag brukar försöka att få tag i en oljekyl

Helst från en 30 eller 40 motor eller vilken rör värmeväxlare som helst men den behöver inte vara så stor. Så leder jag vidare vattnet från gångvärmen in värmeväxlaren genom rören och låter saltvattnet gå på utsidan av rören i växlaren . Första prototypen ledde jag havsvattnet genom rören men då stoppade det innan med issörjan så jag skiftade på vattnet då blev det större flöde på havsvattnet i växlaren.

Jag kopplar en baypas innan växlaren så man slipper värma kylvattnet när man inte behöver och tappa effekt på kupévärman.

Detta kanske kan vara något det har funkat för mig, nu kör ju inte jag i 7 knop i isen,men kör man lugnt och fint så hinner iskristallerna smälta. Ps motor får ju givet vis komma upp i värme också innan man skall ut och leka isbrytare. Med vänlig hälsning, Westbas29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den iden och slissen. Det var ju inte så dumt.

Installerade ny motor för knappt ett år sen - 1;a veckan i februari i fjol. När jag gick tillverkstaden fanns det ingen is. Natten före motorn var klar slog islägget och det var med möda vi kom ut från verkstadens kaj. Sen höll jag inte på att ta mig in till min båtplats, och motortemperaturen steg oroväckande.

Just nu har jag isfritt på min vinterplats, men isen har både kommit och gått. Eftersom jag har i båten hela vintern kunde det va intresant att va rustad för att kunna använda båten även om det är lite is.

Börjar fundera på att installera gångvärme ungefär som du ritat på din skiss. Behöver det va nån extra cirkulationspump i en sån anläggning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Torsten

För gångvärmen har jag ingen extra pump. (Motor Iveco 48 hkr), Slingan från motorn går genom tvenne varmvattenberedare och trenne bilvärmarepaket. På vintern är varmvatten beredarna tömda, gångvärmen håller tillräcklig temp i båten så att jag kan köra utan jacka. Har ett paket från en Ford van, som blåser på fötterna i hytten.   Till framrutorna ett Golf paket och till ruffen ett  Amazon paket  http://lasselundell.se/vvs.html

Lasse

 

post-571-1394237372,4094_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån särkilld anledning till att det blev  paket från de tre bilmärken, eller var det bara vad du just då fick tag på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tillfälligheter att det blev olika. Amazoner har jag haft måånga köptes för  <1000 kr, svetsade ihop dom körde 3 år och 10000 mil i tjänsten. Ingen onödig service eller oljebyte. Det var då man fick oskattad bilersättning, ca 25 kr milen.  När den var utjänt efter ca 3 år, ny för <1000 kr lite svets o plåt och den gamla fick stå som reservdelsbil. Värmaren i båten är från 1962 och jag har en reservfläktsmotor från 65. Golfen kommer från sambons bil som skrotades och Forden för att den  var billigast på skroten. Alltid kul att plocka ihop något själv och gärna till budgetpris. Fantstiskt att Amazon-värmaren fungerar fortfarande  efter 50 år.

Skall förvärmning av sjövatten-in funka tror jag att man får börja med att smälta isen direkt i bottenintaget. Ett grovt rör direkt på bottenintaget som går genom en stoor vattenbehållare kanske kan vara lösningen. En tvärtomkopplad varmvattenberedare kanske kan fungera. Haver en på 20 liter liggande problemet är var skall jag få plats med den, och efter varje tur skall rörslingan i den vinterkonserveras.  Hur lång tid tar det att värma upp den innan avfärd? Idén är intressant och är väl värd att undersöka. Var skall sjövattenfiltret sitta? Sitter det nära intaget och före beredaren  blir stoppet där. Sitter den efter beredaren  kommer man inte åt att rensa beredaren. Filtret får jag ofta rensa från sjögräs och skit

Den mest praktiska lösningen blir en förvärmningstank med rak genomströmning monterad rakt över intaget av sjövattnet så att ev.  ispropp mekaniskt kan tryckas rakt igenom förvärmaren. Nu gäller det att hitta eller tillverka en burk som man kan montera ett grovt rör rakt igenom. Har några konvektor element liggande kanske ett av dom passar att montera in i en (plastad) tank .

post-571-1394237372,4622_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag för 3dje gången skrivit om texten efter  Ny för >

Att inte texten kommit med beror på skitprogrammet i detta forum som inte kan hantera kopiera / klistra korrekt.

Detta har jag påtalat får flera år sen men det är nog något vi får leva med.

Texten som saknades:

En ny för < 1000 kr köptes, den uttjänta fick stå som reservdelbil. I båten sitter en Amazon värmare från 1962, har en fläktmotor i reserv (från 65), otroligt att den funkar fast den är >50 år. Alltid kul att skruva ihop något själv och gärna till budget pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har aldrig behövt någon extra c-pump om man inte har ett fartyg med stora system med radiatorer mm. Men med enkla installationer med en cupévärmare o vvb i systemet är det inga problem med motorns egna.

Med vänlig hälsning, Westbas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har aldrig behövt någon extra c-pump om man inte har ett fartyg med stora system med radiatorer mm. Men med enkla installationer med en cupévärmare o vvb i systemet är det inga problem med motorns egna.

Med vänlig hälsning, Westbas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...