Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
smiler_70

Byta Propeller (vattenskidor)

Rekommendera Poster

Hej.. Jag har lite funderingar ang min båt! Jag har en smiler 500 med en Evinrude 70hk -79 på. Just nu har jag orginalpropp på: 17 tum stig: 13 1/4 (osäker på stigningen). Båten gör med mig ensam i ca 40 knop. Tanken är att åka vattenskidor, och jag vill då ha mer drag i starten! Jag blev rekomenderad att gå ner till en 15 tums propp. Frågan är då..... stigning???? Tacksam för ideer och förslag MVH Roger Ny på forumet!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag tror du har missuppfattat begreppen. Din standard propp har en diameter på 13 1/4 tum och en stigning på 17tum. Han som rekomenderade dig en 15 tum menade en propp med 13 1/4 diameter och en stigning på 15 tum. Tror att du ökar varvet på motorn ca 400varv med detta byte, borde bli bättre drag i starten kanske något sämre toppfart iallafall med bara en person i båten. Passa dig för övervarv din motor har maxvarv 5500 mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag tycker att du skall testa en Propulse propeller. Med den kan du själv ställa in stigningen, och det gör en ordentlig skillnad. Jag har en Ryds 515 GTX med 90 HK och Propulse. Funkar riktigt bra och väldigt enkelt att justera. Se www.propulse.se Hälsningar Grynna :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Om du tar en titt på propellern, så brukar det stå instansat vad det är för diameter/stigning. Men jag undrar om du verkligen har rätt propeller nu? Smilern är en väldigt lätt båt på 170kg och skall enligt fabriksuppgifter göra 52knop med en 90hp. Men.. om du har max vartal vid max fart är det nog o.k. :roll: Köp en propeller med två stigningar lägre än den du har nu, så får du ett bättre drag när du åker vattenskidor. Behåll orginalet som reserv. Satsa sedan lite stålar på rotfri propeller som absolut kommer till sin rätt på en Smiler. Du borde kunna få ut mer än 40knop tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för dessa snabba inlägg... Det stämmer nog med propellrana.. jag har missuppfattat stig/ storlek. Jag håller på att montera varvräknare nu så jag har lite koll på motorn!!! Ska prova så fort isen ger sig!!!! MVH Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Petter

Prova en fyr- eller fembladig propeller, ger bättre grepp och acceleration suveränt vid vattenskidåkning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan

Hej. Har själv haft en 70 hk Evinrude på min Smiler, på den satt det en propp med 19 stigning. Den gick alldeles utmärkt att dra vattenskidor med. Som om dina uppgifter om 17 stämmer så ska det inte varanågra probmlem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

handen på hjärtat: Är det så jäkla kul att byta propeller? Dessutom riskerar man ju alltid att göra illa sig och tappa grejer. Mitt tips är att du först noga tänker igenom hur du använder påten och utgå från det. Själv kör vi ofta två i, ibland fyra och ibland fler. Det är mer sällan jag är själv. Jag har därför valt en propeller som ligger c:a 100 v över rek max när man är två i båten, c:a 300 över när man är en. Självklart ska man inte köra på fullt spett då, åtminstone inte någon längre tid. Men på detta sätt får man bra egenskaper/toppfart/acc i de flesta lägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...