Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
mickeoannelie

Storebro är tillbaks!

Rekommendera Poster

Hej

Till Er som är intresserade så kan nämnas att Storebro är tillbaks på egna fötter denna gång.

En ensamm ägare från Stockholm med stort intresse för dessa båtar (äger flera!) har tagit över och ska driva verksamheten vidare. En kille med arbetarbakgrund,renhållning,slamsugningsfordon,åkeri. Alltså ingen finanssnubbe som ska göra snabba pengar eller spekulera bort densamma....

En stor fördel nu är att dom bestämmer själva och inte andra(läs Nimbus) styr villkoren.

I detta nu är det oklart om nya modeller ska tas fram eller satsning ska ske på underhåll,uppdatering av befintligt båtbestånd. Fn är det visst stor efterfrågan på tjänster som underhåll,uppdateringar etc

Tydligen så bestämde Nimbus att ALLA gamla formar till Storebro-båtarna skulle förstöras......fick inte konkurera med Nimbus.

Endast nuvarande Comanderserien finns kvar.

 

 

 

I Storebro (samhället) så är man ca 26 anställda och full verksamhet redan!

Man tillverkar 100% av inredningen till Nimbus.

En ny hemmsida ska presenteras i början på 2013 där mer info finns.

Ska troligen heta www.storebroboat,se

 

Jag som Storebro-ägare önskar nya ägaren och dess personal stort lycka till.

Once a Storebro owner allways a Storebro owner

/Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått så är det högst osäkert om det ska byggas några nya båtar. 410/435 commander har väl haft viss framgång. Men det behövs även fly på säg 39 och 45 fot till att börja med, kanske även en efterföljer till j34 skulle vara bra för märket.

Jag tror absolut det skulle vara möjligt att konkurrera med Nord west. Tycker fortfarande att Storebro har bättre inredningar och Nord Wests design känns i många fall tyvärr rätt hemsnickrad även om byggkvalitetn är på topp.

Frågan är om den nya ägaren till Storebro verkligen har resurserna att satsa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror helt klart att man idag skall rikta in sig på uppgraderingar och motorbyten, tids nog kommer säkert en och annan nybeställning också, men förmodligen blir det ett par riktigt tuffa år innan småvarven går en ny vår till mötes. Håller tummarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det finns idealister! Storebro är ju ett båtmärke med stort värde och gott rykte som är värt att bevara. Hur många båtmänniskor får inte lite drömskt i blicken när namnet nämns?

Av det Micke beskriver så känns det väl mest troligt att någon nyproduktion av båtar inte är speciellt aktuell inom överskådlig framtid. Dels på grund av den nya ägarens förmodade litenhet vilken gör att han inte kan bygga upp ett lager av båtar men kanske mest för att formarna är förstörda.

Det faktum att Nimbus tog belsutet att förstöra formarna fick min respekt för Nimbus att minska rejält. Mina tankar går nästan till Buddahstatyerna i Bamiyandalen som ju sprängdes av Talibanerna för att de ansåg att de konkurerade med deras gud.

Det krävs rejält mod att ta över ett kursat lyxbåtmärke under brinnande lågkonjunktur så nya ägaren ska ha all heder! Hoppas nu att befintliga Storebroägare har köpkraft nog att köpa tjänster av honom så han kan bygga upp lite kapital i bolaget och på så sätt få det att leva vidare och utvecklas.

Mvh

Fred

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först o fråmst. Positivt att Storebro är tillbaka

Spekulation. Att bygga nya modeller och konkurrera med Nord West blir inte lätt om dom vågar sig på det

Storebros rykte på senare år är i klass med Nimbus vilket är långt ifrån Nord West. Går inte att jämföra ens. Att plocka köpare från Nord West med det ryktet blir svårt. Dom behöver antingen konkurrera kraftigt på priset eller bygga bättre för samma pris

Lägg därtill att Nord West har en väldigt stor och långsiktigt uppbyggd kundkrets samt en kundservice/bemötande som är oslagbar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror absolut att det går att konkurrera med Nord West. Spec om man har snickeriet samt service/reservdelar som huvudverksamhet och kan börja med en två modeller i liten skala som man inte behöver tillverka några jättevolymer av. Nod West ligger högt på prisskalan och priserna på 410/435 Comander låg inte fel. Det stora felet var bristen på marknadsföring samt ingen attention alls från moderbolaget.

Jag har inte hört att Storebros kvalitetsrykte skulle vara sämre under senare med undantag för GS1 som inte levde upp till förväntningarna på en båt i den klassen. och då framförallt när det gällde attention to detail som förväntas i den storleken och inte själva byggkvaliteten. Jag håller fortf fast vid att snickeriet i Storebro bygger finare inredningar än Nord West. Att påstå att  t ex Storebro 435 håller samma klass som en standard Nimbus tycker iaf jag är fel. T ex den största Nova modellen bygger på Storebro 410. Men Storebron känns avsevärt mer påkostad tycker iaf jag.

Visst ser det inte jättelätt ut, men jag tror att med rätt vilja och startkapital så kan man få fart på Storebro. Kanske inte som när de var som störst, men då byggde de ju andra sidan betydligt mindre båtar som t ex 31 serien mfl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...