Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
mickeoannelie

Tömmning färskvattensystem

Rekommendera Poster

Hej

Vidarbefodrar tips från ett varv hur dom tömmer vattensystem på allt vatten.

Använd våttdamsugare,sug ur tankarna(unvik köra med pumpen då dom ej är avsedda för så långvarig drift)

lossa vid pumpen/arna på sugsidan och sug

lossa varmvattenberedarens utlopp och sug (på min isoterm 25 liter tar det 5min och ALLT kommer ut.

öppna kranar för att släppa ut det sista och lite luft,låt kranarna stå öppna överallt,luften gör att dom ev resterna dunstar.

det lilla som kan stå kvar i böjar osv fryser men orsakar ingen skada då det lilla vattnet kan expandera åt båda håll liksom.

allt detta funkar bra på min båt med 400l vatten volym,ja allt är ju inte kvar när man börjar tömningen förståss men inget fyset hittils och jag ligger utomhus sedan 1983.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplar vattentanken (50L) till motorns sjövattenintag och så får den stå och puttra en stund. När tanken är tom är motorn ljummen och redo för oljebyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min förra båt monterade jag en kran så jag kunde dumpa vattnet ner i kölsvinet och sedan låta länspumpen pumpa ut det.

+ Bra för länspumpen så denna fick motioneras och pumpa rent vatten.

+ Bra för pentrypumpen så inte den behöver sträckköras/slitas i onödan.

Skall göra en liknade installation i nya båten, snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkar ha en luftkompressor i båten. Sätter den på svagt tryck, under kilot, tar loss slangen från vattentanken och skruvar den på luftpistolen. Sedan öppna man en kran i taget och sedan vv-utsläppet. Det får stå och gurgla ett tag per utlopp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag öppnar kranen till pentryt och kranen på toa och kör tills tanken är tom, har funkat perfekt i alla år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtdammsugare är båtägarens bäste vän. Borde heta båtdammsugare. Min båt har fått en alldeles egen för ett par hundra kronor som fortfarande fungerar felfritt efter några år. Jag använder våtdammsugaren till allt utom oljebyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...