Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
boso

Router

Rekommendera Poster

Hej alla som kanske kan,

Jag ska montera en trådlös router med extern antenn. Någonstans lärde jag mig att antenner skall monteras högt-fritt-och-blött. Kommer man att få en längre räckvidd om antennen monteras exempelvis en bra bit upp i masten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller högt fritt och torrt!

Kanske var vad du menade annars är jag idel öra. Blött=bra jordplan på nåt sätt vore en förklaring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blött skall det vara, har med både jordplan och vågutbredning att göra enligt samma sambandsofficer som delgav minnesreglen för högt-fritt-blött = Bullf***a

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är väl mikrovågor som i princip kräver fri sikt mellan antennerna, ungefär som att det behövs fri sikt mellan fyrljus och ögon.

[Den formeln kan jag märkligt nog utantill, alltså 2,08xroten ur höjden (m) ger avståndet till horisonten (nM). Bara att summera fyrens och ögonas horisonttal för att veta hur långt den går att se som bäst.]

Ritade in detta som två kurvor, den skära kurvan visar upp till 15- och blå upp till 150 meters antennhöjd. I exemplet syns tydligt hur mycket (litet) den egna antennhöjden bidrar. Men ofta ligger berg och andra hinder emellan nära båten och då ökar rimligen betydelsen rejält.

post-10006646-1394237357,4534_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon stans kommer du att nå ett optimum, där effekten av vidare höjning av antennen motverkas av förlusten i kabeln. Detta optimum beror på vilken kabelkvalié som väljs. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att det är WLAN du ska sprida. Och det går på 2,4 GHz vanligen och då blir det lätt hög dämpning pga hög frekvens och koxialkabel upp till toppen av masten. 3 dB kabeldämpning tar halva effekten.  

Vad vill du uppnå för räckvidd med arrangemanget? Räcker det inte med antenn på däcket eller hellre inne i rufftaket för antagligen torrare där? I varje fall mer skyddat.

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte räknat på det, men redan med under en meters antennhöjd bör det vara fältstyrkan snarare än horisonten som begränsar räckvidden med en rundstrålande antenn.

Uteffekten för en standardrouter brukar ligga på ca 50mW och fältstyrkan i fjärrfältet avtar som 1/avståndet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan egentligen inget om detta, men kan av egen erfarenhet konstatera följande;

När jag hissar upp mobilen i masten på segelbåten (kör trådlöst WiFi på den) så får jag täckning även om jag inte har det med mobilen på däck. Då får jag i och för sig inga kabelförluster.

Med motorbåt över Ålands hav går det att ha mobiltäckning hela vägen genom att fästa en enkel antenn med inbyggt jordplan höst upp i VHF-antennen. Bara några meter och en extern antenn hjälper tydligen mycket.

Jag är övertygad om att en bra antenn och tillräcklig höjd har betydelse.

God Jul och lycka till!

Mackey

PS Om man googlar på

router site:maringuiden.se och antenn site:maringuiden.se

får man massor av bra tips. Två jag föll för i våras var;

1) Mobilen funkar bra som router, finns inget behov av någon annan lösning.

2) Routrar/modem som har anslutning för extern antenn har inte alltid denna kopplad både till sändning och mottagning och då är det ju ingen idé att ha en extern antenn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man ha radioförbindelse med mast på land långt bort så klart att det hjälper att ha antennen högt.

VHF är bara runt 150Mhz. Mobil 900 eller 1800 MHz  men stationerna ligger på land och då det blir problem förhållandevis långt bort eller i radioskugga bakom berg t.ex.

Går man upp på ett berg i skärgården får man oftast bättre signalstyrka än om man sitter i vik med berg som skuggar.

Men WLAN 2400Mhz är väl inte något man behöver så lång räckvidd på?

Har man mobilt bredband med USB plugg så hjälper det att skicka upp den några meter med förlängnings USBkabel. OBS då störs inte radiosignalen av kabeldämpning för sändaren och mottagaren sitter i pluggen. Ofta värdelöst att ha den sittandes lågt i PCn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Guestsson skrev: Uteffekten för en standardrouter brukar ligga på ca 50mW och fältstyrkan i fjärrfältet avtar som 1/avståndet.

Håller med att 50 mW är alldeles för litet för mitt exempels 19 nM, trodde det gällde mobilmast-båt. Kanske TS eskaderseglar och därför vill maximera räckvidden för ett WLAN??

Vet inte hur man räknar på fältstyrka, men effekten sprider sig ju som ett klot med rundstrålande antenn. Klotets mantelyta växer kvadratiskt med avståndet så effekten per kvadratmeter minskar också kvadratiskt. Testade på skoj formeln enl. bild 2.2 på 50 mW och 19 nM (35188 m).  Blir ynkliga 3,2 pikowatt per kvadratmeter, om jag räknat rätt. [3,2E-12 = 50E-3/(4pi(35188^2))]

Hittade en beskrivning av en router, visserligen med riktantenn. (Kanske TS kan tala vad den aktuella routern heter?) 2 Miles räckvidd, väder sägs ej påverka - förutom tjock snö ansamlad på antennen. Antagligen för att 2 Miles är tilltaget i underkant vid normala förhållanden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är 3G-router TS menar så finns det en del skrivet här:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=455501

Jag har en 3G router med ett 3G modem och extern antenn. Kabeln mellan modemet och antennen är bara typ 20 cm för att undvika förluster. Hela paketet sitter ca 2 m över vattenytan. Det ger väsentligt bättre signal jämfört med SIM-kort direkt i paddan nere i båten. Jag skulle kunna montera alltihop i masten men ibland vill jag ta med mig det hela till andra ställen så i nuläget får jag hissa upp paketet i masten lite provisoriskt. Ännu så länge har jag inte behövt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter gammal tråd.Har skaffat en net1 router till båten och ska även montera en extra antenn på taket. vad har ni för antenner? rikt eller rundstrålande? bilder?

Så att någon skall drivas med 12v...

//B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sådan här köpte jag:

http://www.ebay.com/itm/Base-antenna-5-8-446-mhz-pmr-dmr-/302280797525?hash=item466156ed55:g:Xb0AAOSwNsdXRqkT

Har bara testat hemma men den fungerar bra.

Testade en Nagoya SP-45 på bilen, fungerade också utmärkt men är inte helt marinanpassad. Funkr även som VHFantenn.

http://www.ebay.com/itm/NAGOYA-SP-45-Dual-Band-VHF-UHF-High-Gain-100W-Mobile-Car-Radios-Antenna-/112141396642?hash=item1a1c25eaa2:g:pacAAOSwnFZXWjns

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade ett bra företag med kunskap och snabbt svar. induo. Ligger i Stockholm.

//B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...