Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
bigamie1

elsystem

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag blir galen, har fått för mig att det är dax att se över elsystemet. Jag har börjat med att kolla på laddning, jag har läst att man skall ha ett skiljerelä. Men, nu närjag kollar ogare på systemet ombord finner jag denna (se bild) som kanske är en diodskiljare (?) hur skall jag göra, låta det vara eller byta?

post-10024007-1394237356,8659_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju två floskler som passar i detta sammanhang; If it isn't broken, don't fix it och When in doubt, get out. Det senare passar när man hoppar fallskärm men jag tycker det även passar här. Är man inte helt 100 på hur båten funkar så är det väl lika bra att göra om det så man lär sig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara nicka instämmande, fast så gnager de lite,jag vill att det skall var perfa... Genomgånget och korrekt. Så vad göra? Förslag på hur jag skall gå till väga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket tid och pengar är du villig att lägga?

Det verkar som att du är lite som jag, köpt gammal båt och vill se till att allt inte bara fungerar utan också är tillförlitligt samt levererar bästa möjliga. I så fall är en totalrenovering av ett ormbo till gammalt elsystem en bra sak att sätta tänderna i.

Det finns en handfull riktigt bra böcker i ämnet men det är gratis och omedelbart tillgängligt att gå in på Skyllermarks hemsida och läsa. Den är inte optimalt utformad men om man klickar sig runt och läser det mesta så hittar man många väldigt bra tips och råd.

Givetvis delar de med sig av all denna kunskap för att de vill sälja sina produkter men inget säger ju att du inte kan skaffa grejer av någon annan leverantör om du hellre vill det. T ex. har Biltema ett skiljerelä som tydligen ska fungera utmärkt och som är rejält mycket billigare än Skyllermarks.

http://www.skyllermarks.se/

Mvh



Fred

EDIT:

Såg nu att de tagit bort i princip allt på sin hemsida...mycket tråkigt! Man undrar varför...blushNåja, du kan i alla fall ladda ned deras infohäfte på länken ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Ja det är så, det skall fungera perfekt... det gör det nu men jag har ingen koll på ormboet, jag skall byta ut allt och vill nog starta med laddningssidan för att sedan jobba framåt till att byta säkringspanel och sedan ut till förbrukare. men, kan jag bara riva bort mojängen jag visar på bilden och bbörja om med ett skiljerelä enligt skylemarks ritningar-?är detta en rimlig arbetsgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp!

Börja inte med att riva bort något som du inte vet vad det är och hur det är kopplat!

Steg 1 är alltid att skapa full kontroll på vad som finns och hur det är kopplat, åtminstone inom respektive del av elsystemet. Har du en manick som du inte vet vad det är på ladd-delen så får du fundera, och förmodligen rita, på en ny lösning på hela ladd-sidan.

Steg 1 = få kontroll

Steg 2 = rita på ny lösning

Steg 3 = välja komponenter

Steg 4 = byt med försiktighet ut valda komponenter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha, tack, jag tänkte smyga ledningar och göra en skiss, som jag så klart lägger ut här :-( sedan skall jag göra en skiss på hur det skall vara och börja försiktigt del för del som du beskriver... Men kärnfrågan består, den där BEI prytteln kan den ersätas med ett skiljerelä?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har en likadan BEI-pryl, eller har grejat med en dyl tidigare, så är det i princip omöjligt att ens svara på vad det är för något. Det går inte att på bilden se vad det är för manick och det går inte heller att se vart kablarna går.

Du har heller inte skrivit vad du har för båt och hur många elförbrukare du har så det är lite svårt att tipsa om arbetsgång.

I vår båt var elsystemet i princip obefintligt när vi köpte den. Motorsidan var fullt fungerande men förbrukarsidan har jag rivit ut till 100% och ska bygga upp allt från grunden. Jag fick tag i en Skyllermarks grundsats ganska billigt på Blocket så jag kommer använda deras skiljerelä samt troligen även beställa kablar från dem/deras återförsäljare. Sen blir det antagligen två förbrukarbatterier, säkringsdosa från BlueSea och ett par egentillverkade strömbrytarpaneler.

På detta sätt kommer jag få en extremt välfungerande, tillförlitlig och snygg elinstallation som jag har 100 % koll på, så om något mot förmodan skulle fela så vet jag precis var jag ska felsöka.

Nu har vi en relativt enkel båt med inte så jättemånga elförbrukare så elsystemet blir inte så komplicerat. Trots detta håller jag på att rita upp ett elschema i Photoshop för att hjälpa till när det ska utföras i praktiken samt för att kunna göra tillägg i framtiden.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, råkade se i din bild att slangarna - som förefaller vara ifrån diskbaljan ner till skrovutloppet - verkar vara i akut behov av byte? Liksom litet uppsvällda och utan dubblerade motvända slangklämmor under vattenlinjen som försäkringsbolagen gillar?? Är kranen okej och själva genomföringen inte försvagad av avzinkning? (Hade nog själv först fokuserat på detta istället ifall elen funkar, men vintern är ju lång så även lite elfixande kan väl hinnas väl med.)

Verkar vara en diodskiljare av de många kylhålen att dömma, skulle försökt kika in genom dessa med lite motljus. Ser man då kylflänsar så hade det övertygat mig för reläer behöver knappast kylflänsar.

[Edit: Ps. Detta med ordet skiljediod antyder ju felaktigt att det bara finns en enda diod - istället för de nödvändiga två. Har nog orsakat mycken helt onödig förvirring genom åren. Ditt ord diodskiljare (kanske i.o.f.s. även diodavskiljare) löser detta i ett enda slag, kommer hädanefter aldrig använda nåt annat ord. Tipstack, är ju bra ifall text blir maximalt tydlig! :)]




 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Killer! Jag ska absolut ladda ned det!

Dagens i-landsproblem är dock att jag har en Mac som laptop vilken jag använder i princip hela tiden liggandes i soffan framför TVn medan den stationära  PCn står i arbetsrummet och mest samlar damm. Jag har iofs saknat något att pyssla med framför PCn när sambon ska titta på sina program som inte jag är så sugen på och vad kan då vara bättre än att rita lite elschema?! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska du byta. Är du inte nöjd så ska du gör något åt saken.

Visst kan det vara trevligt med lite nytt och fräscht.

Stå på dig bara, ingen kommer klandra dig för att bryta upp förhållandet med något gammalt sunkigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för feedback. Slangarna är helt ok, fast det ser riktigt sunkigt ut på bilden. Jag går igenom alla slagnar varje år. Men, det skall dit extra klämmor. Jag förstår inte hur du ser ventilen (kranen), den är inte med på bilden. Men så klart hade allt behövts bytas ut, förr eller senare. nu fokuserar jag på laddningssidan. Och så blir det förbrukar sidan i sommar :-) Bra tips på program att rita i, skall göra två ritningar, ett nu läge och ett som det skall vara:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det inte så att jag rekommenderade TS att inte byta. Däremot ska man veta att bara 12V är rejält farligt om man gör fel och att bara byta något som man tror är en skiljediod mot ett skiljerelä definitivt inte är en bra lösning.

Det är otroligt bra att man själv vet hur båtens elsystem ser ut och fungerar och bara det kan vara ett tillräckligt bra skäl att byta och uppgradera elen. Men om man, som jag, har en tendens att glömma det som fungerar och inte förrän det är dags för nästa uppgradering börjar riva sig i huvudet och undra hur man en gång gjorde, kan det vara till ovärderlig hjälp att ha det hela uppritat och kablarna uppmärkta.

Sen är det en stor fördel den dag man ska sälja båten att kunna visa hur det hela är kopplat. Har bara stött på en säljare som kunnat visa ett bra elschema till sin båt. Det gav stort förtroende för hur han skött sin båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis.

Se upp med att ha klocka med metallarmband, ringar på fingrar osv.

12V från kraftigare blyackar kan ge riktigt höga strömstyrkor.

Därför ska man alltid lossa kablar från batteriet när man skruvar med sådan typ av el.

Använd elkabel avsett för sådanna system och lockas inte att köpa kabel typ man drar i plaströr för el i hus.

 

Börja med att rita upp ett elschema över hur det ser ut idag. Före du river. Har nämnts förut men en del glömmer detta och då blir det rejält jobbigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ja, det är lurigt. Jag har en gång nästan satt eld på en bil när jag kopplade in en bilstereo :-) 12 medför ju större strömmar i enlighet med Ohms gamla lag. Det är nog ett generellt problem att folk underdimensionererar kablage, är man oskäker är det ju bara att gå upp i kabelarea.

Nu skall det svepas in paket sedan i mellandagarna skall det ritas schema :-)

 

God ju!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det; kabeltyp i båt: Ska vara mångtrådig. Dvs kännas ganska mjuk och följsam när man hanterar den.

Enkeltrådig kabel som är det vanligaste i vanliga hus som står stilla på land är väldigt olämpliga i en båt som vibrerar hela tiden. Vibrationerna gör att kopparn blir spröd och kabeln går av. En ledning med avbrott är ett jäkle h-e att felsöka, du får fel som kommer och går lite som de vill och de mest konstiga felsymptom.

Och ha respekt för 12V blybatterier. De kan ge väldigt mycket ström väldigt fort. (Min startmotor på 3 hk (6-cyl diesel) drar 3 hk * 736 W/hk  / 12 V =  184 Ampere. Lägger du en klocka med metallarband, en ring, verktyg eller kabel fel så blir det glödande varmt ganska fort.

Koppla bort batteriet när du mekar elsystem och slå kabeln lätt mot batteripolen när du ska koppla in igen istället för att skruva fast den direkt. Blir det kraftiga gnistor och kabeln nästan svetsar fast på polen så har du en kortis i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju både namn & typbeteckning på prylen. Har du provat Googla? Bei verkar vara en ganska stor tilverkare av olika halvledare typ dioder.

Har du problem med laddningen? Använder dider själv och tycker det funkar aldeles utmärkt.

Om den gör jobbet kan jag tycka onödigt att ta bort den och ersätta med en motsvarande pryl för några tusenlappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, kan tycka att detta med att riva ut och byta nästan hela elsystem har gått till överdrift. Hade fotat och mätt ledningsdragningen i det det gamla, sen ritat ett elschema på hur det funkar. Bytt de delar som är risiga eller underdimensionerade. (Elektroner bryr sig ju inte om själva utseendet och inte sliter de på kablarna heller. :) 

Passat på att överdimensionera vissa av utbytesdelarna litet för eventuellt framtida behov. Märkt upp och/eller fixat utprintade foton med kommentarer och pilar att ha i båtmanualen, man glömmer som sagt snabbt. 

Måste väl vara en diodskiljare ifall det bara är tre kablar anslutna, generator, batt1 och batt2. Borde stå ett ampere-tal på BEI-burken? (Är det s.k. Schottky-dioder är spänningsfallet lågt, ca 0,2 - 0,45 volt beroende på strömstyrkan. Mäter du 0,7 V så är det vanliga dioder och byte till relä kan vara mer befogat även om amperetalet är okej, givet att du inte har kompenserande senseledning på generatorn.)

Ps. Såg att den vertikala slangen kröker litet nedtill och gissade ut mot den ngt lutande båtbottenkranen? Ser i.a.f. ut så i min båt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkeltrådig kabel som är det vanligaste i vanliga hus som står stilla på land är väldigt olämpliga i en båt som vibrerar hela tiden. Vibrationerna gör att kopparn blir spröd och kabeln går av.

Nej i hus används flertrådig kabel (FK) när man drar i rör/slang. Min båt har tidigare ägts av en elektriker så all min el är dragen med FK och det funkar utmärkt efter 30 år även om rekomendationen är måntrådig kabel (RK). Dessutom har vissa kablar drabbats av svarta döden eftersom de inte är förtennata. Men det är heller inget problem så länge anslutningarna är riktiga. För det är där problemen brukar uppstå. Vanliga flatstiftkontakter är inget vidare även om de är pressade med dyr tång. Det bör vara sk rullpressade där man pressar så hårt att materialet kallflyter. Det är den typen som används i bilar, elektriska apparater mm.

Många lägger ner stor energi på att renovera sina elsystem i båtarna. Mest energi verkar gå åt vid skrivbordet. Överdriv inte, märk upp och byt det som är skadat eller dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör man ett eget elsystem så blir det just det. Inga gamla schema gäller och de skisser man gjort själv har försvunnit.

 

Då får man göra nytt igen eller rättare sagt den nya ägaren. Fungerar det bra, kolla upp allt med ett instrument och märklappar och skissblock.

 

Är laddningen bra, 14 – 14,7V är den OK. Kan ju vara så att generatorn kompenserat för diodburken. Eller senseledning.

 

Klamma fast lösa ledare och kolla in skarpa kanter som kan nöta sönder isoleringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, analog 12-färgs direktutskrift kan väl fortfarande vara ett bra tips!? :-)

Menar alltså vanliga akvarellpennor, i.a.f. de jag har ifrån Staedtler (fanns snarlika* paket hos Clas i sjön förr, tyvärr inte numera) är ungefär som vanlig blyerts men aningen svårare att sudda. Skojar alltså inte, med färg kan t.ex. scheman ritas mer kompakt men ändå lätt för ögat att följa vart ledningar tar vägen. Rött kan få beteckna viktiga saker, eller så ritar man helt enkelt av kablarnas verkliga färg. Finns många möjligheter att förtydliga och bäst av allt - går att ändra/sudda i efterhand. Jäkligt bra kort sagt.

*) Hehe, de saknade nog ABS-finessen men stiften går likväl inte av oftare än vanliga blyertspennors.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki, nu har jag ritat, så här ser det ut (ursäkta den primitiva skissen) Och jag vill veta hur jag sätter in ett skilje relä samt allmänna kommentarer :-)

 

Just det, det är de verkliga färgerna som är inritade... Jag var noga med detta...

post-10024007-1394237366,1734_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser elschemat ut när Skyllermark ritar det.

Som du ser är det väldigt likt ditt system med tillägget av styrströmmen till relät.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågor, SItter det en huvudbrytare på minusledningen från batterierna?

(brukar vanligtvis sitta på plusledning)

Finns det någon huvudsäkringar i ditt system?

 

Tips: Köp någon bok om elsystem för båtar om du avser att göra om systemet.

Att utgå från okunskap som framkommer på forum som detta kan vara förödande.

exempel, att tycka FK (sådant man har för elssytem i hus) är användbart  är katastrof

eller att plocka vissa delar från experter som Skyllermark och blanda med andra gissningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förvånades över detta med brytarna också,men de sitter på minusssidan, detta är dock original, borde vara korrekt utfört från början från tillverkaren.

Det finns inga huvudsäkringar, det är det jag ritat som finns. Jag skall sätta in säkringar.

Naturligtvis väljer man vad för tips man skall följa. Dock finns det en väldigt massa god erfarenhet här som är oehört värdefull innan man drar igång projekt. Och så klart har jag läst en del om ämnet och har plöjt igenom literatur i ämnet men, om man nu skall följa allt som står till punkt och prickar skulle jag inte komma någonstans alls. Det handlar om att välja en gyllene väg och vara förnuftig och i detta handlar det om att inskaffa sig kunskap :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt system verkar vara riktigt gjort, men lite ovanligt med huvudbrytare på minussidan för både förbrukning- och startkretsarna. samt dessutomen  huvudbrytare för startkretsens plussida. Ingen kan komma och säga att detta är fel ur funktion- eller säkerhetssynpunkt.

Om du får ut mer än 14 volt när motorn laddar och batterierna är fulladdade, vinner du inget på byta till skiljerelä, vilket någon sagt tidigare. Men man kan ju alltid klammra och märka ledningarna så ser det snyggare och bättre ut. Om du ändå vill ha ett relä, är det bara att byta ut skiljedioden mot ett sådant. Väljer du ett dyrt ointelligent Skyllermarskrelä måste du dra en plusledning via tändningsnyckeln eller 61-kontakten på generatorn och en jordledning. Det för att styra reläets till och från. Väljer du ett billigt intelligent spänningsavkännande relä från Biltema kopplar du det på samma sätt, men behöver ingen plusledning för att styra det, då det kopplar ihop batterierna först när huvud(motor)batteriet får laddning. Det finns andra sådana reläer men de är mycket dyrare, och kaskse något bättre, vad vet jag?

Edit: Kollade ditt schema efter jag skrev mitt svar och blev lite fundersam att startbatteriets plus går till reläet först för att sedan gå till huvusbrytaren. I min värld skall den grova starbatterikabeln (+) gå till huvudbrytaren och laddkabeln från skiljedioden som kan vara klenare komma separat från dioden till huvudbrytaren. Ingen skillnad i sak och funktion, men om du har en stor motor är det stora strömmar som gåtr till startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

exempel, att tycka FK (sådant man har för elssytem i hus) är användbart  är katastrof

Förklara gärna vari katastrofen består. Rent vetenskapligt är det samma koppar i alla kablar och den den leder ström lika bra. Men fåtrådiga kablar ska vara fast förlagda, till rörlig utrustning ska det vara mångtrådigt, av den anledningen har ju få FK till strykjärnet hemma.

Det är också bra att skilja på skrivbordslösningar och praktisk erfarenhet.

Använd huvusäkringar, tex ANL. Det är vansinne att inte ha. Jag har erfarenhet av en båt där det av någon anledning blev kortslutning på väg till elcentralen och alla kablar brann upp. Det är inte kul att vara på väg i skärgården en mörk kväll helt utan ström. Det var ren tur att inte hela båten brann upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...