Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
affe53

Färskvattenkylt backslag

Rekommendera Poster

Planerar att montera gångvärme från min färskvattenkylda  dieselmotor MD21A.Motorn är försedd med uttag för gångvärme.

Funderar på att samtidigt dra returledningen från värmaren via det sjövattenkylda backslaget tyb RB.

Anledningen är att minska korrisionen och förenkla vinterkonserveringen.

Finns det risk att backslaget överhettas när värmarens fläkt inte avkyls, Returvattnet ligger då på 80 -90 grader C.

Alternativet är naturligtvis att kyla backslaget via motorns kylssystem och därmed komma ner till 50 grader C, men dettainnebär ännu mera slangdragning..

Tacksam för synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av backslag men spontant känns det lite feltänkt...

Vattnet som ska gå till gångvärmen ska ju vara varmt vatten direkt från motorblocket innan värmeväxlaren för att värma kupé-fläkten. Vattnet som ska gå till backslaget ska ju vara kylt vatten som kommer ut från värmeväxlaren för att kyla backslaget.

Har backslaget tempmätare? Om inte skulle jag aldrig våga chansa på att koppla in den via gångvärmens krets.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår din tanke, inget fel så långt, men backslaget är konstruerat för att kylas med i bästa fall 20 gradigt vatten, så att tillföra 50-90 gradigt vatten blir fel.

Vinterkonserveringen är ju inte så betungande på det backslaget, bara att låta glykolblandningen cirkulera genom vattenmantlen på backslaget samtidigt som det cirkulerar i övriga delar.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min MD21 A så går kylvattnet in genom backslaget från bordgenomföringen (färskvattenkyld).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra synpunkter,säkrast att inte använda kylvatten med högre temperatur än idag.

När jag skriver färskvattenkyld menar jag kylvatten med glykol, har du kölkyl som går vidare till  backslaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du veta exakt vilka uttag som gäller kan jag sända dej en skiss.Backslaget bör nog i detta fallet kylas med sjövatten(orginal)För att motverka korrision kan man nog montera ett zinkskydd Maila mej på: ....45perarne@gmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om man skall skapa en ny tråd för detta? men forsätter på den gamla.

Var nere till båten i morse och lossade slangen från sjövattenintaget  till RB backslaget samt slangen från RB backslaget till sjövattenfiltret för att bytatill nya. Det har varit plusgrader flera dagar .

Körde genom sjövattensystemet från bordläggning via backslaget ut i avgasröret med glykolblandning i höstas.

Passade på att lossa botten pluggen för kylningen för kolla att det inte var igensatt. Det kom inte en droppe. Rensade med ståltråd i bottenanslutningen, utan resultat.

Provade att hälla i glykol på toppen av backslagets slanganslutning, kom fortfarande inte droppe i botten, däremot rann det ut i den andra slananslutningen på toppen av backslaget.

Många frågor, tacksam för synpunkter.

1) Skall försöka spola genom slingan med vatten  till våren.                                             Någon som har erfarenhet av tillsatsmedel för kylarrens?

2) Det har antgligen rostat hål mellan in och ut anslutningarna på backslaget. Hela sjövattenflödet skall väl gå genom kylslingan, annars får man väl stillastående vatten i kylslingan?                                                                                                                       Gårlätt att skruva loss och byta mot bättre begagnat eller plugga passagen.

3) Om kylslingan är helt igensatt har jag kör en sesong utan kylning utan problem!!

4) Frysrisk om glykolen inte kom ner i kylslingan.

5) Sjövattenfiltret borde väl ligga före backslaget?

/affe53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är helt normalt att om du fyller vatten i intaget på backslaget så rinner det ut i det andra när vattenmantlen är full, det är ingen slinga i backslaget bara en mantel runt där ingående vatten passerar, altså ingen skiljevägg som du förmodade vara sönder.

Däremot skulle det kommit ut vatten när du lossade pluggen i botten, men det brukar vara väldigt mycket rost och annan goja där så du var nog inte tillräkligt ihärdig med ståltråden för att få hål på allt som samlats där undet åren.

Sjövattenfilter frågade du om med såg jag; det spelar ingen roll vad det sitter för pasagen genom backslaget är så stor att det son kommer in genom bottenventilen också passerar genom backslaget.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Kalle,

Tog loss anslutningen mot backslaget igår för att undersöka noggrannare.

Det  finns en rejäl öppning mellan inkommande och utgående kylvatten (bypass), ungefär lika stor area som slangarna,  inga korrisionsskader utan designat på detta viset.

Se snöret, mellan slanganslutningarna, jag dragit på bifogad bild,

Eftersom vattnet alltid går lättaste vägen innebär det uppstår minimalt eller inget flöde i  backslaget med risk för att man inte får in glykol på några minuters konservering.

Någon som kan ge en förklaring?

/ Affe 53

post-10020134-1394237367,4109_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ... bypassen verkar som sagt rejält tilltagen men backslaget kräver nog bara minimal genomströmning. Gissar att det inte produceras särskilt mycket friktionsvärme, och även att kylningen bör tillåta viss temphöjning till nån sorts operating temperature? Inuti manteln cirkulerar vattnet genom värmekonvektion, möjligen ökar även genomströmningen automatiskt en smula vid ökad temp?? Parallellströmningen genom bypassen ger ju också extra lågt tryckfall, vilket är bra ifall den är kopplad på pumpens känsliga insugssida. Och jo, verkar litet knepigt med glykolkonservering, finns det ingen avtappningskran i mantelns nederkant? Många frågetecken blev det. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tipps beträffande glykolblandning har du ju kommit på själv, Lossa slangarna och höj/bind upp dom så högt som går fyll glykolblandning och låt stå.

Jag tycker mig ana att du är orolig att det inte blir någon genomströmning i vattenmantlen. men det blir det impellerpumpen kommer att suga mantlen tom på kuft, mantlen fylls med vatten som tar upp värme från backslaget och viss del av vattnet förtsätter i sjövattenkretsen, resterande kyls av det passerande vattnet så att det kommer att bli ett kontinuerligt gyte av vatten i mantlen på backslaget.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra förslag och förklaringar!

Jag kommer fortsättningsvis att dränera backslaget från sjövatten, via bottenpluggen, före vinterkonserveringen med glykol.

/ Affe53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...