Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
wahlis

Polyester åtgång per m2

Rekommendera Poster

Hej,

Har en liten fundering, på de flesta målarfärgsburkar står det att de räcker till ett visst antal m2 per liter. Finns det någon motsvarande beräkning beträffande polyester om man utgår från den minsta mängd väv man brukar lägga för att uppnå viss hållfasthet? Är det alltid i KG som man anger mängd för polyester? Lite luddiga frågor men jag hoppas kunna få en viss hint om åtgång så att man kan räkna på vad som kan gå åt för ett projekt.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyestermängd anges i vikt i alla mer eller mindre seriösa sammanhang. Det kan kanske stå liter på småburkarna man köper på färghandeln och sånt, men bortsett från det så...

Om du använder huggen matta är polyesteråtgången runt det dubbla mot glasvikten. En kvadratmeter 450g/m2 matta förbrukar alltså ungefär 1kg polyester - tänk på att du även får diverse spill så avrunda uppåt. Ett lager 450g matta ska bygga knappt en millimeter tjocklek.

Väv suger åt sig mindre polyester, lite mer än glasfibervävens egen vikt.

Sedan hänger det givetvis på hur mycket polyester man väljer att slabba på. Om man försöker använda så lite som möjligt blir det tungjobbat, svårt att rulla ut alla luftbubblorna, det går mycket lättare med lite för mycket polyester. Om minimal vikt inte är ett absolut krav föredrar jag att vara på den givmilda sidan med polyestermängden, och för en ovan användare som du verkar vara är det nog inte alls fel att göra detsamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror nog på om du skall måla med polyester i något ytskikt, bygga upp laminat med glasfiber eller göra spackel av det.

Oavsett vad du gör så kom i håg att polyester krymper kanske upp till 10% när det härdar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Flummos råd med viss reservation.

Om man lägger väv i flera lager, vilket man ju oftast gör så skall polyestermängden vara lagom. Allt för mycket polyester gör att risken för delaminering ökar, man får då oarmerade polyseterlager mellan vävlagren. Polyester som inte är armerad med väv är rätt skör och spricker lätt. Det ideala är när mattan är mättad med polyster men inte mer. Man lär sig ganska fort hur det skall se ut och låta när man rollar bort luftbubblorna. Stänker det mycket om rollern och låter blött har man för mycket polyester. Vita fläckar i väven tyder på för lite polyester.

Det här är inte svårt att lära sig se och höra, så det är bara att blanda smeta och lär :-)

Skyddsglasögon och diskhandskar är obligatoriskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.... och gasmask med kolfilter eller friskluftsmask. Absolut om du står inomhus, helst om du står utomhus. Många som jobbat med polyester har med tiden fått skador på centrala nervsystemet, ungefär likt andra lösningsmedelsskador. Xylen är mycket fettlösligt och ackumuleras bl.a. i nervvävnad

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för påminnelsen om gasmask Sea Maniac, har själv jobbat lite för mycket med den där smeten verkar det som...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för många intressanta svar, nu har jag lite bättre koll på denna del. Jag har någon tanke om att eventuellt bygga en enklarar variant av hardtop till min snipa för att slippa enbart kapell. Ideen som jag har är att bygga en konstruktion i träskivor för att sedan täcka denna med polyester, dels för att det underlättar byggandet, dels för att jag inbillar mig att hållfastheten ökar, tänker jag rätt här?

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Istället för träskiva, använd Bonocell eller polyuretanskiva (finns på Biltema). Mycket lättare att jobba md i synnerhet om man vill ha lite mjukre former.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flummos råd tror jag stämmer bra. Däremot går det inte åt dubbelt så mycket polyester för två lager matta som för ett. Har man lagt ett lager matta väl mättad med polyester så kan man ganska enkelt lägga ett lager till utan att behöva tillföra ytterligare lika mycket polyester. Hittills har jag dock aldrig lyckats estimera polyestermängden rätt, det går alltid åt mer än man tror!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...