Patric78 0 Postad 16 December , 2012 Var och kollade till båten idag och provade att snurra på propellararna VP290DP, de gick inte att rubba. Kollade att reglaget låg i neutral, det gjorde det men reglaget gick inte heller att rubba. Fick inte upp oljeskruven för oljebyte i höst så tänkte att jag sparar det till våren. Något har ju frusit men hur mycket krävs det för att propeller och reglage blir frusna. Nån som har bra koll på vad riskerna är för att stora skador redan kan vara skedda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 December , 2012 Hur kallt var det när du testade? Om det är riktigt kallt kan oljan vara ordentligt seg vilket kan göra att det är svårt att vrida på propellern. Om det dessutom är lite vatten i oljan så fryser den så oljan kan bli hård. Fram hit är det nog ganska liten risk för skador men om det är mycket vatten i drevet så kan något ha tagit skada, så som att själva aluminiumgodset spricker. Att reglaget inte gick att rubba är antagligen mindre allvarligt. Fettet i själva reglaget och dess kablar kan bli väldigt hårt i kylan och det är vanligt med fukt som fryser fast gerjerna. Denna fukt orsakar normalt sett inga skador. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 16 December , 2012 Bor öster om Helsingfors, Finland. Nu var det -7grader men vi hade för någon vecka sedan nästan -20grader. Funderar på att ta loss drevet och ta det i värmen för att kolla oljan, är den dålig får jag väll lämna in drevet på service. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 December , 2012 Det är självklart det bästa du kan göra, att ta in drevet i värmen. Då märker du om det släpper när det tinat ordentligt. Då är det också läge att tömma ut oljan vilket kommer visa ifall det är vatten i den. Om den är klar och fin utan inslag av gräddvitt, eller rent vatten, så kan ju inte drevet ha frusit. Om allt verkar OK fyller du med ny olja och tar med dig lärdomen till kommande säsonger: byt till ny olja vid upptagning alt. kontrollera den ordentligt efter spår av vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser