Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Empirikos

Ärligt talat om ...segel

Rekommendera Poster

Hej,

man ser en hel del gamla båtar med nya segel ute i vår skärgård.

Ärligt talat så undrar jag:

om man byter ett urseglat storsegel (dacron) på en masthead riggad 30 fotare till ett nytt storsegel i dacronduk. Ungefär vad kan man tjäna i fart på olika vindar förutsatt att man har baskunskaper i segeltrimmning,

Finns det några andra fördelar med ny stor exempelvis detaljer som inte fanns på de äldre seglen.

Hälsningar

Empirikos

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre krängning

Bättre fart

Bättre höjdtagningsförmåga.

På gamla båtar var det ofta rullrev - ett ganska kass revsystem.

Med ett nytt segel får man möjlighet till bindrev och därmed att dra ner fall, rev och trimlinor till sittbrunnen. På de båtar jag haft har jag dragit ner revlinorn till sittbrunnen så att jag slipper gå på däck när jag skall reva. Har gjort en fattigmansvariant med dubbla linor på varje rev. 

Det finns sofistikerade lösningar tex singelrev bom, men en sån kostar mer än ett nytt segel. Sen är väl frågan om lösfotat aktuell idag.

Mindre krängning och bindrev är de stora vinsterna tycker jag. Att båten dessutom seglar bättre är ju ingen dum bonus.

På minussidan ligger ju att det inte är gatis. wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en himmelsvid skillnad. Om ett segel har använts länge så har det töjt på sig och duken har fått en buk. När vinden trycker på det blir det inte längre som en flynplansvinge - vinden pressars över och det blir ett undersug på andra sidan som ger farten.

Istället hamnar mycket av vinden i en skopa och tippar omkull båten. Man seglar alltså förutom långsammare, vilket kan vara ok,mycket obekvämare. Lutningen blir större och är vinden ojämn kan det bli riktigt jobbigt och i hårda vindar ev. farligare. Du som tänker ta dig över luriga Nordsjön ska nog satsa på ett bra segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dacron är ett material som tappar formen långsamt. Vanligtvis, om man sköter seglet, har man ett bra segel i tio år. Efter trettio år är oftast seglet utseglat, även om duken och sömmarna är hela har det tappat formen. Buken har vandrat akteröver från att ta suttit ungefär 1/3 från framkant i seglet till mitten, vilket gör att båten kränger mer, kasar mer i sidled. Man tappar höjdtagning på vindar för om tvärs, tungt tryck på rodret gör att man måste vinkla rodret för att kompensera och det bromsar.

 

I lätta vindar spelar nya segel inte lika stor roll som i hårdare, på undanvind likaså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 7/8-dels rigg och där märks ett dåligt storsegel änn mer.

Tvingades i år segla större delen av sommaren med mitt gamla reservsegel. Det är mycket stor skillnad slitet segel och nytt, främst på kryss då höjdtagningsförmågan blir dålig. Ju mer utseglat seglet är ju längre bak hamnar buken relativt masten (bör ligga ca 1/5 från masten) för mig hamnade den nästan mitt i seglet och då blir det inte mycket driv från halv vind och upp mot kryss. Det blir mer lutning än fart.och i kraftig vind tom besvärligare att hantera. Dock på en masthead så har även genuan stor inverkan, men kräver ändå att storen också har bra drag om du inte skall tappa rätt mycket på främst kryss.

Det som nöter upp seglet blixtsnabbt är fladder, låt aldrig segel fladdra!

Reva i tid och skota och trimma så fladder inte förekommer så håller seglet mycket länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt betydelselöst, men en liten överraskning kan bli att segelkapellet inte längre passar. Nya segel tar stor plats på bommen, och råkar kapellet vara relativt nysytt med gammelseglet som mall så ryms inte det nya. Fick själv modifiera genom att klippa upp och sy in en kil längs kapellets rygg.

Fick annars klart bättre driv och mindre kräng med det nya seglet (7/8-rigg), som sagts innan. Man kan också lita på att det inte skörar vid exempelvis revning i hård vind. Blir ju högre dukbelastning revat då vindpressen koncentreras till en mindre och lägre placerad segelarea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!

Två frågor till?

Vårt nuvarande segel har ej genomgående lattor i toppen vad jag förstår är det ett kännetecken för ett gammalt storsegel men är detta standard på moderna segel?

Skulle ni säga att ett nytt segel lönar sig lika mycket om man har en kort skotvagn?

Hälsningar

Empirikos

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ungefär som att jämföra en Volvo Amazon med en V40......

Som många beskriver så har det hänt mycket i utformingen av segel med lösfotat, snabbrev, fullattor mm. Dukarna och skärning av segel har utvecklats mycket. Genom att lägga våderna i belastningsriktningarna så minkskar töjningen i ett nytt segel. Vill man satsa på långvarigare bibehållande av formen så finns det många nya kombinationsdukar, nackelen med dem är att de istället nöts mer än ett klassiskt dacronsegel. Lite förenklat kan man säga att ett dacronsegel tappar formen efterhand och blir sämre att segla med men håller väällddiiggt länge (TS exempel 30 år) medan ett segel i modernare material håller formen tills de skörar pga att materialet är utnött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om man kan kalla det standard med genomgående latta/or i toppen.

Förutsatt att man inte har någon klassregel att ta hänsyn till så ser jag ingen anledning att inte ha det. Det förlänger seglets livslängd och bidrar till bättre kontroll på formen.

Skotvagn eller inte spelar ingen roll. Eller jo, det kanske är ännu viktigare med fräscha segel om man har mindre möjligheter till trim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Empirikos skrev:

Skulle ni säga att ett nytt segel lönar sig lika mycket om man har en kort skotvagn?

-----------------------------------------------------------

Menar du lång eller kort skena för storskotet ? eller avser du vagnen på bommen ?

Nya segel märks betydligt mer än om du byter till längre skotskena eller ny bättre skotvagn.

Skotvagnes placering är till för att antingen plana ut seglet eller ge extra buk vid medvindssegling men om seglet är utseglat går det inte att göra så mycket än att skota hårt för att minska effekte av för stor buk, men riktigt bra blir det sällan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandar inte du ihop skotvagn och uthal nu? Skotvagnens/travarens placering är till för att kontrollera bomens vinkel vid en given skotning och därmed kontrollera twisten.

Det du beskriver låter mer som uthalets funktion.

Och varför skulle det märkas mer skillnad på nya segel? Förutom det rent generella att gamla trötta dacronsegel inte svarar så mycket på trim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bomens läge kontrolleras med skotpunktens läge, Ja!

Därmed kan man även välja att plana eller säcka seglet något genom att skota hårt eller löst (höjdmässigt) varvid även tvisten ändras.

Bomuthalet ger effekt på hur långt ut på bommen du får skothornet och påverkar även buken närmast bommen

Men det jag ville säga,,,, är att inget av dessa metoder kan få ett utseglat segel att stå bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste hålla med om att skotvagnen kontrollerar twisten, inte buken. Buken kontrollerar man med mastböj, bomuthal och cunningham.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskussionen om storens trim har vi ju haft. Hittar inte igen tråden just nu, men den handlade om storsegel utan bom från början tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man råd och möjlighet. Så tycker jag att man ska underhålla sin segelgarderob. Både med skötsel och underhåll hos segelmakaren. Det är ju liksom motorn. Även om man inte kappseglar. Jämför man mot bil, så kanske man kan säga, att man riskerar åka omkring med en motor som misständer osv. (om seglen är för dåliga i formen)

Om man borser från moderna segel material mm. Så är dagens utformning/skärning av seglen mycket effektivare än förr. Idag har man kommit långt med strömningsläran för segel. Forskning i vindtunnar osv. Tidigare hade segelmakaren erfarenhet hur buk mm skulle vara utformad. Idag har man tagit erfarenheten och plussat på med forskning, datorsimuleringar osv.  

Jag har ingen koppling till någon segelmakare. Men, länken nedan är från en av de bättre svenska loften. Läs deras bok på nätet gratis.  De delar med sig mycket kunskap som de flesta har nytta av. :)  (inkl mig själv)

http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att märka skillnad även om skillnaden i de flesta väder inte blir så stor på ett relativt litet storsegel på en mastheadriggad båt.

 

Jag skulle ha investerat i en dacronstor för ca 12 000:- kr till en Maxi 84 och en genua i crucinglaminat för ca 20 000:- kr om jag hade gamla segel. Vill du komma billigare undan så prova med boding.se, men jag valde bort dem då jag fick bättre råd och tips från andra och för att de tillverkar sina segel i Kina.

 

Om du vill spara så skippa storen. Det säger jag utan att ha sett dina segel så bäst är väl att du tar dig och seglen till närmaste segelmakare för en bedömning om du bara har möjlighet att köpa ett nytt segel. Genuan är det viktigaste seglet på masthedrigg.

 

Jag rekommenderar storsegel i dacron på en mindre masthedrigg eftersom laminat inte kommer till sin rätt i små segel och för att det är betydligt lättare att beslå ett dacronsegel (båda tipsen ursprungligen från segelmakare, men jag har följt rådet och är nöjd).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet som dock är från 7/8-rigg är följande. Ursprungssegel, av för mig okänt märke, från -94 byttes -10 till Gransegel i Club Carbon-duk. Det gav 10 grader högre höjdtagning med bibehållen fart eller nästan 1 knop snabbare vid samma vindvinkel som var max höjdtagning med gamla seglen. Mycket nöjd och ser man till finish och materialval i beslag så förstår man varför det kostar lite extra jämfört med lågprisloften. Sedan är det upp til var och en att avgöra vad som prioriteras och vilken prislapp man vill/har råd att betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...