Kalabra 0 Postad 14 December , 2012 Hur tar man sig an en motor som inte fått så mycket kärlek till det yttre på några år? Jag har en känsla att under ytan är skicket ok men vill gärna ha det så pass rent och snyggt man kan ha med en 35 år gammal trotjänare. Det är ju också betydligt lättare att identifiera läckage och annat när det är rent. Tanken är också att motorutrymmet ska få sig en omgång med ny färg och isolering. Bra tips på hur man ger sig på den, avfettning och sen vatten och borste? Bifogar en bild på skönheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 14 December , 2012 Jag brukar köra avfettning och en diskborste, ungefär som du skrev. Sedan brukar jag ta en trasa med lite spill- eller motorolja på och gnida motorn med. Då slipper man ytrosten och den ser blank och fin ut. Lite 5-56 på kontakterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 December , 2012 Jag gör precis som Peter skriver men jag kör med vanligt diskmedel efteråt, då får man bort det sista feta från ytorna. Ämnar du måla motorrummet så är målartvätt bra innan lätt slipning av ytorna. Inför vinterförvaring brukar jag spraya på rikligt med 5-56 över hela motorn som sedan tvättas bort med avfettning på våren. Det ger ett bra ytskydd så rosten inte kommer åt. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 14 December , 2012 Bäst är om du har tillgång till rinnande vatten å hyra en Ångtvätt = lite vatten att dränera ut dessutom milövänligt aternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2013 0 Postad 14 December , 2012 Avfettningsmedel kan göra att du förstör alla rörliga delar. Den olja/fett som finns där tvätas bort och kärvar ihop. Typiskt mistag som folk gör med cyklar och tvättar kedjan med avfettningsmedel och sedan tar kejdjan snabbt slut. Gör rent med något lösningsmedel men var försiktig med alla leder och lagringar. Alternativ får du ta i isär dessa och göra rent och sedan smörja in väl. Återigen jämfört med cykelkedjor som bäst rengörs med fotogen och sedan läggs i ett oljebad så det tränger in. Helst trögflytande olja som värms upp för att bli lättflytande så den tränger in. Så ta det varligt med din motor så du inte förstör den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 December , 2012 Jag gör precis som Peter och Fred, avfettning samt diskborste och sedan en tunn hinna av olja utanpå, motorn glänser och blir fin, komplettera med någon droppe olja på typ gasreglage efteråt. Tvätta utrymmet med målarsoda eller grönsåpa, slipa lätt och torka av med en trasa och Aceton, sedan kan du måla och därefter isolera, Biltemas isolering fungerar utmärkt, jag satte först deras bitumenplattor och sedan folierad motorrumsisolering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser