Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
kossor

vä eller hö sida förarplacering

Rekommendera Poster

Har grunnat på varför en del båtar har förarplatsen på vä sida istället för på höger sida. Ofta är snipor och pelle petterssons båtar just vänsterstyrda, tänker på tex maxim, crescent osv. Är det någon mer som reflekterat vad detta beror på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag har också reflekterat över detta, dock vet jag inte om min teori stämmer.

Det jag kommit fram till är att det normala är att styrplatsen är på styrbordssidan men att vissa tillverkare valt att sätta den på andra sidan för att efterlikna bilar som ju alltid varit vänsterstyrda i Sverige.

För mig känns det dock mest ergonomiskt riktigt att har gasreglaget till höger om ratten eftersom man är van att använda högerhanden för växlningarna i bilen och därigenom att styra enhandat med vänster hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig att styrbordssidan känns mest naturlig, men så är man ju van att det är den sidan förarplatsen är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framförallt har man bättre uppsikt över de båtar man är väjningskyldig för med förarplats på styrbordssidan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Placering på höger sida kommer ifrån att man förr hade styråran placerad på höger sida.

Därav styrbord.

Varför just höger vet jag ej men kanske som fröken höger

mer naturligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med dej.

Sitter jag på babordsidan behöver jag inte vrida kroppen så mycket för att bevaka styrbordsidans båtar, samt att om man har folk ombord är det lättare att hålla kontakt med dom samtidigt som styrbord kollas.

Har haft båtar med båda varianterna. Tyvärr är min snipa styrbordsstyrd.

Styrbord eller babord, höger eller vänster  jag kör med left and right rudder

post-571-1394237352,6709_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Stämmer nog att det kan vara lite olika beroende på hur båtens layout och beskaffenhet är i övrigt. Men i mitt fall, en planande hard-top-båt hade det varit klart sämre uppsiktsmässigt med styrplats babord. Särskilt om man samtidigt girar styrbord då båten ju lutar inåt (och taket skymmer). Dessutom hade passagerarna i soffan bredvid skymt sikten åt styrbord. Visserligen måste jag ju alltid ha uppsikt åt alla håll, så man kan ju säga att det omvända gäller, men jag skulle sammantaget inte vilja ha styrplats babord. Det skulle i mitt fall ge klart sämre uppsikt just i den sektor jag alltid är väjningsskyldig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var en gång spekulant på en Storebro 34 och han som hade båten lade då alltid till med babordsidan mot sin brygga och då var det fördel med motor-reglagen närmast bryggan. Såg bättre från styrplats och kunde även nå dessa utifrån om det behövdes för att lägga på eller av förtöjningen. En 34 har alltid 2 propellrar, men kanske kan det ha större bestydelse på en båt med endast en beroende på propellerverkan vid back, då det i sådan läge normalt är lättare att få in aktern mot bryggan.

Jag blev dock ej motorbåtsägare den gången, men 34-orna är tidlöst vackra om de hålls efter. Vet dock ej om det är därför Storebro valde att sätt styrplatsen på babordsidan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mindre båtar finns ett annat skäl som inte kommit upp här, nämligen att förarens vikt motverkar det vridande momentet från proppeller om hen placeras på styrbords sidan. Proppen snurrar oftast medurs (sett akterifrån).

Coronet's 21'a hade styrplats på babordssidan av ngn för mig okänd anledning.

Håller med de som tycker det känns mer naturligt för oss högerhänta att ha gasregalget till höger.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en egen teori innan jag läste denna tråd. Man har ju högertrafik när man möts i trånga farleder och sitter man på höger sida av båten så har man bättre koll på alla otrevligheter som kan finnas under vattenytan mot stranden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

jag läste nånstans att båtbyggarna byggde mindre fiskebåtar vänsterstyrda eftersom man tog upp näten på styrbordssida. Med ratten placerad på pulpit så nådde man styrningen samtidigt som man hade full koll på näten.

Hade just en eksnipa byggd på Henån 1961 av en man som byggde fiskebåtar och den hade styrplatsen på babordssidan.

Mvh!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska ologiskt med vänsterstyrda bilar på den tid då vi hade vänstertrafik. Tänker kanske speciellt vid omkörningar.

Innan 1967 hade vi ju vänstertrafik.

På tiden när man färdades med häst och vagn satt kusken (som var en man) till höger i vagnen och höll i tömmarna. Till vänster satt damen. I höger hand höll mannen en piska för att kunna mota bort tiggare och socialdemokrater.

Det är i alla fall vad jag har hört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst var det ologiskt...men det gjorde ju högertrafikomläggningen väldigt logisk istället.

Förklaringen till vänstertrafik som jag har hört är att på tiden långt innan fordon fanns, The time when men were men and women were nervous wink, ville man mötas svärdshand mot svärdshand.

...men nu hamnede vi väldigt OT! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...