kossor 939 Postad 12 December , 2012 Finns någon segelkunnig här som kan redogöra för mig vad lystal är för något, vad det har för betydelse osv, har lärt mig det för 30 år sedan men minnet sviktar nu och jag skulle vilja få en repetion. Mvh Tack / P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 December , 2012 Lystalet är lite som handikapp i golf. Det räknas ut så att olika båttyper kan tävla mot varandra i samma tävling. Hur det räknas ut har jag ingen aning om, det är ganska komplicerade formler tror jag, men om jag inte minns fel så är högre LYS bättre än lägre. (EDIT: Jag mindes fel så nu har jag ändrat till rätt.) När jag skulle köpa min Stortriss sökte jag information om båten på nätet. En av träffarna var en lystabell...Stortrissen var sämst av alla listade båtar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 947 Postad 12 December , 2012 LYS-tal är ett statistiskt beräknat värde som används för att kunna jämföra olika båttyper som kappseglar tillsammans. http://www.habana.se/bacchant/lys.htm Det är ett hyfsat ärligt system eftersom det baseras på verklig användning av båtar under kappseglingar med flera olika rorsmän och under olika seglingsförhållanden. Ett av problemen med LYS var att det krävdes att båttypen kappseglades innan det gick att göra statistik. Nya båtar fick därför ett tillfälligt värde för att kunna delta i LYS-seglingar. För att kunna ge mättal även på nya båtar så har SSF tagit fram SRS-talen som är en efterföljare till LYS (ungefär samma värden som LYS). SRS används på samma sätt som LYS för att jämföra seglad tid i en kappsegling. http://www.svensksegling.se/batteknik/srs/ SRS-talen baseras helt på ett uträknat värde baserat på ett antal mått på båten. Formeln är hemlig för att konstruktörerna inte ska kunna optimera båtar mot regeln. De flesta mätetalen har ju skapat alltmer extrema utformningar av skroven för att få en båt med lågt mätetal och hög fart. Till slut blir det så extremt att någon hittar på en ny mätregel och så börjar det om från början. Exempel: R-båtarna - Planka på högkant, IOR-båtarna på 70-talet - korta, bulliga, åtsnörpta i aktern. Scampi var ett exempel med skrovet indraget där mätpunkten togs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 12 December , 2012 Lägre LYS-tal betyder långsammare båt, men detta förutsätter att talet är rätt, drömmen för många är ju att man har en snabb båt med lågt LYS-tal. För att kunna tävla med olika båttyper är det precis som det beskrivs ovan. Den seglade tiden multipliceras med LYS-talet och man får då fram en omräknad tid som kan jämföras med andra båtar man gjort samma-lika med efter en kappsegling. Det är alltså inte säkert att den båten som kom i mål först är den som vann... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 13 December , 2012 Ska man vara korrekt så används ju inte LYS längre vid kappsegling, utan SRS. Nu ligger det mesta nere i väntan på 2013, men mer info hittar du här: http://www.svensksegling.se/batteknik/srs/ Finns din båt inte med i standardtabellen för SRS (eller du har annorlunda segelkonfiguration tex) kan du ansöka om ett mätbrev, och då få ett SRS-tal specifikt för just din båt. Principen att lägre SRS-tal betyder långsammare båt är samma som för LYS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 13 December , 2012 Ok så om du har en snabb båt låt säga en mälar 30 som jag var med och seglade i ungdomen så har den ett högt lystal vilket ger en längre seglingstid typ på papperet, och om jag har en if båt som är långkölad och seglar långsammare så ger det per automatik ett lågt lystal, detta ger då en snabbare seglingstid på papperet, har jag förstått det rätt då enkelt uttryckt. Men vad bestämmer då båtens seglingshastighet hur räknar man fram det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 13 December , 2012 Vad menar du med seglingshastigheten? Hastighet är ju seglad sträcka delat med tiden det tog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 13 December , 2012 Ett srs-tal på 1,0 ger vid omräkning på seglad tid samma sluttid. Ett lägre srs ger vid omräkning en snabbare inräknad tid. Ett högre srs multipliceras och ger högre omräknad tid. Man multiplicerar alltså med srs som en faktor vid omräkningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 947 Postad 13 December , 2012 Ett räkneexempel. M30 SRS 1,15. IF-båt SRS 1,017. M30 seglad tid 1 tim. If-båten seglad tid 1 tim 6 min = 1,1 tim M30 1,15 * 1 = 1,15 IF-båt 1,017 * 1,1 = 1,1187 IF-båten vann över M30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 13 December , 2012 Då är jag med TACK så mycket allihop för bra förklaring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 13 December , 2012 Som sagt så finns inte LYS längre utan är ersatt av SRS.Här kan du läsa om SRS på seglarförbundets site. Edit: bran hade ju redan skrivit länken, men inte gjort den klickbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 13 December , 2012 TACK ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 13 December , 2012 Nä, det är inte alls som handikappet i golf, faktiskt. Eftersom SRS-talet handlar om båtens POTENTIAL och inte som handikappet om hur väl utövaren presterar. Med din jämförelse skulle alltså handikappet baseras på hur långt det går att slå med olika klubbor i förhållande till varandra, förutsatt att man slår perfekt varje gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 14 December , 2012 Att jämföra lys med golfhandikapp är väl ganska ok eftersom Lys baserades på resultatet för olika båtar. SRS däremot är ju inte jämförbart med golfhandikapp eftersom det, som du påpekar, utgår i från båtens teoretiska potential. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 14 December , 2012 Sen finns det ju en skojig effekt med SRS och gamla udda båtar. Deras SRS-tal baseras ju ofta på gamla kappseglingsresultat där man seglade med andra material och skärningar i seglen t ex. Nu har man bättre segel och framförallt kunskaper om trimning och sånt vilket gör att du kan få bättre fart på båten. De äldre båtar som har fortsatt att kappseglas ofta genom åren har hoppat upp och ner i SRS-tabellen (IF, Neppare m fl) medan vissa båtar stadigt står stilla på sina blygsamma SRS-tal. Själv har jag en J17 med 0,87 i SRS-tal som fastställdes någon gång på stenåldern. Nu har jag lösfotat storsegel med två genomgående lattor och cunninghamhål. En modernt skuren fock, i och för sig i dacron men ändå mycket mer avancerad än den originalfock från 70-talet som ligger kvar i källaren. Sannolikt skulle konkurrenterna kräva att SRS-talet ändrades om det skulle vara många J17 som kappseglade med skicklig besättning. Ett gissel med LYS var ju att vissa båtar seglades sönder IF var väl ett sånt exempel. en hel drös med superduperskickliga gamla kappseglare skaffade IF:ar på sjuttiotalet och vann seger efter seger i LYS-tävlingar vilket resulterade i ett omotiverat högt LYS baserat på toppplaceringar i kappseglingar. Där skiljer sig golfen från seglingen. Där är det personen och inte utrustningen som har sitt handikapptal. Helt rättvist kommer det dock aldrig att kunna bli eftersom olika båttyper har fördel under olika förhållanden. Jag hade en diskussion i ämnet senast i går. First Class vs Forgus 31 under olika förhållanden. Hårdvind/lättvind, Sjögång på undanvind eller kryss o s v. Det är mycket som spelar in. Bäst är att bara segla på så gott man kan och ha kul! 100% rättvisa går väl bara att uppnå i entypsklasserna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 14 December , 2012 Tack för ett mycket intressant inlägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 14 December , 2012 Fast Janken - eftersom hanikapptalet är satt relativt andra båtar som också har tillgång till moderna material numer vågar jag påstå att ditt stämmer rätt bra. Man ska komma ihåg att SRS är satt utifrån en tänkt rundbana med en vind av 3-8 m/s. Vissa båtar sopar banorna med andra i extrem lätt- eller hårdvind, men egentligen är inte SRS tillämpbart under sådana förhållanden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 15 December , 2012 Jag håller med Janken till viss del. Förutom det där med att SRS är baserat på kappseglingsresultat. Det är ju inte sant. SRS är ju formelbaserat med ett empiriskt inslag. Och håller sig dina nya segel inom reglerna? Då är det ju fine, annars måste du skaffa mätbrev och bedöms då därefter. Inget konstigt med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 16 December , 2012 JonasP: Jag skriver att LYS var baserat på empiriska resultat från kappseglingar! Inte SRS! Men gamla båtar har svängt upp och ner sedan SRS infördes. Förstfick de med sig sina gamla LYStal som visade sig vara för lågt. Då höjdes de till högre och ingen kunde placera sig. Då sänker man igen! Om jag inte är helt fel ute så har väll, t ex, Nepparna åkt bergochdalbana i SRS-tabellen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 16 December , 2012 Jo, man kan nog inte förvänta sig att en ny regel ska funka klockrent utan justeringar direkt kanske, vad vet jag? Men du borde nog läsa om ditt inlägg: Deras SRS-tal baseras ju ofta på gamla kappseglingsresultat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 17 December , 2012 Visst JonasP! Gamla UDDA båtar! Jag har väldigt svårt att tro att alla 60-70 talsbåtar har teoretiska SRS-tal. Att man har mätt, vägt och räknat ut SRS för Hydra, J17, Havsfidra, P28, Nord 80 och allt som förekom på sjön under 60-90 talet! De har sina gamla importerade SRS-tal sedan LYS-tiden som baseras på GAMLA kappseglingsresultat. Så menar jag! De som fortsatt att kappseglas flitigt genom åren har fått justerade SRS! Neppare, Safir, IF, Maxi 77 m fl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 December , 2012 Båtdatabladen för jollar och flerskrovsbåtar är lätt att hitta i JonasP/bran82:s länk, men övriga litet diskret placerade. (Klicka på rutan läs mer, SRS tabellen 2012 till höger på frågor/svar för en i sin tur klickbar översiktslista.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 17 December , 2012 Man mäter och väger inte, man går oftast efter konstruktionsmåtten. Eftersom båtar som regel är 5-15% tyngre i verkligheten än vad konstruktören tänkte sig är SRS-talet som regel lite högt jämfört med om du mäter och väger in båten och skaffar ett mätbrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser