Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Flintstone

Hur löser ni gammalt smörjfett?

Rekommendera Poster

Skojar du Flinta, det är ju vanlig kallavfettning som man använder till bilen på vintern.

Sådant kan du köpa i mindre förpackningar på macken. Alltså inte den där miljövänliga soppan utan den typ som behövs när man ska bli av med gamla asfaltfläckar och skit.

Själv brukar jag använda vanlig bensin för rengöring där fett eller annan skit ska tvättas bort.

En ultraljudsvätt är säkert kanon om man ska göra rent delar till förgasare men till en vanligt styrväxel eller torkarmotor verkar det lite överarbetat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självmordspilot?

Vanlig bensin är extremt cancerogen. Innehåller bensen och andra ruskigheter som rätt lätt tar sig in i kroppen.

Använd kemiskt ren bensin istället, t.ex. heptan eller hexan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar inte du använda skyddshandskar när du håller på med lösningsmedel eller liknande kemiklalier?

Själv använder jag gummi som skydd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver andningsmask också.

Gummi skyddar inte mot santorum-fläckar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Danne, (2013, 2012, Seari, Le Grand Bleu)

Vänligen håll dig borta från mina trådar. Det spelar ingen roll vad du kallar dig...du är, och kommer alltid vara, ett troll som jag kommer ignorera fram tills den nya plattformen ger möjlighet att blockera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem har sagt att jag är vänlig?

Du fick ett bra tipps och det borde du bli glad för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flinta det är inte samma soppa som finns på macken, detta har en högre fettlösningsförmåga, tänker inte gå in i den diskussionen som följer nedan. Mvh / P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom på att jag även behöver få rent den del av styrkabeln som går in i styrväxeln, den som har som en spiral runt en hård wire. Lite X avfettning i en PET-flaska som sedan wire-änden får stå i några dar borde lösa upp guckan finfint! Det måste dock först bli lite varmare ute så inte avfettningen fryser...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att återsmörja igen, vet att vissa plaster def inte tål kallavfettningen så ta det försiktigt surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oja, här ska smörjas!! Plaster behöver jag nog inte vara så orolig för, det är gamla grejer så det är mässingsbussningar och stål, ingen plast så långt ögat når! cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaselin kan vara bra att smörja med, speciellt då man är lite osäker på om det tål annat.

post-10023932-1394237352,3375_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite lotteri av det hela...jag drar iväg ett PM med min mailadress så blir det lite säkrare kommunikation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte vill hålla på med vanlig bensin så är även amoniak bra på att lösa fett.

Går att köpa i färgaffären.

Luktar rumpa men effektivt.

Tänk vad många bra tipps det blir när man samlar forumkompetensen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, ammoniak löser inte fett av den typ som diskuteras här. Det fungerar OK för att rengöra målade ytor före ommålning och hyggligt för att ta bort den feta hinnan på fönsterruitor vid putsning. Eftersom ammoniak är starkt alkaliskt bildar det ammoniumsalter med organiska fettsyror, typ sterarinsyra ,och kan därmed underlätta upplösning. Vad beträffar lukten har vi alldeles uppenbart olika utgångspunkter. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan testa o blanda diskmedel, T-röd lika o späda m vanligt vatten, när du skall rengöra - avfetta men det krävs viss mekanisk rengöring m pensel eller dyligt. Detta medel används tex o tvätta modellflygplans klädsel från oljekladd, har vid ett flertal använts till just avfettning i samband m mekanisk renovering av undetecknad. Kan vara värt å pröva, franför allt när man limmar packningsytor. Annars får du ta eldnigsolja dvs brännolja t värmepannor i princip bunkerdiesel ej stadsdiesel    mvh facil  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant test av ultraljudstvätten. Intorkad lera på RC-bilar verkar inte vara dess starkaste område.

Som jag skrev tidigare Jag har provat på småsmå kullager och det var fascinerande att se hur fettet stod som ett litet moln ur lagret (förvisso inte gammalt stelnat konsistensfett i lagret). Jag vet inte vad det var för olja i dessa kullager men det var en kombination av gammal olja o smuts som gjort dem funktionsodugliga. Efter tvätt o smörjning med tunn olja så fungerade de igen. 

Alternativet prylen på service  kostade som en ultraljudstvätt, så jag gick +/- noll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...