Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Flintstone

Hur löser ni gammalt smörjfett?

Rekommendera Poster

Nu tänkte jag ge mig på att fixa till torkarmotorerna samt styrväxeln. Dessa är fulla med gammalt fett som jag vill få bort på något bra sätt så jag undrar om den samlade forumkompetensen har något effektivt rengöringsmedel för detta. Jag skulle helst vilja kunna sänka ned kugghjul och annat i någon vätska som löser upp gunket.

Givetvis kommer jag torka bort så mycket fett som möjligt manuellt men det är ju omöjligt att få rent överallt utan att lösa fettet på något sätt.

Diesel har jag läst om men när jag testade det vid en bilmotorrenovering så löste det ingenting! indecision

Vad säger ni, vad använder ni?

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fotogen, lacknafta eller bromsrengörare. Problemet är att lösa upp fettet utan mekanisk bearbetning. Det är näst intill ogörligt om man inte har tillgång till en alkalisk varmvattentvätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

T-röd använde jag när ajg renoverade växellådan till bakrutetorkaren på en bil för ett antal år sedan. Kanske funkar på ditt fett med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är just det jag tänker på...att lösa upp fettet. Om det är lite fett på en slät yta brukar ju T-sprit, bromsrengöring eller något annat lösningsmedel göra jobbet, gärna tillsammans med en trasa, men små kugghjul och prylar med vinklar och vrår är desto knepigare.

Det kanske inte finns något som löser smörjfett på det sättet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske en helt vansinning idé men skulle det gå att koka bort i vatten? Jag tänker på vilka otrevliga delar vi fick rent med hjälp av en kasserad diskmaskin en gång i tiden.

Beror ju naturligtvis på hur värmetåligt fettet är men i med delarna i en kastrull och på spisen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du, där sa du något johzac!

Nu kom jag på att jag använde en ganska oväntad metod för ett tag sedan för att rengöra några gamla metanolmotorer inför försäljning på Tradera. De var fulla med gammal ingrodd ricinolja och skräp. Efter lite googlande hittade jag flera träffar på amerikanska modellforum.

Man använder en sk. Crock Pot, alltså en typ av hushållsapparat för långkok, som man fyllt med glykol! surprise

Crock Poten har ett keramikkärl som placeras i en värmeskål som håller 60-80° så man lägger i sin stek eller kyckling, och kanske lite grönsaker, på morgonen och låter det tillagas under hela dagen så är maten klar när man kommer hem från jobbet på kvällen. Denna typ av produkt fanns inte i Sverige när jag ville göra rent mina små motorer så jag beställde en billig, liten, från Amazon i UK. Självklart testade jag att laga till en oxbringa innan jag förstörde den och det blev grymt gott!! cheeky

Jag lät motorerna ligga och koka i ett dygn och några av dem såg splitt nya ut när jag var klar! Detta måste fungera utmärkt för de små dreven i torkarmotorerna men jag tror inte att dreven i styrväxeln får plats så de får jag ge mig på på något annat sätt.

Undrar om man kan värma/smälta fettet med värmepistol...

Förövrigt har jag sett att bara i dagarna något bolag börjat göra reklam för Crock Pot här i Sverige. Kan rekommenderas om man vill variera sin matlagning lite! yes Det blir nog en till för mig, bra att ha en avsedd för endast mat tror jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev i startinlägget testade jag det när jag totalrenoverade en bilmotor och jag upplevde inte att de löste någonting överhuvudtaget...fast jag kanske köpte fel diesel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bräkleen  (bromsrengöring)  o tryckluft    spraya  på rikligt me bräkleen  sen  blåsa rent me tryckluft   upprepa ett par ggr   o de blir renare än då de va nytillverkat ;)    beprövat  sätt på  allt från hjullager  till fönstervevar  o torkarmotorer :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Triavfettning,används inom Flygindustrin,fast uppvärmd.Temp vet jag ej,men tippar på 70-80 grader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med det är att jag inte har någon verkstad att stå och stänka i...blush Och nu är det ju så kallt ute att fettet antagligen skulle bli som stearin...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt som används inom flygindustrin brukar vara väldigt effektivt...men var får man tag i produkterna...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trikloretylen är sjukt cancerogent och förbjudet att använda av arbetsmiljöskäl... Så, du kan ha svårt att få tag på det.

Men, principen är att lika löser lika.

Fetter av petrolium löser du bäst med andra petroliumprodukter, såsom fotogen, diesel, bensin... alkohol fungerar sådär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänkte att så var fallet...det mesta som är riktigt effektivt är farligt, antingen för hälsan eller för miljön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åk till granngården de har lantmännens X avfettning, det är den gamla hederliga, mycket effektiv spruta på avfettning på det du ska göra rent, vänta sen ett par timmar dra på igen vänta  1 timme skölj sen rent med ljummet vatten. En kanonbra avfettning använder den dagligen löser fetter och ingrodd skit klockrent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heter den X avfettning? Granngården hade jag ändå tänkt åka till då mitt torksalt tog slut när jag ordnade min mega superduper-torrboll! laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kolla dunken i morgon bitti då jag går till djuren, men har för mig att den heter X avfettning, det är agrol som tillverkar den, och det är inget miljöskit med att blanda i vatten och dyl, utan det är en ren petroleumprodukt. Ofta väntar man inte tillräckligt länge innan man tvättar av grejerna, avfettningen måste suga in i fetter o dyl, så ge det lite tid att verka men den e grym mot fett, asfalt, tjära, fettemulsioner osv, lycka till / P wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! Det kan ju verkligen komma till användning i andra sammanhang också! yes

Återkom gärna med exakta namnet när du kollat så jag vet att jag köper rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, jag svarade på det också...men som vanligt verkar forumet valt att göra som det vill med det man skriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ultraljudtvätt är grymt effektivt för att rengöra smågrejor. Kjell&Co har en som är överkomlig i pris. De hade visst kampanj för 599kr på den just nu!  http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/ultraljudsrengoring/ultrasonic-cleaner-cd-4800-p40491

Bruksanvisningen anger att man kan använda vatten, ev med lite diskmedel. Jag har provat på småsmå kullager och det var faschinerande att se hur fettet stod som ett litet moln ur lagret (förvisso inte gammalt stelnat konsistensfett i lagret). Tvättbaljan är av rostfri plåt så det går att hälla i t.ex lacknafta ellar annat fettlösande. Bara att lägga i grejorna och slå på strömbrytaren. Blir det inte rent så kör man en gång till.....

Frugans vigselring med diamant fick lyster som ny så där fick jag lite pluspoäng oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle tro att Ultraljudtvätten är effektivare. Den tar även i de skrymslen dit du inte kommer åt med en tvättborste. Som exempel kan du titta på en diamantring och fundera på hur du ska komma åt bakom/under diamanten, ultraljudet fixar det på ett par minuter. Dessutom så behöver du inte ens bli smutsig om fingrarna, tvätten gör jobbet själv. Är delarna för stora så kan du hålla ner dem i tvättvattnet och ta en bit i taget. Så slå till, jag tror inte att du ångrar dig. Sen kommer du att fortsätta av bara farten med glasögon, klocklänkar mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste i vanlig ordning lägga näsan i blöt. Lintott har säkert helt rätt. Ultraljudsbad tillhör standardutrustningen på alla kemilaboratorier där man har behov av att lösa upp och/eller rengöra.  Har själv skaffat mig pluspoäng p.s.s. genom att rengöra och fräscha upp hustruns smycken. Tyvärr var det inte min idé, utan mer eller mindre standardförfarande på jobbet. Förutom effekten av vibrationerna värms fr.a. metallföremål upp med tiden vilket ytterligare kommer att underlätta upplösningen av ditt stelnade fett. Vatten+ ev. diskmedel (viss risk för skumning)=kanske. Lacknafta eller annan tung pertoleumprodukt=troligt. Vatten har ju fördelen att inte lukta, inte ta fyr och att, genom sin högre, densitet överföra ultraljudsenergin bättre. Du får prova dig fram.

Blev så entusiastisksmileyatt jag planerar att köpa ett bad nästa gång jag hälsar på hos Kjelle.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade denna test av nämnda ultraljudstvätt: http://minioffroad.se/content/view/1118/221/

Verkar inte som att den är riktigt rätt metod för det jag vill göra...men den är säkert bra till smycken och andra saker som inte är superskitiga med fett och olja.

Det blir att kolla in tvätten på Biltema istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länken kossor! Det blir en sån när jag svänger förbi Granngården nästa gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...