Zanni 0 Postad 12 December , 2012 Hej Vi har just köpt ett litet fritidsskepp i Holland och registrerat henne där. . Vi har tagit alla nödvändiga svenska certifikat (Förarbevis, Kustskepparexamen, Kanalintyg, VHF-certifikat). Men eftersom skeppet är Holländskt kan vi inte använda våra svenska certifikat på de inre vattenvägarna i Europa, eftersom Sverige inte har skrivit på resolution 40, utan vi behöver ett ICC-certifikat (International Certificate of Competence) för Europas inre vattenvägar för att få använda henne. Nu är problemet det att i Holland eller Belgien får vi inte göra provet på engelska eller med tolk och i England låter de inte folk från ett land som är med i FNs UNECE (där man skriver på resolution 40) men inte skrivit på resolution 40 göra provet. Det verkar inte heller finnas någonstans i Sverige där man kan göra provet. Att registrera henne i Sverige skulle kosta oss en mindre förmögenhet (upp c:a 50 000 kr) så länge hon ligger i Holland. (I Holland kostade det c:a 650 €.) Och köra upp henne till Sverige får vi ju inte göra själva. Så vi skulle vara väldigt tacksamma för den hjälp vi kan få om det är någon som kan komma på en lösning på problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 12 December , 2012 Spontant tänker jag två saker: Utflaggning, dvs ni registrerar båten i lämpligt land. Och. Att ni anlitar någon behörig som tar båten till kusten och går sedan yttervägen själva. För ni vill få båten till Sverige? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 12 December , 2012 Det låter ju mycket märkligt det hela. Har ni diskuterat detta med sjöfartsinspektionen på Transportstyrelsen? Jag har ju ingen aning om hur det är med fritidsskepp men vanliga handelsfartyg får man tillfälliga dispenser. Vanligtvis giltiga en månad. Då kan fartyget flaggas svenskt. Och på svenska fartyg gäller svenska behörigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 13 December , 2012 Ska fartyget till Sverige eller ska ni använda och bo ombord i Holland/Nederländerna. Jag antar att det är en Barge/Tjalk och att den inte ska till sverige. I såna fall IYC på Irland kanske skulle kunna ge er ICC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 16 December , 2012 Pratade med ett holländskt seglar par för två veckor sedan om vad man behövde för intyg/certifikat/utbildning för att gå på de holländska kanalerna. De tittade väldigt frågande på mig och svarade att man inte behöver någon särskild utbildning eller intyg. Men å andra sidan seglat de inte så mycket på kanalerna då de bor nära Nordsjön. Men kolla upp det där med intyg/kurser osv en gång till du kanske kan klara dig utan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leboat 0 Postad 17 December , 2012 Om fartyget är längre än 15 meter behövs någon form av certifikat. Om svensk utsjöskepparer-intyg inte gäller eller ej vet jag inte.Det står i mitt ex att (utsjöskeppar-intyget omfattar kunskaper för att genomföra en resa med fritidsfartyg utmed kontinenterna och på kanaler enligt CEVNI ,resolution No.40.) http://docs.google.com/document/d/1KDQjmMcKb4E8Cu_vLMfbRMZhs0z8r5cl6Jzizbaj_MM/edit?hl=en_GB&pli=1 Hej alla föresten..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 17 December , 2012 Hej och välkommen le boat. Problemet är nog att på svenska fartyg gäller svenska behörigheter och certifikat. På holländska fartyg gäller holländska behörigheter... Flaggstaterna har ibland lite egna regler för konvertering av behörigheter. Det märkliga i historien är varför ts inte registrerade fartyget i Sverige från början. Om han eller hon nu vägrar flagga skeppet svenskt så blir det ju till att konvertera eller läsa in en behörighet som flaggstaten godtar. I ärlighetens namn blev nog detta inte ett praktiskt problem förrän i det ögonblick ts frågade. Det är alltid lättare att få förlåtelse än tillåtelse, är ett gammalt internationellt byråkratordspråk ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 December , 2012 Du menar nog Kanalintyget, det gäller för att få framföra en båt på kanalerna. Det är ju fö ett krav i de flesta länder. Men här handlar det om behörighetskrav som hollänska staten ställer på en hollänsk båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 17 December , 2012 Att ha skeppet utomlands när det skall mätas in i det svenska skeppsregistret blir sanslöst dyrt. Du får betala för att mät-gubben skall komma till din hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leboat 0 Postad 18 December , 2012 Det menar jag inte men det spelar ingen roll för det gäller inte ändå tydligen. I min blåbok från NFB står det så under utsjöskepparn. Jag har Kanalintyget med men det är ett kompliment till Förarintyget,som tillsammans med båtpraktik ger samma behörighet på inre vattenvägar och kanaler. I min enfald trodde jag att Offshoreyatchmaster vägde tygre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 December , 2012 I den blå boken finns det tre intyg som har ett juridiskt värde: SRC, Kustskeppar och Kanalintygen. Det är vad som gäller numera i alla fall. Kustskepparintyget ger behörighet att köra båt större än 12x4 m men det gäller svenskt fartyg. Andra länder kan ställa andra krav. Möjligen kan Fartygsbefäl klass 7 accepteras av tex Holländska staten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 13 Februari , 2013 Hur gick det Zanni,hur bar ni er åt? 1 inlägg sen inte mycket mer...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 14 Februari , 2013 Nja fyra, även förarbevis har juridiskt värde på svenskt territoriellt vatten (gissa vilket ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 14 Februari , 2013 inte enligt wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rarintyg_f%C3%B6r_fritidsb%C3%A5t - Intyget innebär inte någon behörighet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Februari , 2013 Kanske den dagen man börjar skriva in Förarbevis i blå boken. I nuläget finns dock bara Förarintyg och det saknar juridiskt värde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 15 Februari , 2013 Tydlligen ska förarbevis krävas vid yrkesmässig transport: Båtlivsutbildare Håkan Stenhardt förtydligar: Den lägsta nivån på yrkesmässig utbildning är sedan 15 juni 2007 Förarintyg. Med detta får man köra båt i yrket om man inte under transporten utför uppdrag åt någon annan mot betalning. T ex får hantverkaren köra sig, en kollega och sina verktyg till en ö och arbeta med ett hus. Däremot får inte uppdragsgivaren, dvs husägaren, följa med eftersom då en del av ersättningen kan anses vara för transporten Men jag hade inte hört talas om detta innan jag läste det första gången Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 15 Februari , 2013 Intressant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Februari , 2013 Enligt juristerna är det dock bara Kustskeppar, Kanal och SRC intygen som har ett juridiskt värde. Jag ska se om jag kan få en sjörättsjurist att utveckla det hela. Fö håller jag inte riktigt med om Håkans tolkning. Läs på TSFS 2010:102 2:kap, 1§ Obs att det bara gäller båtar över 6 m och inre fart d) nyttjas – av brandförsvar och räddningstjänster i deras verksamhet – av utbildningsanordnare inom fritidsbåtssektorn vid utbildning, – som bastuflotte eller motsvarande. Denna ändrade skrivning tillkom eftersom det annars var omöjligt för en kursledare att tex ta ut några elever på praktiska övningar utan att ha lägst Fartygsbefäl klass 8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 15 Februari , 2013 Gör gärna det, för det lät udda med Håkans skrivelse. vill du ha källa så skrev han det här:http://www.sxk.se/content/skepparexamen-och-fartygsbef%C3%A4l-klass-viii Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 7 December , 2014 Nu kan man ta ett ICC. Även Svenskar. http://www.noonsite.com/General/CruisingInformation/DOCUMENTS%20YOU%20WILL%20NEED/icc-now-available-to-all Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 8 December , 2014 http://sjoklar.se/nyheter/sj%C3%B6klar-f%C3%B6rst-med-icc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser