Mackey 4 502 Postad 25 December , 2012 Stockholms skärgård är rätt! Det blir inga flera ledtrådar just nu. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 December , 2012 Det var elakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 25 December , 2012 Instämmer, vi som var först här borde ha någon form av förtur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 25 December , 2012 Arma människor från söder... :-) Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 25 December , 2012 Tacka vet jag demokrati... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 25 December , 2012 Ok, ok, ok! Här finns viken. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 December , 2012 För att inte avslöja för mycket kan jag bara nämna att det är port=1075 Mackey - tack för den uppenbara ledtråden. Stockholmare - var ligger platsen!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 25 December , 2012 Varför är man inte förvånad att Tommy var den första som listade ut platsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 25 December , 2012 Jag har inte själv riktigt räknat ut vad port=1075 innebär... ...men det är säkert rätt. Följdfrågor då; Vad heter ön som statyn står på? Mackey Edit: Jo det är rätt svar... Edit 2: Tog bort en fråga som jag själv hade fel svar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 26 December , 2012 Synd att jag varit borta från min dator hela julhelgen, för man ser klart på bilden att det är viken i Inre Hamnskär i Söderams skärgård. Fast de övriga ledtrådarna förstår jag inte riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 December , 2012 På tal om mitt svar port=1075 som jag trodde att åtmisntone Mackey förstod vad det avsåg. http://www.marinwiki.se/port.php?port=1075 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 26 December , 2012 Så om nu ledtråden inte är löst så kvarstår frågan, vad heter ön där statyn står? Statyn ligger ONO om Inra Hamnskär, lite, lite fel i ledtråden tidigare alltså. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 December , 2012 Är det en trästay utsågad med motorsåg? Vem föreställer det? Hur långt från Inra Hamnskär? Snygg bild i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 27 December , 2012 Ofta har man varit i närheten av ön med skulpturen när man kommer till Inra Hamnskär, eller så kommer man nära när man lämnar Inra Hamnskär. Eventuelt kan åss vara till hjälp för att förstå avståndet mellan Imra Hamnskär och ön med statyn. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 27 December , 2012 Det finns flera statyer på ön... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 27 December , 2012 ...och en liten fin hamnanläggning. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 27 December , 2012 Det är fri parkering, men man ombedes lägga pengar i en parkeringsautomat på kajen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 December , 2012 Kan det va Manskär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 27 December , 2012 Så här ser ön ut när man närmar sig. Ledtråden skriven som nedan kanske hjälper? ÅSS Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 27 December , 2012 Å:et borde vara öns namn, och SS=segelsällskap? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 December , 2012 Den din sista fråga får mig att fundera på om jag skall gå med i åss. Dvs Svenska Ångest Syndrom Sällskapet. http://www.angest.se/riks/ Innan jag blir antagen som medlem får jag försöka dämpa mina upprörda känslor genom att upprepa ett mantra. Av någon outgrundlig anledning kom just detta ord för mig; Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar - Kobba Klintar ........................... http://www.cview.fi/images/kobba1.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 27 December , 2012 Just det, ÅSS = Åländska segelsällskapet (inget annat) och ön är Kobba klintar. Kobba klintar är väl värt ett besök, men hamnen är liten och grynnorna ligger tätt. Det finns dock både en enslinje norr ifrån och grynnorna är utmärkta. Det finns ett café och ett museum som visar hur livet var på den gamla lotsstationen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 December , 2012 Synd att jag inte visste den är jag seglade förbi fören massa år sen. Det skall välinte va nåt större problem att ta sig in i den hamnen. Det ser ju ut att va tätprickat. Visserligen inte lilka bra utprickning som det norska systemet, men ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 27 December , 2012 Åter på svenska sidan... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 27 December , 2012 Jo, tyvärr seglar man förbi diverse intressanta platser allt som oftast. Det är därför jag tycker MarinWiki är en så enormt bra idé. Allt möjligt (hamnar, toor, matställen, nöjen, mm) samlat på ett och samma ställe. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 December , 2012 En försvarsanläggning med fri horisont - Söderarm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 27 December , 2012 Försvarsanläggning är rätt! ;-) Söderarm är fel. Här finns möjlighet att gå guidade turer genom hela anläggningen.. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 27 December , 2012 Jag tycker det ser ut som den plats där man i berget hittar brytaren på bilden. Här är det hustrun som har makten i sin hand och råder över värdsläget... Man undrar om det är brytaren som skapar konsekvensen eller om det kanske var tänkt att man skulle anpassa brytarens läge utifrån omvärlden. Lite lustigt tyckte vi det var iallafall när man lät fantasin skena. Arholma batteri är min gissning. God fortsättning på er förresten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 December , 2012 Båten på bilden är den båten jag seglade med mest i Stockholms skärgård 2000 - 2005. Batterierna var helt skrot när jag köpte henne. Förstå den gåtan den som kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 27 December , 2012 Batteri Aholma öppnade väl först 2008 för allmäna besök? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser