Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Gäst Kalman

Gissa platsen 3

Rekommendera Poster

Självklart skall det vara Storkläppen och inte Måskläppen, hade lite för bråttom.

Och visst gillar jag Ålandsskär i Huvudskär, men det är tyvärr inte ön jag frågar om. Vad jag vet så finns det ingen labyrint på Ålandsskär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter idogt Googlande och letande har jag kommit fram till - Borgen.

Just det ordet sätt ofta i samband med labyrinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är nog Tommy klurigare än både jag och min bildgåta, men Borgen är det inte.

Nästa ledtråd, nu måste jag väl få ett rätt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenska Högarna. Eller?

berätta gärna om kopplingen/likheten med storkläppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en synnerligen intressant redogörelse för Heidenstamarna på din blog Toaen (tumme upp här).

Jag har skrapat rost på Finngrundet i min ungdom och inser nu att jag har en moralisk plikt att mer vördsamt och engagerat ANGÖRA Heidenstams fyrar nästa sommar. Med eller utan bryggkontakt (smiley här)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har skrivt några inlägg om Heidenstamsfyrar jag besök. 

http://thallatha.blogspot.se/2010/04/heidenstamsfyr-maloren.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/05/heidenstamnsfyr-hjortens-udde.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/04/heidenstamsfyr-fjuk.html

http://thallatha.blogspot.se/2011/03/heidenstamnsfyr-gotska-sandon.html

Har/hade för avsikt att skriva om alla fyrarna, men jag har kommit va mig/fått skrivkramp och kanske också fått lite seglingskramp Har väl ytterligare ett antal som jag besökt och skulle kunna skriva om. Skulle väl egentligen kunna skriv något om alla. Vet ju egentligen inget, men är duktig på att själ från andra och omformulera. wink

post-945-1394237356,3348_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenska Högarna är helt rätt. Min favoritö, tyvärr långt från Lisö och kräver perfekt väder. Förr i tiden brukade jag besöka Svenska Högarna med min RYDS 480S och tälta på östra stranden, men är för gammal för såna äventyr nu. Men i somras seglade dit ensam i en Maxi 77.

Storkläppen då, det som är av intresse på bilden är fyren. Fyren består av en lanternin monterad på en båk. Båken byggdes ursprungligen på Svenska Högarna, men när Svenska Högarna fick sin fyr, plockades båken ner och ställdes upp på Storkläppen. När sedan den omtalade kläppstormen flyttade på gjutjärnsfyren på Storkläppen, plockades fyren ner och man satte en lanternin högst uppe på båken och den funkar fortfarande som en fyr, även om dess ljus är numera i svagaste laget.

Själv tycker jag att Heidenstamfyrrna är de finaste fyrar som finns.

Bonusfråga: Var finns fd gjutjärnsfyren från Storkläppen nu ?

Banusfråga 2: Vad är det för märkliga djur som fyrmästare C A Laudon sköt på Storkläppen ?

post-29756-1394237356,3892_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bonusfråga 1: På Viskär uppfördes ett åttakantigt torn i nitad järnplåt med en spegelapparat.  Fyrtoret är ritat av A. T. Gellerstedt och uppfördes redan 1872 på Västergarns Utholme utanför Visby.

År 1890 flyttades den till Storkläppen ca en mil nordost om Västervik där den fungerade som fyr bara ett par år. Samma år innan personalen hade flyttat in i det nya bostadshuset bredvid fyren drabbades Storkläppen av en svår storm. Bostadshuset flyttades flera meter och dasset blåste bort. Kvar stod dock fyrtornet som därefter användes som sjömärke till 1894 då det flyttades till Viskär och blev fyr igen.

http://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/SiteCollectionDocuments/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/byggnadsvard/BMUtrnVisk%C3%A4r22.pdf

Bonusfråga 2: En Älg http://www.fyr.org/Pdffiler/Storkl%C3%A4ppen.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du Tommy, det var rätt bägge gångerna !!!

Måste ha varit en fascinerande upplevelse att få se en älg på Storkläppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt den berättels som jag länkade till var det tom ännu värre. Ölgen kom inte iland förrän den var död.  Den hade horn och då är det väl en tjur - eller. De var ute i en liten båt och rodde bort till det konstiga de fick se på vattnet. När de kom nära fick de se att det var en älg. Enligt berättelsen la älgen upp framhovarna på båten och höll på att vält den. Var den trött eller var det isjälvförsvar. Det var då de sköt honom, med skott från två bössor psamtidigt. Kan det ha varit hagelbössor för sjöfågeljakt?

Berättelsen i sin helhet är värd att läsa för de som är intreserad av hur hårt livet på en enslig fyrplats var - speciellt ur en kvinnas perspektiv.

När vi kom till Haparand Sandskär låg det en tysk motorseglare där. Vi la oss intil,l fast bryggan egentligen inte var avsedd för gästbåtar utn för de båtarna som hade hand om skötseln av ön. Sophämtning mm.

Tysken berättade att alldeles innan vi kom så hade en älg kommit simmandes och stigit iland på ön. När vi lite senare tog en kort promenad fick frugan se älgen inne bland träden. Den blev nog skrämd av hennes upphetsade utrop, så jag fick aldrig se den.

Att älgar ger sig ut och simmar är inte helt ovanligt. Det händer kanske inte varje år här i omgivningen, men då och då. En berättels förtäljer att en Smögare fick se en älg simma på öppet hav på utsidan Smögen med kurs mot Norge (ca 70 distansminuter bort) för några år sen.  Smögarn lär ha kört framför huvudet på älgen och tvingat den vända och sätta kurs på land igen.

Bifogad bild. Nån älg fick jag inte se, men det är väl älgskit på bilden. Inte färsk, så det visar ju att det inte var ovanligt med älgar på Haparanda Sandskär. Skiten fanns ungefär där frugan såg älgen.

post-945-1394237356,571_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snarare den norra stranden på östra sidan av mitt i. indecision

post-945-1394237356,7523_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man seglar i dessa trakter är det lätt att fastna. Tom namnet på farvattnet indikerar på detta.

Fast det är namnet på hamnen jag söker.

post-945-1394237357,0069_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ligger nåt i det du tänker.

Inloppet till den hamn jag tänker på var ganska grunt och hade benägenhet att sanda igen.

Det tog ca. 400 arbetare 5 år att gräva en kanal med  hacka och spade. 4,4 km lång, mellan 22 och 28 meter bred och 3 meter djup.  Mellan 1861 och 1913 ledde kanal  sjöfart säket förbi de förrädiska grunden.

post-945-1394237357,1486_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någonstans i Limfjorden. Behöver fler ledtrådar för att hitta rätt hamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredrik VII kanal vid Lögstör i Limfjorden. Fjord är inte vad man tänker på i dessa vatten. Några meter djupt. Om man inte har otur att komma pä sidan om vägen.

Trevlig segling i dessa trakter trots allt. Det danske smil är inte bara smil. Man hittar ofta genuint hjälpsamma människor. Ett par i grannbåten lånade ut sin bil när vi berättade att vi tänkte hyra bil och se oss omkring. Utan ersättningskrav. Tjusigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissning, kan det vara Kinda kanal?

Strax utanför Linköping.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min seglast i Limfjorden 2007 tillhörde inte nån av mina soligaste seglatser. Från Hals till Thyborgön hade jag västanvind mellan nästan ingenting till 25 m/sek och allt från duggregn till ösregn varje dag. Den natten jag låg i Thyborgön vände vinden och sen hade jag östanvind och regn tills jag kom till Hönö. Dessutom hade jag tekniska problem varje dag. Vilket tekniskt problem  jag fixade till när jag låg i Lögstör kommer jag inte ihåg.

Nästa dag, i Tisted kom jag på att orsaken till mina många elektriska problem berodde på att jag inte fått en motorbullt på gänger när jag skulle ansluta minusen på motorn och glömt bort det. Jag blev tvungen att lossa motorn på alla motorkuddarna, få bulten på gänger och rikta och dra fast motorn igen.

På väg ut ur Tisted hamn stoppade motorn. Efter att jag ankrat i en bukt sydväst Tisted konstaterade jag att jag glömt en trasselsudd i dieseltanken när jag byggde om den vintern innan. Detta hade strypt dieselflödet till nästan ingenting.

Från bron över till Mors och till Jegindö seglade jag på revad kryssfock i storm. Jag hade inte kunnat få in nån vettig radiostation där jag begrep va de sa på väderleksraporten - som tur var. Hade jag vetat att det blåste så mycket så hade jag gått miste om en härlig seglats.

Nästa dag blåste det inte så mycket men det var en förfärlig krabb sjö i det grunda vattnet mot Oddsund. Bifogade bild föreställer mitt peke när jag kom fram. Det syns också på bilden att kameran började ge sig.

Det var min fru som ville segla till limfjorden, för att det var så lugna och skyddade vatten - pytsan.

På hemvägen mellan Lögstör och Nibe, drog jag av kutterstaget med rullfocksbelsget pga att jag glömt montera en falledare när jag passerade Ökerö. I Nibe la två digitala kameror av. Samma dag var jag med och drog loss en Hollänsk båt som gått på grund i leran, varvid jag lyckdes få bogseränden i min proppeller. När jag sen  i ösregnet kom in till Aalborg brann laddagregatet till en av mina digitala kameror upp när jag anslöt landströmen. 

I Saeby fick jag en av mina värst ichiasatacker på länge och dagen efter skar motorn vid Ving västra angöring. 

En härlig och uppleveserik färd som jag inte kommer att glömma så länge jag lever. Jag borde egentligen segla i Limfjorden snart igen. En kommande seglats kan bara bli bättre än min förra och jag kanske kan få möjlighet att uppleva annat än att laga och fixa till krånglande tekniska prylar.

Vist var det rätta svaret Lögstör.

post-945-1394237357,2014_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi seglade i Limfjorden med tanke på att segla över till Storbrittanien om vädret skulle kunna tänka sig och va lite hyggligt. Vädret hade sina sidor. Ganska skapligt några dar men blev allt sämre. Blåst och regn.

Det slutade med en snabb hemsegling. Sen tog vi bilen till Amsterdam. Man kan tro att Limfjorden är att leka med men alls icke. Iallafall inte om man har kass motor. Man går rätt mycket i muddrade leder. Av naturliga själ inte så breda. Drygt arbete att hålla fritt från uppsandningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som alla insjöar/innanhav är Limfjorden inte att leka med. Sjömän på insjöar skall man inte förakta.

Då frugan hoppade av seglatsen i Göteborg för att akut passa barnbarn i Stockholm seglade jag själv. GPS;en hade krånglat sen start, så jag köpte en ny handburen - den billigaste de hade i Aalborg - plus båtsportkort som förutom Limfjorden även täckte den Danska västkusten. 

Hade en liten tanke att jag skulle gå ut i Nordsjön vid Thyborgön, och gå hem via Hanstholm och Hirtshals, men det blåste så mycket och var så dåligt väder att jag bestämde mig för att segla tillbaka

post-945-1394237357,2774_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för mig just nu, kommer inte på var det är...

PS. Tur att du fick med bilden den här gången;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag tänkt efter behövs nog ytterligare ledtråd för att man ska spåra rätt i tankebanorna.

Viken ligger väster om denna plats.

Mackey

post-10017094-1394237357,9158_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej. wink

Det skulle ju kunna va nånstans i Bohuslän, men jag gissar på Stockholms skärgård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...