Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Tirill

Vinterkörning med motorbåt

Rekommendera Poster

Såg att en person hade försökt ta upp detta tema en gång tidigare, men utan att lyckas få nån respons. Jag provar igen då så får vi se!

Jag bor ju på en ö i Bohuslän, och är året runt beroende av att med egen båt kunna köra på havet. Jag har under drygt 30 år haft ett antal olika båtar och motorer för at tta mig iland. Mest öppna plastbåtar med utombordare.  Det är ju så med saltvattenisen, (i motsats till sötvatten) så blir den till att börja med på säsongen ganska blöt och marmeladliknande. Denna is är väldigt snäll mot plast och gelcoat, och skrapar/skär inte upp skrovet. Jag har kört upp till en distansminut i 3 cm tjock is, och kortare sträckor som några tiotal meter har jag kört i 5-6 cm tjock is.

Sötvattenis (även inräknat Östersjön) blir ju mycket hårdare och mera glaslik. Detta förklarar antagligen det stora antalet aluminiumbåtar bland de som kör året runt i olika skärgårdar etc

Nu skall det sägas att saltet lakas ur isen med tiden, och man får vara vaksam på att efter nån månad, så kan även saltvattenis börja bli hård och skärande.

Har mest haft äldre båtar av GAP (Glasfiberarmerad Polyester) och här ser plasten ut att behålla sin styrka ner mot temperaturer under 20 minusgrader. Har vid många tillfällen fått hacka ut isblock från båten genom att stöta sönder dom med en stör, järnrör eller liknande, och det verkar det hålla för.

Olika självlänsarrangemang har ju en tendens att frysa, då det ställer sig färskvatten i dom från regn etc, och här måste man vara obs, då annars kulventiler och rör kan frostsprängas. Har man dessutom otur kan detta ske under vattenlinjen, och då blir det stora problem.  En del personer stänger självlänsen på vintern och häler t.ex. glykol i i slangarna/rören.

OK, detta var lite om båtar och skrov på vintern. Kom igen nu med lite kommentar och erfarenheter, så skall jag förbereda att skriva lite ocm att köra utombordare i ner mot -25 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga ChalleJ, han körde med sin båt i is för någon vecka sedan, dessutom är han någon slags mekaniker som gillar/intresserar sig i motorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppe i norra skärgården här på baksidan började skärgårdsfolk köpa så kallade glasskiosker, dvs en styrhytt i aktern.

 

Då slipper man vinden. Och jag har börjat se radar på fler och fler tak sedan ca 5 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, men det verkade vara lite klent med svar, så det kanske var dax att börja med åtminstonde ett, det blir väl lite lättare att man öppnar tråden om det finns några svar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm.... Ja, inte så många kommentarer här om vinterkörning av BÅTAR, men det är kanske ovanligare än jag tror. Kanske är det så i alla insjöar och på ostkusten, att man aldrig kör på vintern, då isen omedelbart blir så destruktiv att det är omöjligt.

I alla fall skall jag berätta lite om mina erfarenheter efter ca 30 år med vinerkörning med mindre båtar, och då utombordare denna gång. Jag har under dessa år hunnit avverka ett drygt halvdussin motorer av lite olika fabrikat och typer.

Det har väl inte varit någon motor som varit helt oanvändbar om vintern, men generelllt tycker jag att de enklare motorerna har varit de mest användbara och pålitliga. Speciellt OMCs tvåtaktare typ 15 och 25 Hp från 80 och 90 talet.  Här finns inget extra lull-lull utan det är bara det som är absolut nödvändigt.  Tyvärr e ju dessa motorer stora miljöbovar, och det talas ju ibland om att tom förbjuda som redanär i drift.

En motor som en hederlig 25 Hp OMC e ju en motor som kräver sin man att dra igång redan i sommartemperaturer. E det 15-20 minusgrader e den rätt o slätt rejält tung att dra igång. 

Något som är bra att ha i båten är dels en spray flaska 5-56/WD-40 och en flaska gammal hederlig startgas. Dessa kan vara guld värda när man får strul.

Jag brukar vara mycket generös med karburatorsprit i bensinen på vintern. Detta för att ev kondens inte skall frysa i slangar eller besinpump/förgasare. Dessutom noga med att stänga luftningsskruven på tanken och hålla den så full med bensin som möjligt.

Vid kyligt väder under ett par minusgrader skal ju riggen på motorn alltis vara nerfälld i vattnet. Jag har aldrig konkret fått bekräftat varför, men antar att det är för att kvarsående vatten inte skall frysa i vattenpumpens impeller. När man då drar igång motorn så kan inte gummipellern vridas (låses av isen), utan resultatet blir att axeln vrider sönder navet i impellern. Detta behöver inte märkas med en gång, utan kan visa sig en tid efter olyckan har skett.

Blir det isbildning i kylvattensystemet så är det inte ovanligt att just den slangen till skvallerstrålen drabbas. Det är då klokt att varmköra motorn vid bryggan tills denna slang/rör har tinat och det kommer vatten så man är säker på at motorn har kylning.

Skulle motorn inte få kylning utan nyper ute på havet så är det inget kul plats att sitta i en liten plastbåt i minus 20 grader.

På motorer med elstart, batteri och generator så är min erfarenhet att en liten digitalvoltmeter på instrumentbrädan är guld värd. På denna kan ett tränat öga se en mängd viktiga saker! Tomgångsspänning. Spänning vid start och laddningsspänning.

Om man inte direkt kan tolka de absoluta värdena, så  ger de relativa en god indikation på om el/startsystemet är ok. 

Antar att de flesta moderna motorer idag skall klara de vintrar vi har här i Norden Åtminstone i teorin. Jag vet att Honda för ett antal år sedan hade problem med att det ställde sig vatten nånstanns i motorblocket som kunde frysa och orsaka motorskador. Annars har jag inte hört om någon motor som varit direkt olämplig för vinterbruk.

Kan som avslutning nämna att den motor jag kör med just nu, en Yamaha F-100 fyrtaktare från 2001 har visat en underlig beteende vid under -15 grader. När motorn har gått i ca 30 sekunder efter start så kan ibland det akustiska larmet tjuta. Det är ju oroande, och jag har inte vetat vad det har varit eftersom ingen indikering visats. Förra året installerade jag oljetrycksmätning och kylvattentemperaturmätning för att ha bätte koll på motorn. Nu vet jag att det är oljetrycket som sjunker från normalt 7 bar till ner mot 2,5 bar när detta sker.

Jag vet inte varför, men det kan vara att den kalla och styva motoroljan samlas nånstanns i motorblockt/ventilkåpan innan den rinner ner i tråget, och att detta gör att nivån sjunker i tråget så pumpen tar luft. Efter ett par minuter så är allt ok. Jag använder semisyntetisk 10W-40 olja, men funderar på att gå över till helsyntetisk, för att oljan skall vara mer flytande vid så låga temperaturer.

Ja, det var det jag kan komma på. Kom nu med lite smarta kommentarer och synpunker här så jag får reda på andras syn på detta tema!

 

 

post-10020431-1394237357,0903_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill även poängtera att det är viktigt att använda en olja som är anpassad för så låga temperaturer, dels för att den ska hålla sig lättflytande, men även för att den ska blanda sig väl med bensinen och ge den smörjning som är nödvändig. Står på vår nuvarande flaska vilken man ska använda för olika temperaturer, kolla på er flaska/ i instruktionsboken så inget blir fel, vore synd om det skulle hända något på något så litetfrown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser på Biltemas 2-taktsoljor att det står inget om temperaturer och blandbarhet där. Däremot har man man en speciell olja för Snöskotrar och en som är helsyntetisk.

Dock så har jag aldrig haft nån motor med separatoljesmöjning, utan bara blandat i bensinen.

Måste säga att jag aldrig hört detta tema förut om viskoiteten på 2-taktsoljor. Har sen jag var lite och körde moppe på 60 talet bara blandat vanlig, och sen på 70 talet speciell 2 taktsolja i bensinen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...