ChalleJ 3 Postad 10 December , 2012 Hej, har en yamaha 2 takt 6 hk.. tänkte om någon vet vad det sitter för slags strypning på en sådan 6 hk.are ? eftersom yamaha 6 hk och 8 hk är exakt samma motor va gäller volymer osv tacksam för svar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 11 December , 2012 Yamaha använder sej av lite olika trick för att skapa olika effektnivåer på förgasartvåtaktare med samma basmotor. Vanligast är att man effektjusterar med olika förgasare och tändförställning. Ibland skiljer mer t ex, insug, bladventiler, port-timing, topplock och avgaspipa. Sällan är det så enkelt att man bara kan ta bort en strypbricka. En snabb koll på nedanstående länkar för modellår 2000 visar att powerheadet, insuget och bladventiler har samma artikelnummer medan knasaren och avgaspipan inte har det. Slog även en flukt i servicemanualen och tändkurvorna är lika medan WOT-range är 500 rpm högre för 8-hästaren. Det verkar således som att det är förgasaren och avgaspipan som får motorn att andas på ett högre varvtal vilket skapar den extra effekten. Har som sagt bara slagit en snabbflukt och det kan va mer som skiljer. Knasare är lätt att byta, pipan kräver att headet delas från riggen. http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2000/8MLHY/parts.html http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2000/6MLHY/parts.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 11 December , 2012 ohfasen, hade änna de i tankarna att de kunde va knasaren som skilde lite, tack för ditt svar, hade väl inte tänkt att lägga några direkt pengar på den, ville bara höra mig för lite ifall de satt någon litet lättare strypning men då får han gå som han är, han går ju som en klocka nu som han är så. förresten du vet inget ställe som säljer mycket begangnat va de gäller 80 tals utombordare ? mvh cj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 11 December , 2012 vet du om ja kan öka topphastigheten på nått smidigt sätt då ? tänkte på 8 hk propeller där ? den är ju en tumm större än 6 hk om man kollar på duells.se så är 6 hk propeller 8,5/ 7 och 8 hks propeller 8,5 / 8 , gör detta någon skillnad tro ?? http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=554232#params:nid=554232&p=1&t=Info mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 11 December , 2012 Njaee.. Bäst prestanda får du om motorn varvar som den ska. En för stor propeller riskerar bara att dröna ner motorn. WOT-range är 4000-5000 rpm och en propeller som får den att varva i närheten av 5000 rpm är sannolikt den som ger bäst prestanda. Maxeffekten kommer enligt Yamaha vid 4500 rpm så allt under det är förkastligt ur prestandasynpunkt. Det enklaste sättet att få ditt ekipage att gå så bra som möjligt är att laborera med båtens viktfördelning och eventuellt sätta på en trimfena som får den att plana lättare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 12 December , 2012 okej, då har jag fått lite mer kött på benen, lite svårt att veta bara hur mycket den varvar, borde väl gå att koppla in en lite varvräknare underkåpan i hop med tändspolen på nått vis ? eller är ja ute o cyklar nu ? då kan ja ju byta propellrar o se när ja kommer upp på det bästa varvtalet! mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 12 December , 2012 Har du belysningsspole kan du mäta frekvensen på spänningen. Sen får du ta de gånger 60 ( eller 120 om 2 cyl motor för att få ut varm/minut. OBS viss risk för störningar från tändningen. På min Tohatsu funkar det bra, men sämre på johnson jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 12 December , 2012 en trimfena kan även bromsa ner båten, okej men men, finns de ingen simpel billig varvräknare på biltema eller nått som kan mäta en 2cyl 2 taktare ?? eller måste ja promt vända mig till en yamaha återförsäljare ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 12 December , 2012 Japp, belysningsspole finns och prexis som 2taktoel skriver så mäter du bara frekvensen på denna, grön sladd, med en multimeter. Det är däremot inte antalet cylindrar som avgör utan antalet poler på svänghjulet. Din snurra har 4 vilket ger 2 pulser per motorvarv. Multimetern mäter i Hertz som är pulser per sekund men vi vill ju ha varv per minut så du får gånga värdet på multimetern med 30 för att konvertera Hz till rpm.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 12 December , 2012 Jag har 2 st 2 cylindriska motorer och de ger 2 pulser per varv på svänghjulet. (Johnson 20 och Tohatsu 30) Och rätt som du skriver Jarb man ska ta frekvensen*30 då och inte 60*2 som jag skrev fel. Min Tohatsu visar på maxgas 185 Hz. Det blir 5550 varv/min. Den ska ligga mellan 5850 och 5150 på maxgas så det är bra som det är nu. Som frekvensräknare har jag en Biltema multimeter. Tyvärr räckte det inte med bara den utan har fått bygga ett filter före som tar bort tändstörningarna. Dock funkar dåligt på Johnson men perfekt på Tohatsun. Johnson har hela CDIpaketet under svänghjulet medan Tohatsun har det utanför. Troligen det som är del i problemet med störningarna från Johnson. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 15 December , 2012 Här har du ju vad hu söker om det är trimfenor www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=7110 http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=7110 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyM 0 Postad 15 December , 2012 http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=7110 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 16 December , 2012 Hur skapar man länkar? Förstår inte hur alla ni som lyckas gör, kan du berätta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyM 0 Postad 16 December , 2012 David kör du ifrån dator eller Ipad/mobiltele/Android surfplatta? Väldigt enkelt att länka klicka bara på rätt ikon i editorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 December , 2012 Det finns riktigt billiga optiska varvräknare inom modellhobbyn. Dessa är till för att mäta varvtalet på modellflygplanspropellrar eller rotorbladen på modellhelikoptrar. Man ställer in antalet blad och håller mätaren vinkelrätt mot dessa så känner den av varvtalet. På en båtmotor kan man sätta en bit eltejp i kontrasterande färg tvärs över hela svänghjulet så tror mätaren att det är propellerblad. Ställ in på tvåbladsmätning. Jag har ungefär den här: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10783__Turnigy_Multi_Blade_Micro_Tachometer.html Den fungerar riktigt bra på mina helikoptrar så jag testade eltejpsmetoden på min Evinrude 6 hk bara på kul och det gick finfint! Det ska sägas att dessa optiska mätare endast fungerar i dagsljus. I elljus luras de av 50 Hz-svängningarna. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 16 December , 2012 Tack, har hela tiden tryckt på de knapparna under hjälp, men nu vet jag hur det funkar. Stort tack! Kör från datorhttp://www.maringuiden.se/u/Flintstone/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 16 December , 2012 verkar vara en grym sak, fan sådana här simpla lösningar gilar jag tack så jätte mycket fred ! dessutom 75 kr för en sådan sak grymt ska beställa direkt mvh challe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 December , 2012 Ingen orsak! Glad att jag kunde hjälpa till. Det ska dock sägas att jag inte kan garantera att det kommer fungera på just din motor men för 70 spänn är det ju värt att testa! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 16 December , 2012 absolut värt att testa för 70 spänn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser