Pentax 724 Postad 10 December , 2012 Tycker även jag att det är en intresant tråd, väcker lite tankar och ideer som man kan knycka, även om man inte är helt överens om grundiden, och använda till egna aplikationer. Men TS får ursäkta men jag fattar tyvärr inte varför du vill göra en dagtank? Din utmärkta ide funkar ju direkt in i förfilter/vattenavskiljare som någon tillverkare utformat på ett sätt som gör den mest lämpad till sin uppgift som jag förmodar att du ska ha kvar i systemet, dagtanken blir ju tårta på tårta, eller har jag missat något vesäntligt? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 10 December , 2012 Och jag förstår inte hur ett förfilter/vattenavskiljare skall ersätta dagtanken. Vi talar nog förbi varandra. Det jag vill uppnå är att kunna ställa en dunk i en av stuvarna och använda som tank (för att slippa tanka i båten och minska risken för att bränsle står och blir gammalt i båten). På det viset minskar jag ju även risken för bakterier. För att detta skall vara lönt så måste jag slippa lufta systemet på motorn när jag byter dunk, det är där jag ser att dagtanken kommer in. Hur menar du att jag skall få den funktionen i en vattenavskiljare? I mitt system är tanken att sätta ett filter med avskiljare mellan dunken och dagtanken för att inte ha något vatten i det inre systemet (och då leda returen från spridaren till dagtanken). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 10 December , 2012 Så här ser tanken ut nu: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 December , 2012 Måste skriva lite possitivt om dagtank. Om nu TS vill ha en dag tank, så skulle den vara på några liter mer än en liter, och placeras högre än bränslesystemet i båten så att den kan mata filter och insprutningspump med självtryck om bränslepumpen skulle haverera på motorn, inte direkt ovanligt att backventilerna trillar loss i dom pumparna detta skulle även motverka små läckor i bränslesystemet, sådana små som bara läcker in luft i systemet innan dom blivit så stora att det läcker ut bränsle. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 10 December , 2012 Ser inte att jag kan göra dagtanken större än möjligen 2 liter med hänsyn till utrymme. Detta torde dock inte bli någon begränsning med tanke på att motorn tar ca 1l/h och det övriga systemet gör att jag med handpumpen kan återfylla dagtanken från dunken. Detta ser jag dock som en väldigt positiv bieffekt i sammanhanget. Även om det är grundidén med en dagtank så är det inte grundidén med mitt system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 December , 2012 En liten komentar bara, den gröna returen ända till dunken så att eventuell luft inte kommer i den delen av systemet som ska vara luftfri. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 10 December , 2012 Nja, returen kommer nog att få gå till dagtanken. Vill slippa dra ytterligare ett rör/slang hela vägen ner i dunken. Jag litar till att den lilla mängd luft som kommer den vägen kan luftas bort i samband med dunkbyte (då jag ju i praktiken överfyller dagtanken med handpumpen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 10 December , 2012 Bra! Om du har svårt att få ett nyttigt litet övertryck sä man lättare ser läckor kan du blåsa i lite övertryck i dunkens avluftning. Läcktest gör man vart tionde år eller aldrig tyvärr och luftläckor märks ej. De kan också vara växlande beroende på tankens fyllnadsgrad. Låg nivå sä kan luft sugas in och full tank kan det läcka ut diesel vid samma otäthet. När jag själv gjorde läcktest på våran motor läckte det på flera ställen. Nyttigt! Satte lite övertryck i tanken. Bl.a läckte matarpumpen vid skarven där det sitter ett membran som tillika är packning. Några av alla skruvar kunde dras åt hårdare. Några satt svårt till och var svåra att få bra moment på. Din skiss bör vara nära ett optimalt system. Största finessen ligger i dunken som är standard, lätt att inspektera och rengöra. Byta under färd. Kan det bli bättre? Och detta utan spenderbyxa om man så vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 10 December , 2012 Läste lite noggrannare Pentax finess med högt sittande tank. Ersätter ju matarpump vilket är en trevlig bonus den gången oturen är framme. Har själv sett att matarpumpen klarar att suga diesel från extradunk via tankens avluftningsslang. När bränslet förbrukas blir det undertryck i tanken och den börjar tanka sig själv om luftslangen är nedstoppad i extradunken. Tanka till havs i det utanpåliggande påfyllnadshålet är tungt. Riskabelt likaså. Självtankning är en bra bonus när man lärt sig mixtra med avluftningsslangen. Med en högt placerad extradunk får man hävert och ett övertryck genom jeepdunkens avluftning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 10 December , 2012 Om man använder samma typ av bränsleanslutning som på små utombordare med separat tank blir det lätt att koppla bort tanken och man slipper förvara den dieselkladdiga sugslangen. Med två sådana kan man enkelt leda returen till tanken också. Själv installerar jag en elpump på min motor eftersom jag inte kommer åt handspaken på matarpumpen. Returen från insprutningspumpen går till tanken. Då behöver jag bara slå på strömmen för att bränslet ska cirkulera och motorn luftar sig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser