Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Arne_Anka

Vilka båtar (båttyper) håller andrahandsvärdet bäst?

Rekommendera Poster

Sitter och kollar på likadana båtar som den jag själv har på Blocket... och blir ytterst förvånad över vad vissa tror att de kan få för sina båtar. Speciellt när det är 50 cm snö ute och båt nog knappast är det som folk tänker på mest.

Men samtidigt började jag fundera i banorna runt vad det är som efterfrågas på marknaden generellt? Vad är båtvärldens svar på Volvo V70 och VW Passat, modeller som brukar hålla andrahandsvärde relativt bra på andrahandsmarknaden för bilar.

Så; vad är bra ur andrahandsvärdesperspektiv, och vad är mindre bra? Jag har ju redan köpt båt, så jag frågar inte av egenintresse, jag tänker heller inte sälja båten. Är mest nyfiken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtvärldens svar på Volvo V70 och VW Passat vet jag inte vad det är men skulle gissa att svaret på VW Golf är en Buster L om man tittar på motorbåtar. De verkar hålla priserna bäst tycker jag (OBS, inget jag vet, bara vad jag tror). Dessutom finns det alltid ett intresse för dem på beg-marknaden, precis som för beggade Golfar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en specificering av BerraS inlägg (för seglare) har jag sett att IF-båtar och H-båtar står relativt stadigt. Sen, som ovan nämnt, känns det som att man kan betala hur mycket som helst för varumäkreskombinationen Buster+Yamaha 4t.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 26 och Albin 25 håller värdet  och de justeringar som sker nu snarare är en anpassning till vad de egentligen är värda efter som de nog i många fall varit något övervärderade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Övervärderade?

Nämnda 25 respektive 26 fotare kostar 100k, är bobåtar som drar 0,3 respektive 0,5 liter/M. Så jag anser att dessa båtarna, ihop med andra båtar med samma spec. Är undervärderade och hör framtiden till.

Din egen båt uppfyller nästan ovanstående spec. Och är även den ett hyfsatköp.

Praktiskt båtägande listade alinen och Nimbusen som undervärderade båtar. Själv ska jag bara hitta en fin nimbus saga eller albin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att Nordiska båtar som är gjorda för nordiskt klimat, dvs ingen DC håller och kommer nog att hålla sitt 2:a handsvärde bra i framtiden.. 

En dörr i aktern och en stor taklucka är bättre om man använder sin båt mycket i Sverige..

Jag tror om man tittar på Nimbus, Flipper, Albin båtar så är det inte speciellt balla och tuffa båtar utan just praktiskta båtar som används på rätt sätt och ofta underhålls på ett bra sätt och därför har och kommer att ha ett högt 2:a handsvärde..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, tror inte amerikanska båtarna kommer behålla sitt andrahandsvärde.

 

Känns som här uppe norr med dåliga somrar så kommer dom nordiska märkena bestå.

 

Har åkt nimbus ett par somrar och det ångrar jag inte, har testat annat emellan man faller alltid tillbaka till nummer 1.

Det ska tilläggas att vi är en barnfamilj på 2 vuxna o 2 barn så planlösningen i en 3000 passar oss helt perfekt. Även om man åker iväg 3 par - 6 vuxna så är den helt perfekt, 1 st akterruff, 2 st ruffer i förening varvid en med dörr, alla har sitt eget kryp in. Köket är uppe så vem som helst kan gå upp o ta en morgon kaffe eller sitta kvar o ta en kvälls Whiskey utan att störa dom andra, kanon planlösning.

 

Kanske är färgad men har inte hittat en bättre planlösning. Kvalitén kan man inte heller klaga på då vi har 2 st barn på 1,5 o 3 och jag kan lova att det härjas en del och det håller utan problem, inte en skråma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som vurmar för de klassiskt nordiska och praktiska båtarna bortser från en viktig sak. Den yngre generationen som köper båt nu tillbringar alltsom oftast inte 3-4 veckor i båten varje semester. Man åker kortare turer på 1-3 dagar när det är fint väder, och prioriterár ett enkelt och bekymmersfritt båtägande. Gamla modeller sm kräver en seriöst intresserad ägare.läs meckare kommer nog inte vara jättehets på marknaden framöver.

 

Hysfat nya båtar med fräscha och bränslesnåla motorer som inte kräver en alltför stor insats från ägaren i form av framförallt tid kommer att stå sig bra. Gamla och för alldelen fina båtar som kräver tid, underhåll och löpande större utgifter kommer inte vara heta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag också att det kommer att bli så. Jag vet att man inte ska jämföra bil/båt branschen men precis så är det i bilbranschen idag där man mer och mer söker efter enkelheten och bränsleekonomin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag tittas väldigt mycket på årsmodell bland de yngre köparna samt att de många gånger inte vill åka runt i en nordisk 70-80-tals båt som många gånger ser riktigt tråkig och gammal ut. Enbart vissa klassiker som går hem utseendemässigt

Att greja gammal båt på vintrarna finns det inte tid till bland de flesta unga familjer idag. Det skall tokjobbas för att åka två tre veckor till Thailand mm

Skulle själv aldrig få för mig att för samma pengar köpa tex en 20 år äldre Nimbus kontra en amerikansk båt i samma storlek. Troligen är Nimbusen dyrare tom

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaken är som baken... Nimbus 3003 kom -87 och den ser betydligt sportigare än många jänke-båtar, framförallt så lyser det kvalité som många båtar från andra sidan Atlanten saknar. Nimbus har ju en mycket praktiskare planlösning också. Men men tur att alla inte tycker lika, vore tråkigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Nimbus 3003 och liknande skulle se sportig ut gissar jag på att du är ganska ensam om att tycka smiley Kanske uppfattningen är så bland 50+. Vad vet jag... Kompisens pappa köpte en ny 3003 när vi var 13 och den var rätt gubbig redan då. Men visst e den praktisk

Som nämndes ovan så beror det ju mycket också på hur båten används. Är man ute mycket och lägger allt krut på båtlivet så värdesätter man att båten verkligen är praktisk och genomtänkt osv. Då står ju Nimbus och liknande som bra val om man kan tänka sig att lägga de extra pengarna. Har man däremot båtlivet plus andra intressen och inte är ute så mycket så ser man nog till ett så underhållsfritt båtliv som möjligt och en så ny båt som möjligt för pengarna

Vad gäller kvalité så har jag ägt två st Nimbus, ett antal jänkebåtar(Sea Ray, Regal) och en Fairline och nej jag kan inte påstå att Nimbus skulle vara så mycket bättre. Trodde verkligen de skulle vara bättre men min åsikt är aldrig mer en Nimbus så länge de har de priser de har. Lyssna gärna med de som vart med och byggt båtarna eller renoverat tex

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det är rätt dyrt attt baxa omkring Amerikanskt industriavfall på sjön, deras motorer kommer från bilindustrin, och där är dom 50-år efter.

Deras skrov är många gånger fina, men då köper jag helldre en dieselförsedd Segmo.

Nä, jänkare föredrar slit och släng framför kvalitet.

Men är dom nog billiga och är bensinbefriade då kan jag bli intreserad,

Fast amerikanska båtar är nog de mest övervärderade, även som import.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart svenskt svar :)

Deras motorer råkar ju vara de mest använda inombordarna världen över. Konstigt att det inte skulle duga åt oss svenskar som vet bäst. För du tror väl inte att alla Penta bensinare som sitter i Nimbus, Ryds mm inte är svenska?

Tex en 5.0 Mpi/GXi må vara gammal i grunden men är bra och snåla motorer. Motorer jag i alla lägen skulle välja framför en dyr, krånglande icke trovärdig Penta D3

Med risk för sandlåda men förklara gärna varför du anser tex Sea Ray båtar vara övervärderade? Bra skrov säger du. Sen är hela drivlinan och större delen av utrustningen  samma som i de flesta svensk/nordiskt byggda båtar

Då jag som sagt bla ägt en Nimbus 22DC och idag har en Regal 2250 så passar det ju bra som jämförelse. Min Regal har en KAD32 och båten är från -05. Snabb koll på blocket och jag ser att för samma pengar hade fått en Nimbus från sent 90-tal med bensin V6. En båt som härstammar från mitten av 80-talet. Vågar med säkerhet påstå att min Regal är bättre på alla punkter. Några exempel. Luftsmort skrov som går mycket bättre i sjön. Mer påkostade detaljer som tex rostfria rutramar(standard). Väldigt mycket mer stuvutrymmen och smarta lösningar. Lägg därtill att man i Regalen har vatten tank, dusch och ho. Toa men däckstömning. Grill mm. En trailer fick jag med också :)

Valet är för mig ganska enkelt och jag vill påstå att den som väljer Nimbus i ovan fall inte kan sin sak om båtar och/eller är enbart ute efter statusen som märket Nimbus ger.

Nu påstår jag inte att Nimbus är en dålig båt men folk måste förstå att en båt som byggs i Sverige får en hög prislapp pga de höga tillverkningskostnader vi har i Sverige. Pga den höga prislappen så uppfattas den direkt som en otroligt bra båt. Upphör aldrig att förvånas när jag på mässor går ner i Aquador, Nimbus och liknande

Japp jänkare föredrar slit och släng. Detta för att slippa greja med gamla båtar... Sen kan man knappast jämföra deras båtliv med vårat

För övrigt skulle jag inte jämföra Segmo med Nimbus. Segmo är byggda för att klara tuffa förhållanden till sjöss vilket jag tyvärr inte kan säga om de två Nimbus jag haft iaf :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



[iRONI]

Men du förstår väl att alla nordiska båtar som levereras med Mercruiser får mycket bättre motorer än andrahandssorteringen som monteras i amerikanst skrot. 

Och att motorerna i Bayliner är MYCKET sämre än alla andra amerikanska båtar.

Eller hur wink

[/iRONI]

Den som skriver trams liknande Beeblebronx inlägg visar bara hur lite han vet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hade du nog lite otur när du tänkte. Tänk om och tänk rätt.

Du ska nog inte dra alla båtar över en kam.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju underligt att Volvo Penta skulle vara en så liten aktör som dom är på marknaden om tex Cummins och Caterpillar skulle ligga femtio år efter..

Men som sagt det är typiskt svenskt tänk

Kommer direkt att tänka på han i macken som minsann bara tankar på OK och svensk bensin. Han kan tom känna att bensinen luktar svensk smiley

13.20 in börjar det

Fortsättning

Underbart smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Nädå, inget illa om Cummins dieslar. dom har några fina motorer.

Men då har dom väl köpt VW-motorer från den civiliserade världen.

fast dessa lär nog inte sälja så bra på hemmamarknaden, där ska det vara fastklistrad heltäckningsmatta på muggen och stötstångsgjutjärn från -50 talet i maskinrummet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad herrn har för båt själv? och vilka erfarenheter du har av båtar från andra länder än Sverige? Känns som om du har en Albin 25:a med en md17 stämmer detta?

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Håller med dig. Det mesta importerat från USA i båtvärlden Sea- Ray Bayliner etc är inte direkt något artt yvas över.  O ja jag har ägt båda ,, inkl Nimbus wink ...Tror att det mer beror på egen ekononomi än egentlig fakta.

.Men!!!!! det finns väl så bra USA båtar som de Skandinaviska men de är inte  billigare snarare tvärt om.!!! O då är det inte Sea-Ray el Baylliner vi talar om.l

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Bra sammanfattning Bella! Det finns anständiga amerikanska prylar, men när man kommer i kontakt med Amerikansk mekanik som möter Europeisk kvalitet och robusthet, så kostar den normalt tre gånger så mycket. innom båtbranchen kan proportionerna vara annorlunda. Men när nåt kostar ca 1/2 priset så är det nog en sjätte del så bra. Tvivlare kan gärna jämföra hos bilprovningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Jag är i bilbytartagen och intresserad av att läsa så skulle du kunna länka tilll den statistiken? Har kollat men hittar ingen vettig statistik. 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej !

Nu var ju ditt innlägg inte rikttat till mig. Ursäkta för det .. Men kolla Boston Whaler Cobalt, Pursuit ..etc (Båtar) fantastiska sjöegenskaper o kvalitet i många avseenden överlägsna våra Skandinaviska o i vissa fall tom de bästa. Men som jag nämnde i mitt förra inlägg de är INTE  billigare. Man får vad man betalar för. Mkt båt för pengarna är bara en ursäkt för att man inte har råd wink

Förövrig önskar jag dig o alla andra på MG ett riktigt Gott Nytt År heart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju just det. Att få vad man betalar för...

Detta är ju olika hos varje individ och bygger på känsla och uppfattning och att säga att den andre har fel funkar liksom inte. Enkel pedagogik.

Man prioriterar olika och har olika uppfattning om vad som ger mest för pengarna. Vissa köper gärna status och vissa ser slit och släng grejer som mest för pengarna

 

För mig som inte bryr mig om status så handlar det mer om att det ska kännas rätt att ha lagt tex en miljon på båten jag har oavsett fabrikat

Lägger ja ovan summa och ser/känner på båten att hur fn kan denna kosta en miljon så vill jag inte ha den båten. Spelar ingen roll hur mycket pengar jag har

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Captain,

du har rätt. Man köper det som tilltalar en, det är mest värt pengarna. Är man glad och nöjd med sin båt, så är ingen annan bättre. God fortsättning alla :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kul måste jag säga  VP GXi /MPI  = Mericruser  till 95 % resten volvo P  grundkonstruktion 50 talet  väldigt driftsäkra , 

God fortsättning Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Akta dig för Amerikanskt. http://www.bilprovningen.se/bp/elements.nsf/(read)/1E8B80D1DDFB7EAAC12579C9006B7B2D/$file/Analys_bilmodell smst årsmodell 2005 5 år.xls   Amerikanskt och Volvo ska undvikas såväl på land som till sjöss. jag vill att det ska vara robust och billigt och trivsamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...