Flipperpetri 2 Postad 7 December , 2012 Hej ! Jag undra om min Raymarine A50 har någon funktion för ankarlarm? och hur fungerar ett sådant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 7 December , 2012 Vet inte, kolla med de du köpt den av/raymarines kundsupport, eller ring och hör med någon säljare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperpetri 2 Postad 12 December , 2012 Jo jag har läst från pärm till pärm det tog tre veckor ville liksom slipa det. Att sitta i kundsupport i flera timmar är jag oxå sugen på att göra hela dagarna. Varför man använder ett bra forum är inte för att tips på saker man inte vill göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 December , 2012 http://www.myfishgear.com/raye62184 Utdrag ur specifikationen System Alarms Alarm clock, Anchor, Arrival, Deep depth, MOB, Offtrack, Shallow depth, Temperature, Timer Navigation Alarms Arrival alarm, offtrack XTE alarm Jo, den har ett flertal alarmfunktioner bl.a ankarlarm. Det fungerar så att båten inte ska flytta sig så långt ifrån gps-positionen för båten när man släpper ankaret. Brukar vara inställbart hur stor cirkel man tillåter båten att röra sig innan larmet går. Den som har ankarvakt kan behöva öka radien om det blåser upp. Dels kanske ankaret sätter sig i nytt läge och dels sträcks kättingen upp så alarmet går. På den gamla Garmin GPS:en vi har finns funktionen och den plottar läget så man ser var den svajat. Vid byarna sträcks kättingen och kanske larmet går. Då kollar man på skärmen om den går tillbaka när vinden återgått till det normala. Då lägger man på ett tiotal meter och slumrar in (eventuellt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 December , 2012 Sidan 133 i den engelska online-manualen. 3 veckor tog det inte, men väl 3 minuter.... Manualen finns i PDF-format på raymarines hemsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperpetri 2 Postad 15 December , 2012 Jätte bra hjälp,TAck! Obs det kändes som tre veckor i alla fall Synd att den är på engelska, man fattar inte mycket av termerna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 December , 2012 Vi hade räknat med att få inlägg med tusen tack för hjälpen men fick bara fyra. Med tanke på trådlängder helt OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 15 December , 2012 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser