Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
HanneZ82

Var köpa topplock till gm 350 (5.7)

Rekommendera Poster

Hej,

Är på jakt efter ett par begagnade topp till min mercruiser 5.7  från 95. Någon som har tips på vart man kan hitta begagnade toppar förutom blocket och ebay? Någon på forumet kanske har liggandes?

Jag har gjutnummer 14096217 men fler ska passa t.ex. 14101083. Dessa topplocken sitter monterade mellan 87 och 95.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikta på nya toppar. Svårt att hitta bra beg toppar till smallblock. De rostar sönder mellan kylkanalerna och tätningsytan in mot cylindern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog säga tvärtom! Det går vell inget vatten i topparna så inget större rostproblem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De GM 5.7 jag och mina bekanta meckat med har iaf haft kylkanaler i topparna. Jäkla strul att hitta bra beg :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boatlife hänger jag redan på :)

Nya toppar är inte ekonomiskt försvarbart, då kan jag lika väl köpa ett nytt long block misstänker jag. Så många motorer som rasar... nån borde väl ha ett par hyfasade liggandes :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nya toppar kostar 5800 på yankieparts, andra båtfirmor verkar ta drygt tusingen mer. Hoppas dock på att hitta några begagnade...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat på bilsidan? Jänkeskrotar, jänkeforum osv. Fast det är klart, det är kanske speciella toppar i marinmotorerna...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är många gånger samma toppar i bilmotorerna framförallt trucksidan. Vet att det finns en usa bilskrot i Osby som har en hel del grejor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era inlägg. Ringde precis Osby usa-delar men de hade tyvärr ingen. Jag får fortsätta ringa runt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ett par toppar som bara ligger och tar plats, icke vortec dock som du kanske har. 2 ventiler behöver slpas in annars bra skick, har renoverats, bra ventilstyrningar och säten. Passar 350/ ca 260 hk. Har inte koll på gjutnr, kan kolla om intresse finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är av högsta intresse! Jag skall inte ha vortec utan den generationen inan vortec men efter 1987.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är av högsta intresse! Jag skall inte ha vortec utan den generationen inan vortec men efter 1987. Jag har skickat ett mail till dig med kontaktuppgifter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ursäkta att det dröjde med svar + att min mailadress dessutom var fel...har rättat nu.

Kollade gjutnr är: 3998920, dvs 76cc, ventildia 1.94 resp 1.5. OK?

Mvh

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen fara. Vad jag kan se är topparna från 72-75 och då var det annat bultmönster tyvärr samt att jag har 64cc på mina toppar så det passar nog inte tyvärr. Jakten får gå vidare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bultmönstret från topp mot block är väl samma på alla smallblock, däremot skiljer det mot insuget. Om du har ett nyare insug så kan du ju förstås byta mot ett äldre och därmed så passar även de gamla topparna. Eller, bättre skaffa toppar av vortec typ som borde kunna ge lite bättre bränsleekonomi. Det viktigaste är tror jag, att volymen i topparna är nära det nu har dvs runt 64cc för att få rätt komp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...