Ahlgren 0 Postad 1 Februari , 2005 Vad krävs för nautisk sertifikat om jag ska ha med betalande passagerare eller såkallad paying crew? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sailorboy 0 Postad 1 Februari , 2005 paying crew = Betalande besättning. OBS det är inte lika med gäster. Utan dessa personer ingår då som besättning. Vad du ska ha för certifikat beror på båtens storlek. båt över 12 m samt över 4 meter bred måste du ha skeppare B eller kust skeppare. har du en liten båt så behövs inga certifikat. Dock är det nog svårt att få betalande besättning om du säger att du inte har något certifikat eller att båten är pytteliten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Aspen Postad 2 Februari , 2005 Storlek på båt har ingen betydelse. Regelsystemet är helt tydligt på denna punkt. När du har betalande ombord eller på något sätt har intäkter (dykbåt eller liknande, även om det är du själv som utför det betalande dykuppdraget) via din båt ska du ha minst ha fartygsbefäl klass VIII. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst M Postad 2 Februari , 2005 Och om motorstyrkan överstiger tror det var 130hk(rätta mig om jag har fel) så måste man väl ha Maskinist B? Sedan är det väl en rackarns massa intyg mm som måste till försäkringar mm.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 2 Februari , 2005 Paying Crew, betyder, betalande besättning. I allmänhet=delade kostnader. (ute i världen) det är inte fråga Charter. Man är alltså en del av besättningen (eller Gastar=Gäster) Att taga med sk. Payin Crew, har ingenting med båtens storlek att göra. Detta är alltså att mann delar på omkostnaderna, såsom mat, hamnavgifter, drivmedel osv. utan att skepparen gör business av detta. Det är inte fråga Charter ! (Jag vet inte om skattemyndigheter i Sverige är så trångsintta för detta, att mann behöver betala moms för detta. Men i det här Paradis är det fortfarande litet friare. Men jag formodar att Ahlgrem menar länder utanför våra skatteeländer eller ute fria världen Hi !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 2 Februari , 2005 Hejsan igen ! litet merkött på benen om detta med Paying crew ute i den stora världen. Titta på sejten: http://www.crewseekers.co.uk Nu är Crewseekers en commersiell organisation, vad man själv gör, som skeppare, kommer överens med intresserade medseglare var som helst ute världen, är skepparens och medseglarnas affär. Menn å andra sidan skall mann vara försikdig, när det gäller att plocka upp okända medseglare så att det in går som för MR.H.., Som det gick i Västindien. Mann borde alltid att skriva en sorts ansvars överskommelse Jenkarna är litet svåra på att ta upp saker inför domstol, när dom kan. Mann måste vällja sina medseglare om det är fråga om ute i den stora världen HI ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 2 Februari , 2005 Ett, andra försök, om ämnet paying crew Här en sejte : http://hem.passagen.se/ariel4/nordpol/paying_crew.html Fungerar inte detta, så försök med bara: på google, söka på ariel4 Joo, det fungerar HI Och där hittar du ochså om ämnet Paying crew, som det är tollkat i SY Ariel IV. Detta är ju inget lag, hur mann tolkar detta HI :tant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 2 Februari , 2005 Att ytterligare skriva om ämnet Paying crew, följande, som någon skrev, plockatat på nätet= (offentligt material) Följande citat : Att segla som paying crew eller betalande besättning på .......innebär: att du är en av högst fyra paying crew, utöver grundbesättning på två eller tre. Detta innebär att vi alla får utrymme och att vi bekvämt kan dela på sysslorna. Att styra, segla och navigera, hålla utkik och kanske gå ankarvakt, men det finns inga krav på att ha seglat tidigare, bara dokumenterad simkunnighet. Att delta i de dagliga göremålen ombord som att hndla, laga mat och diska, även kapten deltar ofta. ...........osv... alla gjöremål när mann är ute på långsegling. Detta är bara ett exempel. Att ge sig ut i världen och segla, innebär ju att bli fri från all byrokrati, så långt som det går, ja, tyvärr lyckas det inte helt !! Som att få ström till datorn HI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser