Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
df90

galna båtpriser mitt i vintern

Rekommendera Poster

Gäst Hemingway

Det är väl härligt med optimister.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit en privatperson hade det luktat jag-har-fört-bok-på-nyinköp-och-estimerat-arbetskostnad-som-jag-vill-ha-tillbaka--prissättning. Lägg till lite affektionsvärde och priset hade kunnat vara vad som helst.

Nu när det är ett företag så hoppas de nog bara på att det kommer någon galning och blir kär i ekipaget.

Själv var jag nöjd med 60 000 för Crescent styrpulp + 50 hk selva + bes 80-trailer en höst som denna - men alla är olika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att plasta en gammal träbåt är inte att mordenisera den - det är att förlänga livet på den några år.

25 hk motor på den båten är 20 för mycket - minst.

Motorn i sig är betydligt mer värt än båten.

post-945-1394237348,8367_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast Tohatsu är väl japansk..? Inte för att priset blir mer attraktivt av det, i det här fallet, men en kinesisk lågprismotor är det knappast...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant påstående om motorn: Motor Tohatsu 25hk 2-takt demo med garanti.

Varför har man demo på en motormodell som slutade importeras år 2006 ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gunnar Johansson på slussen känner jag till och även verkstaden där han byggde dessa båtar, tror inte han fick ihop så många på ett år men det är ett gediget handarbete där han basade en eller ett par brädor i taget. En vedeldad kamin kämpade med uppgiften

Jag arbetade några vintrar med att rusta upp Lady Ellen som då hade sin hemma hamn i Slussen, numera ligger hon på Tjörn någonstans.

Har igentligen ingen aning om vad dessa båtar är värda men rätt köpare kan finnas där ute.

Tror dock inte att den tillsatta plasten direkt höjer värdet.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har alltid varit min fasta övertygelse också.

Åtminstone tills när jag härom året fick bevittna ett borrkärneprov från en ketchriggad havskryssare byggd på tidigt trettiotal som blev plastad i slutet på femtiotalet.

Den båten är kärnfrisk i träet.

Så i det fallet blev ju livstidsförlängningen ganska betydande...;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

coppertail

Ser man på de bevarade allmogebåtar som idag finns, en hel del av dem mer än 100 år och aldrig plastade så tror jag på att bra virke från början och en kärleksfull omvårdnad är avgörande. Inte plasten. Säga vad man vill men tjäran har nog bevarat fler båtar än plasten genom tiderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fel av mig, visst är Tohatsu japansk! Fick för mig att det var en Parsun av någon outgrundlig anledning

Är trots allt en 2-takt med relativt lågt värde, men jag syftade främst på båten och dess orimliga pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta ser ju verkligt lovande ut för framtiden!

Tänkte lägga ut min skuta till våren och känner nu att det kan bli läge att ta i ordentligt och göra en riktigt bra affär. Ska bli härligt att börja tjäna pengar på båtaffärer igen.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är båten bra som man plastar pch dessutom tät upptill med självlänsade sittbrunn så kn man ju förlänga livet på båten åyskilliga år.

Vraket på bilden är pluggen till min julle. En kille från Kungshamn lånade en gammal bohusjulle av en äldre man på Vigarne, vid Soteknalens södra utlopp. Jullen var så dålig att den gickinte attanvända som båt. Den hundraåriga jullen plastades, fast ganska tunt, och på den göts en form.

Julle hamnade så småningom hos allmogebåtsföreningen Tôllar ô seiel och förvaltades av en kompis till mig. 

I en västlig storm kom aktern in under bryggan och när man skulle försöka få loss båten lossade en stor del av akterspegeln. Plasten var allt för dålig för att hålla av sig själv.Den var ju bara pålaggd fär att manskullekunna göra en form på jullen.

Trät hade väl ruttnat totalt på de 30 åren som gått sen jullen plastades.

Visst man hade kunnat segla jullen i 30 år,men att kalla det för mordenisering att man täpper till de värsta läckande borden är väl att ta i i överknant.

Hade träbåten i annonsen varit i bra skick hade den aldrig plastat

post-945-1394237349,4121_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom har nog skrivit dit en nolla för mycket av bara farten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knappast på tre ställe, men dom har nog kvar båten länge.

Undrar om jag kan få så mycket för min Storfidar, som ju är en båt som det går att segla jorden runt med, när jag skall sälja den. \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

post-945-1394237349,8434_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...