LeifGW 0 Postad 3 December , 2012 Min Volvo Penta AQ145A startar när jag släpper tändningsnyckeln. Om jag håller kvar tar det lång tid innan den startar. Min teori är att startmotorn tar all kraft och att det inte blir tillräckligt med sröm/spänning till tändspolen. Vad ska jag göra åt det? Eller andra teorier till problemet? /LGW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 3 December , 2012 Har du taskigt batteri så blir det kanske för lite över för tändspolen Mät spänningen till tändspolen på 12V sidan när startmotorn går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad 3 December , 2012 Prova men ett batteri till och startkablar, så fär du se om din teori stämmer. Låter skumt. Kan iofs vara något vajsigt med tändningslåset. Föergående råd om att mäta på tändspolen ger en hint om det problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeifGW 0 Postad 3 December , 2012 Det är ett bra tips men jag kan inte göra mäningen i dagsläget, skulle kanske väntat med frågan till i vår. Jag tror inte batteriet är taskigt. Låt säga att batteriet är ok och jag mäter för låg spänning vid tändspolen, var ska man då leta efter problemet? Och vad är för låg spänning? /LGW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 3 December , 2012 Om du har ett konventionellt tändsystem med brytarspetsar, så är ofta tändspolen försedd med ett förkopplings-resistor(-motstånd). Det funkar så att spolen plusmatas med + 12V direkt då startmotorn går, men istället via förkopplingsresistorn då nyckeln släpps. Om direktmattningen inte funkar så får man sannolikt det beskrivna fenomenet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 3 December , 2012 Byt batteri, det är det enklaste. Vår Mercury 50hk från 07 startde helt plötsligt inte, men tilt och övrig el funkade. Hjälpte inte heller att ladda, så ett nytt batteri köptes och det gjorde susen! Eller gör så att du kopplar ur och tar bilbatteriet och använder för att se att det bara är ett sådant litet fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeifGW 0 Postad 4 December , 2012 Tack för kommentarer och förslag. Jag återkommer senare efter mätningar och tester. /LGW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 December , 2012 Hej, sätter min peng på tändnyckeln. Ifall startmotorn snurrar hyfsat normalt är det ju knappast batteritorsk. Som Guestsson påpekade används ibland förkopplingsmotstånd som överbryggas bara just då startmotorn lastar ner batterispänningen. Har försökt skissa kopplingen och hur effektmotståndet R (som ibland kanske bara är en tämligen osynlig specialkabel?) automatiskt då kan överbryggas via skissens lilla krok på den roterande kopplingsarmen. Den usla skissen f.ö. snodd ur denna verkstadshandbok, så visst verkar väl AQ145:an ha förkopplingsmotstånd som original?Edit: Lite fel i skissen, anslutningarna 2,3&4 bör väl sitta tätt ihop för att slippa ett kort tändavbrott då nyckeln släpps. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeifGW 0 Postad 11 December , 2012 Intressant! Tackar! /LeifGW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser