Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Styrman

Rufftak

Rekommendera Poster

Hej allesamman!  Jag har bytt från plast till trä. Håller på att slipa ned rufftaket som är plywood. Min fråga är hur jag kommer att få det helt tätt? Tidigare var det någon slags gummifärg som höll tätt, dock så finns det tydligen ingen färg längre som håller till detta. Kan man tex. rulla på epoxifärg två gånger och sedan köra på med grundfärg och topcoat, eller epoxi+topcoat direkt?

Vill inte lägga på någon matta.

Mvh

styrman

post-5721-1394237347,8358_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi är grejen för dig!

Epoxi är nära 100% diffussionstätt och det är vad som används för att täta glasfiberskrov för att förhindra/åtgärda böldpest. Funkar det att hålla sjön ute så funkar det att hålla lite regn ute. Det börjar också bli ganska vanligt att man behandlar just träbåtar med epoxi istället för att bygga en massa lager fernissa. Dock måste epoxin täckas med något som ge UV-skydd eftersom epoxi har dålig beständighet mot ultravioletta strålar.

Du behöver inte använda epoxifärg utan hittar du ofärgad epoxi billigare så kan du köra med det och bygga upp lite tjocklek. Sen kan du måla med vilken färg som helst avsedd för bruk ovan vattenlinjen.

Jag kan tipsa om NM Epoxi (Epotex.se) som leverantör av epoxi. Jag vet inte hur de ligger i pris men jag valde dem som leverantör för vår epoxibehandling av botten då jag hört att de hade bra kundservice. Detta visade sig vara helt sant. Jag hade en omfattande mailkonversation och ett flertal telefonsamtal med dem och de var alltid otroligt hjälpsamma! Slutresultatet blev också långt över förväntan!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror ni om zink vitt i början som grund? Hade tänkt mig detta. Därefter 1-2 lager vit epoxifärg? Kan detta vara nog? Finns det risk för sprickor på toppcoaten eller bör man köra på med någon grundfärg på detta?

//styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade jag varit den situationen så hade jag lagt ett par lager glasfiberväv i epoxy och sen målat det med en tvåkomponentsfärg. tex vit.

Biltemas 300 grams väv och epoxy duger gott. NM är visserligen ett bra företag att ha med att göra, men varför betala dubbelt sp mycket för nåt so efgentligen inte är bättre.

Förr la man ju duk på såna ytor och målade den. Nu är ju plyfan tät i sig själv. Möjligtvis skarvarna kan läcka om den som byggt slarvat eller tidens tand.

Är det en yta du går på odta så hade det blivit en halksyddsfärg, typfast interdeck. Jag hade valt grå i så fall för den vita syns lätt skiten på. Alternativt kan man göra halkskydd genom att blanda sand eller halksyddspulver i 2-K färgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall inte köra bara epoxy utan laminera med väv - annars är jobbet bortkastat. Du får dessutom dåligt fäste om det inte är rent under.

Målr gör du det sista och färgen blir ju UV-skydd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

toaen. Vad menar du med bortkastat arbete? Plywooden är helt ren. Jag hade tänkt att slippa väven. Var snäll och utveckla det hela så jag inte gör något fel tiil våren. Du menar att två lager epoxifärg inte håller för att hålla vätan ute. Nu blev jag fundersam suck!

//styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får naturligtvis göra precis som du vill.

Om det inte är nåt fel på plyfan så är den tät i sig. Då behöver den inte tätas extra. Den behöver bara skyddas så att den inte suger åt sig fukt. En vanlig grundfärg för trä och så en täckfärg.

Man kan gå ett snäpp längre och ha typ gelshield http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=506&artname=Gelshield&sok=gelshield

och en täckfärg utanpå det, ev med halksyddsmedel.

Men att måla med ett par lager lamineringsepoxy tycker jag är bortkastat speciellt om man kladdar på nåt annat på det rena trät.

Om man laminerar bör man också ta bort listerna runt om och låta laminatet gå ner och sätta tillbaka listen utanpå. Då ser det ut som om rufftaket var klätt med duk, som man gjorde förr.

Det är farligt att fråga till råds för man kan få hur många olika svar som helst och ofta såna man inte vill ha - som mitt. Det gäller då att kunna sovra och ta ut det som är rött och bäst för en själv.

Hade jag haft en båt och gjort ett jobb som du funderar på hade jag gjort enligt den metoden som jag beskrev. Hade jag gjort det, så hade arbetet hållit under båtens resternade livstid. Möjligen att man behövt frächa upp täckfärgen med nåt tiotals år mellanrum.

Det finns ett talesätt som säger; av misstagen blir man inte rik - men vis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser inte heller varför det skulle vara bortkastat att lägga epoxi utan väv...nu är Toaen långt mycket kunnigare än jag är på plastning så jag vill inte säga emot experten men jag har läst många som bara förseglar trä mha epoxi och då inte använder väv.

Epoxin är lättflytande och sugs därför in i trät så är målet endast att fuktskydda så vet jag inte riktigt vad väven ska ha för funktion. Vill man däremot styva upp samtidigt som man fuktsäkrar då är väv självklar. Hoppas Toaen kan rätta mig om jag resonerar fel.

Sen vet jag inte varför du pratar om epoxifärg styrman. Är den billigare än ofärgad epoxi? Annars finns ju ingen anledning att använda den eftersom du ändå kommer behöva lägga något över epoxin som jag skrev tidigare.

Hur du än väljer att göra så rekommenderas minst 3-4 lager epoxi för att få det diffussionstätt, gärna fler.

Mvh

Fred

EDIT:

Toaen hann få in sitt svar före mitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ska ni ha, till frågan om epoxifärg. Jag ringde Hjertmans i Göteborg och dom kallade det för epoxigrund färg? Har själv en hel del erfarenhet av färger när det gäller plåt och plast dock ej när det gäller träbåtar. Epoxin är vit som dom har, vilket inte har någon större betydelse. Vad jag hört så är inte väven så viktig längre, och då är ju frågan givetvis om den är det? Plywooden är ren från röta. Ta epoxi med eller utan, eftersom ytan är ganska så stor när det gäller både ruff och doghouse.

//styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte är en enda skarv på rufftaket så att det är en enda skiva funkar det utan någon väv, men är det en enda skarv någonstans så kommer vattnet att läcka in förr eller senare, öftast ganska snart. Jag förmodar att det finns åtminstone en skarv i mitten.

På din båt skulle en traditionell dukning se snyggt ut, håller garanterat tätt och håller ruffen sval på sommaren.

Änn en gång duk av något slag som Toaen föreslår!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack allesamman! Jag får överväga en duk. Rufftaket är ganska stort så det blir en hel del jobb som jag inte hade räknat med. Hade i för sig tänkt att spackla alla ojämnheter, de få som finns. Undrar givetvis hur länge dukvarianten håller?

//styrman

post-5721-1394237347,9606_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör du som Tommy (toaen) föreslår så blir det både tätt och snyggt samt ffa hållbart. Kör du endast epoxin så tror jag som föregende postare skriver, att det kommer att läcka i den/de skarvar i plyfan som finns, alternativt vid skruvar. Om du med dukning menar den traditionella vägen, med duk som sträcks med sträcklack o sen målas så skulle iaf jag skippa dukningen. Har gjort det på ett par träbåtar en gång i tiden och det var faen svårare att få snyggt än att byta ett bord. Och fasen så mycket mer tidsödande (och säkerligen dyrare) än att lägga ett par lager glasfibermatta med epoxi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väv, käre Killerboo, väv. 

Jag skulle lagt två lager och lagt dem kant i kant och dessutom placerat ev skarv på andra lagret på nåt finurligt sätt så den inte blir allt för framträdande, utan ser naturlig ut.

Dessutom skulle jag försökt ha så lite epoxy som möjligt men att väven ändå blir ordentligt genomvätt. Bara för att strukturen i väven skulle va så framträdande som möjligt.

Nu måste man ju ta bort listerna runt ruffen så att man får ner väven under innan man återmonterar listerna. Betydligt mer jobb än att bara måla två lager färg.

Tyvärr har jag inte den förmågan att tänka att ett jobb skall gå snabbt och enkelt. För mig är det bara ett bra resultat som gäller oav sett hur mycket jobb det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry My dear Tommy, väv :)

Betr tidsåtgång så har man ju jobbet med att plocka lister mm även om man dukar taket.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Traditionell dukning håller 20 år minst, glasfiberväv med någon plast vet ingen hur länge det håller ännu.

Som Toaen så riktigt skriver måste lister väck och duken/väven måste vikas ner bakom listen för att skydda ändträet i plyfaskivan oberoende av viken metod man använder, och om man använder lite plast så strukturen behålls i duken är utseendet förvillande likt ett traditionellt dukdäck som jag skulle föredra på en båt med ditt utseende.

Att det skulle vara så särskilt svårt att duka ett däck/rufftak vill jag inte hålla med om, svårigheten ligger i att få tag på duk i lämplig bredd och oceanpapp som inte många vet var det är nu för tiden.

Om någon är intreserad kan jag skriva en arbetsbeskrivning på trditionell dukning någon gång.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skall vi väl inte plåga den stackars TS med våra ideer - men ...........

En träbåt är ju nästan ett levande väsen, till skillnad från en plastbåt. Ett målat rufftak av plyfa är ju livlöst.

Först båten jag byggde var av plyfa. Däcket var skarvat på fem ställe. Där mittfisken skulle suttit om det hade varit ett riktigt trädäck och tvärs på skarndäcket på två ställe på var sida. Plyfaskivorn var för smala och för kort.

Laskarna var limmade med Cascofen och skruvade. Däcket vär målat med  halksyddsfärg. Färgen sprack naturligtvis i skarven. Tröttnade på det och la ett dukdäck ovanpå. Ett halvår senare kom höststormen 1969 ..........................sad

post-945-1394237348,0277_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...