smirre10 3 Postad 3 December , 2012 Hej! Var ner till båten för att kolla till den efter snön som kommit och fick för mig att kolla ner i motorrummet av nån anledning, och då får jag se en del glykol framför motorn ca 1-2 liter. Vad kan det bero på, har gjort precis som man ska med vinterkonserveringen, det jag kan konstatera är att det måste komma uppifrån för det var droppar på alla remmar under, kan det vara impellerhuset eller vattenpumpen tro? Tacksam för era synpunkter Mvh Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 3 December , 2012 Första steget i felsökningen: Kommer glykolen från sjövattenssytemet eller från sötvattenssidan? Några ställen att kolla på sjövattensidan. Anodpluggen på oljekylaren och avtappningspluggen på laddluftkylaren kan korrodera och lossna i gängorna. Har själv upplevt detta när det gäller oljekylaren och hört talas om det när det gäller laddluftkylaren. Sedan är ju slangar och slanganslutningar känsliga punkter. När det gäller det inre kylsystemet har jag inte så många idéer, men axeltätningarna i cirkulationspumpen kan vara en möjlighet. Låter dock underligt med så mycket glykol på en gång när motorn har stått stilla dessutom. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoklosterbrygga 0 Postad 3 December , 2012 Börja med att titta i expansionskärlet om det är tomt så fyll på med vanligt vatten trycksätt sedan kärlet med tryckluft,cykelpump elller dylikt. Nu ser och hör du du garanterat var det läcker. Åtgärda läckaget och återfyll med glykolblandning igen. Är expansionskärlet fullt så är det på Sjövattensidan du har läckage och då får du ta bort slangen på sugsidan så nära skölden som möjligt och fylla upp med vatten för att sedan trycksätta systemet och titta efter läckaget. //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 3 December , 2012 Låter bra, utom att fylla på med vatten före provtryckning. Där skulle jag nog använda glykol/vatten under den här årstiden. På så sätt slipper man tömma och återfylla systemet med kylvätskeblandning när man hittat och åtgärdat läckan. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 3 December , 2012 Det låter lite mycket med 1-2 liter men ett vanligt problem på dessa motorer, har haft två själv med detta fel, är att det läcker från alla o-ringstätningar där rör i kylsystemet går in i hål på de olika komponenterna. T.ex. in i termostathuset. Detta verkar läcka just vintertid, förmodligen för att materialen (koppar vs alu) utvidgar sig olika i kombination med gammal oelastisk o-ring. Detta blev tätt igen då jag startade och varmkörde motorn, dvs. inga problem annat är irritation. Kolla sprängskisserna för din motor så kan du kanske lista ut varifrån det läcker i ditt fall. 5:an, 10:an och 29:an här t.ex. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-26-19479.aspx mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 3 December , 2012 Jag har samma problem med min TAMD42:a. Det är o-ringarna som inte tätar när det är kallt. När det kryper ner kring 0 gr börjar det droppa så smått. Det brukar samla sig runt 3-4 liter under motorn innan vårvärmen kommer. Har haft det så här 3 vintrar nu utan att orka göra något åt det... Bara att fylla upp med ny glykolblandning innan sjösättning. Tycker det är ganska bra, nu vet jag ju att jag alltid har bra glykolblandning med tillräckligt korrosionsskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 4 December , 2012 Hej ! Tack för alla svar, det jag vet är att det kommer från sjövattensidan iaf då jag har en annan färg på glykolen, men jag får kolla genom att fylla på slangen som jag lossnat på insidan vid skölden. Hatar att ha glykol där det inte ska vara man blir så jävla nojig å nu när det är så här kallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Timara345 0 Postad 21 December , 2012 Hej, ring dessutom o kolla med en mycket erfaren VP montör. Det har nämligen framgått att en del av äldre modellens topplockspackningarna börjar med tiden att läcka. Det första symptomet är glykolen som läcker ut under vintern då temperaturen går rejält till minussidan. Ingen stor grej att byta packningen och konstruktionen av packningen ändrades på senare modeller just p.g.a. detta. Kanske du kommer åt att se med en ficklampa ifall glykolen sipprar ut just där. Häls., Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cale 0 Postad 21 Februari , 2013 Hej jag hade precis samma problem förra hösten och i mitt fall så rann glykolen ut ur expansionskärlet efter att vi tagit upp båten på land. När jag frågade runt lite så kom jag fram till att man skulle kolla i skvallerhålet vid axeln som kommer ifrån cirkulationspumpen som sitter straxt under expansionskärlet ( min motor är från 2005). Detta resulterade i att jag lämnade in båten för byte av cirkulationspump och sen dess så har allt varit greit. Ett litet tips från mecken var att om man skulle göra detta själv så skulle man tänka på att skölja ur systemet ordentligt då det fanns väldigt mycket skit/ rost som i sin tur kan lägga sig och blockera tätningar med läckage som följd.////johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 22 Februari , 2013 Intressant fenomen detta att folk inte läser alla inlägg utan bara svarar rätt ut. Smirre10 har ju redan skrivit att han konstaterat att läckaget kommer från sjövattensidan, eftersom han har olika färg på glykolen på sjö- och färskvattensidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cale 0 Postad 22 Februari , 2013 Det finns nog fler som har denna typen av problem och då finns det ju en sån fantastik sökfunktion vilket gör att nästa man eller kvinna hittar rätt på en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 22 Februari , 2013 Hej! Jag har hittat läckan, det är under impellerhuset, slangen som går i ni impellerhuset det läcker, det sitter nån o-ring där fästet för impellerhuset sitter. Tack för alla svar, det är alltid bra med olika synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser